SAD: Pad popularnosti SUV-a prijeti zatvaranjem tvornica
AMERIKANCE sve manje zanimaju pick-up vozila. Ruže ne cvjetaju niti u SUV segmentu čiji udio na američkom tržištu polako, ali sigurno pada.
Padom prodaje najjače su pogođeni giganti General Motors i Ford Motor Company. Smanjenje interesa odražava se redukcijom proizvodnje u prvom kvartalu ove godine, što bi moglo imati itekakve posljedice na američku automobilsku industriju. Naime, upravo ovi segmenti donose najveći profit, a zahtijevaju minimalna ulaganja.
Temeljena na tehnologiji redovito starijoj od dvadesetak godina, koju su ovi proizvođači već odavno isplatili, vozila su donosila čisti profit. Najbolji primjer za to su GM-ovi vremešni SUV-ovi Chevrolet Blazer i GMC Jimmy, koji su se usprkos činjenici da su još 2002. godine dobili zamijene, proizvodili sve do prije nekoliko dana. Prestanak njihove proizvodnje znači nova otpuštanja radnika, na ulici će završiti oko tisuću zaposlenika tvornice u Lindenu.
Ford će u tekućem kvartalu oboriti proizvodnju na 930.000 vozila, što je pad od 7,7 % u odnosu na isto razdoblje prošle godine. Preciznije rečeno, 65 % pada proizvodnje od 78.000 vozila otpada na spomenute segmente, odnosno modele kao što su Explorer i Expedition.
GM je prošao za nijansu bolje. Pad od 7.1 % odnosno 95.000 vozila zaokružit će kvartalnu nakladu na 1,25 milijuna vozila. I ovdje je najjače pogođen segment SUV-a i pick-up vozila srednje veličine, na koje otpada 54 % redukcije proizvodnje.
Zatvaranja tvornica, nova otpuštanja
Strategija je dobro poznata. U vitalnim tvornicama proizvodnja će biti reducirana smanjenjem opsega rada tj. smanjenjem ukupnog fundusa radnih sati. Dva su načina za to, jedan je ukidanje smjena i prisilni godišnji odmor, a drugi, socijalno okrutniji, je otpuštanje radnika.
Jedna smjena bit će ukinuta u Fordovoj tvornici u St. Louisu (Explorer, Mercury Mountainereer i Lincoln Aviator), dok će GM ukinuti rad subotom u tvornici u Moraineu, Ohio, te ugasiti treću smjenu u tvornici u Michiganu.
Od mnogobrojnih tvornica čiji radnici su na prisilnom godišnjem odmoru u siječnju, najjače je odjeknuo podatak da je tvornica Michigan Truck u Wayneu početkom siječnja zatvorena. Dakle, s proizvodnih traka nekoć najprofitabilnije tvornice na svijetu Ford Expedition i Lincoln Navigator neće silaziti puna dva tjedna.
Neizvjesna budućnost
Posljedice rekordnog pada prodaje u studenom i prosincu već su vidljive. Fordov analitičar prodaje, gdin George Pipas kaže da je to očekivano. «SUV vozila su svoj vrhunac doživjela prije dvije ili tri godine. Najbolji dani su iza nas», rekao je Pipas za Automotive News.
Postavlja se pitanje zašto onda nije ništa poduzeto da se posljedice ublaže. Ford i GM nisu oborili cijene svojih proizvoda, megalomanski pristup je i dalje prisutan, a vozila su još uvijek nekonkurentna na zahtjevnijim tržištima kao što je Europa.
Jedno od rješenja mogla bi biti primjena hibridnih pogona. Ford ju hibridnom izvedbom Escape-a prvi uvodi. Escape pogonjen kombinacijom benzinskog motora od 133 KS i elektromotora snažnog 95 KS troši u prosjeku manje od osam litara, a stoji nešto manje od 30.000 USD. GM još nije ponudio odgovor, a sve ih je preduhitrila Toyota lansirajući prvi luksuzni SUV s hibridnim pogonom. Naravno, model će se prodavati pod Lexusovom značkom, a u prodaji će se naći kroz nekoliko tjedana.
Dani koji dolaze pokazati će pravo stanje stvari. Sudeći po najavama za skorašnji NAIAS, američke marke će u budućnosti agresivnije nastupati u spornim segmentima. Izlaz se traži u većoj brizi za okoliš u vidu manje potrošnje goriva, te atraktivnijem (modernijem) izgledu. Što se pak tiče modernih tehnologija, stvar diktiraju Japanci. Nakon Toyote i Nissana, i Honda kreće u snažniji nastup predstavljanjem prvog pick-up modela.
Miljenko Nikolić
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati