Index Fit
Fitness

Ako vježbate, imajte na umu i - Iliopsoas!

JURAJ ČOŠIĆ / SRIJEDA, 23.07.2014 14:30 Glavna funkcija Iliopsoasa je pregib kuka te rotacija natkoljenice • On se aktivira pri svakom podizanju noge (stojećem, ležećem i sjedećem) no, to mu nije i jedina funkcija
  
Foto: Shutterstock
 
NAKON dužeg istraživanja literature te analiziranja praktičnih iskustava (osobnih, ali i drugih kolega) u radu sa sportašima i rekreativcima, može se reći da jedan mišić (koji se zapravo sastoji od tri mišića) prouzročuje brojne probleme u lokomotornom sustavu čovjeka. Radi se o mišiću Iliopsoasu ili bočno-slabinskom mišiću koji osim smanjene mobilnosti kuka može prouzročiti i bolove u donjem dijelu leđa te preponama. Gdje se nalazi, koja mu je funkcija, kako ga nesvjesno treniramo te zašto je ovaj mišić toliko velik problem pokušat ćemo obrazložiti u nastavku.
 
Bočnoslabinski mišić (lat. musculus iliopsoas) čine tri mišića zdjelice. Nastaje spajanjem velikog slabinskog mišića (lat. musculus psoas major), bočnog mišića (lat. musculus iliacus) i malog slabinskog mišića (lat. musculus psoas minor). Mišić iliacus polazi sa zdjeličnih kostiju, nastavlja se u tetivu te prolazi ispod stidne kosti u preponu i hvata se na natkoljeničnu kost. Mišić psoas polazi s prednje strane gotovo cijele lumbalne kralježnice i krstače, ide prema naprijed kroz bočni dio trbušne šupljine, spušta se prema dolje te sa zajedničkom tetivom iliacusa prolazi ispod stidne kosti i hvata se na natkoljenicu, čineći tako jedan mišić koji zovemo iliopsoas. Veliki slabinski mišić (lat. musculus psoas major) i bočni mišić (lat. musculus iliacus) u trbušnoj šupljini idu odvojeni te se u zdjelici spajaju i zajedno se hvataju za mali obrtač (lat. trochanter minor) bedrene kosti. Mali slabinskim mišićem (lat. musculus psoas minor) polazi sa zadnjeg torakalnog i prvog lumbalnog kralješka te se spaja na rub zdjelice. Bitno je naglasiti da su mišići gluteusa (glutealni) kontra Iliopsoasa te oni rade antagonistički. Za još bolje razumijevanje trebali bi svakako detaljnije objasniti odnose u zdjelici koja je sastavljena od dvije velike kosti. Zdjelica (pelvis) koštani je obruč kojeg čine dvije zdjelične kosti (os coxae), krstačna kost (os sacrum) i trtična kost (os coccygis), a nalazi se na donjem kraju kralježnice. Zdjelica prenosi težinu tijela na donje udove (sadrži konkavno tijelo zgloba kuka). Zdjelica još služi kao zaštita organa smještenih u tom prostoru i kao polazište mišića. Cijeli taj prostor ispunjen je trbušnim organima i mišićima. Dakle, ovaj snažni mišić povezuje prednji dio lumbalne kralježnice i unutarnju stranu zdjelice s natkoljeničnom kosti (femur), iz čega se jasno može zaključiti koja je njegova funkcija. On je najsnažniji podizač natkoljenice (fleksor), a problem je taj što od cijelog jednog velikog i snažnog mišića koji svojom funkcijom izrazito utječe na funkciju donjeg dijela leđa, prepone i kuka, nije vidljivo gotovo ništa! Odnosno, vidljiva je ili dostupna palpaciji tek tetiva duboko u preponskoj regiji. Iako mišić sam često čini probleme, zbog njegove skrivenosti u dubini trbušne šupljine i zdjelice, rijetko tko mu se ozbiljnije posvećuje. Mogli bismo reći da velika skupina vježbača radi potpuno krive treninge i samim time pogoršava situaciju te tako sebi stvaraju dodatne probleme. Da je to stvarno tako potvrdit ćete si ako se zapitate koliko često u teretani ili prilikom vježbanja radite razne vrste trbušnjaka ili podizanja nogu?
 
Odgovor je (pretpostavljamo): jako često ili vam je to jedna od vježbi koje najčešće radite kako bi imali izražene pločice. Upravo tu je problem kod ovog mišića, jer svaki puta kada radite vježbe za trbuh koristeći opisane ili neke druge, a slične vježbe, vi još dodatno skraćujete taj mišić i radite si veliku štetu. Ne samo da radite veliku štetu nego na potpuno kriv način trenirate trbušne mišiće i trup. Pregib trupa je samo jedna od mnogih funkcija trbušnih mišića, ali ostavimo to za neku drugu priliku. Svakako ćemo u budućnosti obraditi temu pravilnog treninga za trbušne mišiće. Za razumijevanje bolnih sindroma uzrokovanih iliopsoasom važno je razumjeti njegovu anatomiju, a slika ipak govori više od tisuću riječi.
 
Glavna funkcija Iliopsoasa je pregib kuka te rotacija natkoljenice. On se aktivira pri svakom podizanju noge (stojećem, ležećem i sjedećem) no, to mu nije i jedina funkcija. On sudjeluje u rotacijama trupa, podizanju trupa pri fiksiranim nogama, ali i mnogim drugim kompleksnim pokretima kao što su: puzanje, hodanje, penjanje uz stepenice, trčanje, skakanje, ispucavanje lopte, udarcima u borilačkim sportovima. Njegova stabilizacijska funkcija donjeg dijela kralježnice dolazi do izražaja u svim pokretima koji se pojavljuju u sportskim i svakodnevnim aktivnostima.
 
Možemo reći da su dva moguća poremećaja u funkciji iliopsoasa. Prvi je njegovo skraćivanje ili povećanje napetosti, koje se može prepoznati u gotovo svakom drugom čovjeku. Ono samo po sebi neće izazvati nikakve simptome unutar samog mišića, ali direktno utječe na funkciju donjeg dijela kralježnice i natkoljenice. Na taj način dovodi okolne mišiće u nepovoljnu poziciju te oni nizom kompenzacijskih mehanizama mogu uzrokovati bolove u donjem dijelu leđa ili prepona i svakako smanjiti mobilnost kukova što će prouzročiti brojne probleme pri treningu sportaša i rekreativaca. Ako se problem zanemaruje te on postane još izraženiji prilikom učestalih treninga, bol se može pojaviti i u mišićima trbušnog zida, prepona te natkoljenice. Kako smo ranije već naveli, ovaj problem najčešće nastaje pogrešnim treningom i ne provođenjem prevencijskih vježbi te vježbi istezanja ove mišićne regije.
 
Drugi poremećaj je upala same tetive iliopsoasa u predjelu prepone. Važno je razlučiti upalu tetive iliopsoasa od upale tetiva preponskih mišića. Iako su prostorno bliske tetivne strukture, ipak znatno su različita djelovanja i stoga oporavak treba biti prilagođen stvarnom stanju. Znamo da je za većinu poremećaja kod iliopsoasa u sportaša kriva intenzivna sportska aktivnost, uz neadekvatno istezanje te neprovođenje prevencije ozljeda ovakvog tipa. Kod nesportaša glavni je krivac slabost mišića trupa i skraćenje samog Iliopsoasa kao rezultat kompenzacijskih aktivnosti, a ovaj problem prouzročen je sjedilačkim načinom života. Drugi je problem što će većina ovdje navedenih tegoba biti pripisana ostalim stvarima, tako će bol u preponskom djelu biti pripisana preponama, bol u leđima - kralježnici, ali zapravo pravi uzročnik boli je mišić Iliopsoas koji svojim skraćivanjem, a kasnije i upalom poremeti cijeli niz ostalih mišića u regiji.
 
Komentari
Komentari na forumu objavljuju se u realnom vremenu i Index.hr ne može se smatrati odgovornim za izrečeno. Zabranjeno je vrijeđanje, psovanje i klevetanje. Upisi s takvim sadržajem bit će izbrisani, a njihovi autori prijavljeni nadležnim službama.
Podržite jedini hrvatski neovisni medij.
Molimo vas, ugasite AdBlock na Indexu.

U proteklih 15 godina Index.hr je pisao o Sanaderu dok su drugi mediji šutjeli. Pisali smo o Todoriću i Mamiću dok su im se drugi uvlačili u guzicu. Otkrili smo Linića i za to platili visoku cijenu. Index vam je pri tom potpuno besplatan.

Podržite jedini hrvatski neovisni medij gašenjem AdBlocka na Indexu te šeranjem naših članaka.

Hvala,


i redakcija Indexa
SAZNAJTE KAKO UGASITI ADBLOCK NA INDEXU