23.20.120.3 US

Dinosaur s četiri krila pruža nove dokaze o letenju

četvrtak, 23.1.2003. 14:11

KINESKI znanstvenici otkrili su fosile pernatog dinosaura s četiri krila koji, kako kažu, pruža nove dokaze o tome kako su ptice počele letjeti.

Taj dinosaur nazvan Microraptor gui kraći je od metra i vjeruje se da je ´jedrio´ sa stabla na stablo, slično kao leteće vjeverice, što je međukorak prije pravog leta.

´Novi fosili najbolji su primjer evolucije dinosaura u ptice´, rekao je u srijedu Xing Xu, predstavnik Kineske akademije znanosti u Pekingu. ´Oni su veza između dinosaura koji nisu letjeli i ptica´, dodao je.

Više od stoljeća paleontolozi raspravljaju o tome jesu li prva poletjela bića koja su boravila na stablima ili životinje koje su trčale i snažno mahale krilima.

´Zbog novoga otkrića moramo ponovno razmotriti evoluciju dinosaura, a posebice evoluciju kretanja dinosaura´, rekao je Xu.

Dinosaur s četiri krila otkriven je u sjeveroistočnoj pokrajini Liaoning, koja je bogata fosilima. Riječ je o dromaeosauru - podskupini malog, dvonožnog grabežljivca koji, kako vjeruju znanstvenici, dijeli zajedničkog pretka s pticama koji je živio prije 130 milijuna godina.

Xu i njegovi kolege misle da je najraniji predak ptica i dromaeosaura imao četiri krila i da su stražnja krila izgubljena tijekom razvoja letenja.

´Mnogi paleontolozi misle da je gotovo nemoguće pronaći fosile koji se izravno odnose na pitanje nastanka ptičjeg leta, ali sada možemo proučiti to pitanje s fosilnim dokazima´, rekao je Xu.