54.162.168.187 US
 

Dokić: Trajkovski poginuo zbog nepripremljenosti pilota

Piše:
srijeda, 5.5.2004. 17:00
Smanji veličinu slova Tekst Povećaj veličinu slova

PROCEDURALNE pogreške posade zrakoplova pri slijetanju u zračnu luku Mostar neposredan su uzrok nesreće u kojoj je 26. veljače ove godine uz još osam osoba poginuo i predsjednik Makedonije Boris Trajkovski, izjavio je u srijedu u Sarajevu ministar komunikacija i transporta Bosne i Hercegovine Branko Dokić.

On je zajedno sa Salkom Begićem, koji je bio na čelu povjerenstva zaduženog za ispitivanje okolnosti pod kojima se srušio zrakoplov makedonske vlade, novinarima predstavio završno izvješće o uzrocima nesreće, koje nedvojbeno ukazuje da su dvojica pilota predsjedničkog zrakoplova nedovoljnom pripremljenošću za let prouzročila nesreću.

Dokić je istaknuo kako je izvješće, prije javnog predstavljanja, dostavljeno vlastima Makedonije i američkoj agenciji zaduženoj za ispitivanje zrakoplovnih nesreća, te da oni nisu imali većih primjedaba na njegov sadržaj.

U radu istražnog povjerenstva sve su vrijeme sudjelovali i makedonski te američki stručnjaci kao i predstavnici SFOR-a čiji su kontrolori leta tog kobnog dana nadzirali zračni promet.

Salko Begić je rekao kako posada zrakoplova očito nije znala gdje se nalazi uoči nesreće.

Povjerenstvo je utvrdilo nekoliko bitnih pogrešaka pilota koje su prouzročile pad zrakoplova.

Prva je ta što je neposredno nakon ulaska u zračni prostor BiH iz Hrvatske letjelica King Air 200 bila na visini manjoj od propisane te je tijekom manevriranja, koje je prethodilo slijetanju, pogrešno određen položaj zrakoplova.

Mostarska zračna luka, kako je pojasnio Begić, nema nadzorni radar pa se piloti spuštaju orijentirajući se pomoću zemljovida i signala koje dobivaju s prilaznih VOR/DME uređaja, poznatijih kao radiofarovi.

Nesreći je vjerojatno pridonijela i činjenica da su piloti u jednom trenutku, na udaljenosti od oko 15 nautičkih milja od Mostara, izgubili signal s prilaznog radiofara.

Ta "šutnja" trajala je nekih 18 sekundi što je moglo biti dovoljno da se izgubi orijentacija, no piloti su tada trebali označiti neuspjelo slijetanje i ponoviti postupak, što se nije dogodilo.

Piloti makedonskog zrakoplova potpuno su pogrešno ocijenili kako se nalaze na jednoj od prilaznih točaka pod nazivom "Barit".

"Oni su kontroli leta potvrdili kako idu prema točki Barit, a kada smo preslušali vrpce s razgovorima iz kabine, čuli smo ih kako jedan drugoga pitaju: ta gdje je taj Barit", rekao je Begić.

Prijepis vrpce iz kabine zrakoplova, istaknuo je Begić, koji je i sam zaradio mirovinu kao pilot, pokazao je kako piloti zapravo uopće nisu bili sigurni što rade i da su, unatoč osobnom iskustvu, propustili obaviti temeljite pripreme za let s tako važnim putnikom.

Eventualnu pogrešku SFOR-ovih kontrolora leta Begić je isključio tvrdeći kako oni u takvoj situaciji ne zapovijedaju posadi zrakoplova što raditi jer čak ne znaju niti na kojoj je visini zrakoplov.

Neposredno prije pada zrakoplov se nalazio na nadmorskoj visini manjoj od dvije tisuće stopa, umjesto propisanih 4200.

Udar u tlo dogodio se pri brzini od 135 kilometara na sat, letjelica je najprije udarila u drvo, zatim rulala gotovo 150 metara po kamenitom tlu i na kraju se raspala udarivši u kameni zid.

Makedonski ministar transporta i veza Argon Bujaku, kojemu je u Sarajevu predano cjelovito izvješće, rekao je da je njegova vlada zahvalna vlastima BiH na brzoj i temeljitoj analizi uzroka nesreće.

"Ovo je vrlo profesionalno urađeno izvješće i makedonska strana na njega nema primjedaba", rekao je Bujaku.
Komentari
Komentari na forumu objavljuju se u realnom vremenu i Index.hr ne može se smatrati odgovornim za izrečeno. Zabranjeno je vrijeđanje, psovanje i klevetanje. Upisi s takvim sadržajem bit će izbrisani, a njihovi autori prijavljeni nadležnim službama.
Vezano
Vijesti  |  Tagovi
  • Nema vezanih vijesti
Najpopularnije
Danas  |  Jučer  |  Tjedan
Najnovije