23.20.245.192 US

FORMIRANJE PLANETA MOŽDA TRAJE DULJE NEGO ŠTO SE VJEROVALO

utorak, 19.10.2004. 14:47

Suprotno onome što se dosad mislilo, snažnim turbulencijama vjerojatno treba puno više vremena da komadiće svemirske prašine pretvore u novi planet, objavili su ovoga tjedna američki znanstvenici.

NASA-in teleskop nedavno je otkrio dokaze da najintenzivniji dio procesa formiranja planeta veličine Zemlje, sudaranje golemih komada stijenja, možda traje stotinama milijuna godina, a ne deset milijuna, kako se dosad mislilo, priopćili su znanstvenici u NASA-inu laboratoriju u Pasadeni u Kaliforniji.

Znanstvenici su dugo vjerovali da se planeti fomiraju kad se počne zgušnjavati prašina u obliku diska oko mlade zvijezde. Neki od zgusnutih komada s vremenom dostignu veličinu planine i sudaraju se pa stvaraju embrione planeta.

Oni se zatim sudaraju jedan s drugim i stvaraju novu prašinu i komade stijenja. Prema nekim teorijama, ova gruba faza stvaranja planeta traje otprilike deset milijuna godina, što je treptaj oka u astronomskim mjerilima.

Nakon toga slijedi dugačko, mirno i tiho razdoblje u kojem se neiskorištena prašina rasipa.

TEKST SE NASTAVLJA ISPOD OGLASA
No nova otkrića pokazuju da gruba faza možda traje puno duže.

NASA-in infracrveni teleskop Spitzer pokazao je da prsteni prašine oko zvijezda ostaju veliki i sjajni čak i kad su njihove zvijezde stare stotinu ili dvije stotine milijuna godina.

Znanstvenici kažu da diskovi ne bi mogli toliko preživjeti kad ih intenzivno sudaranje embrionskih planeta i gigantskih komada stijenja ne bi stalno obnavljali.

"Sad moramo promijeniti udžbenike... Ti diskovi mogu trajati znatno duže nego što se dosad mislilo", rekao je Jonathan Gardner, znanstvenik iz programa Spitzer u Washingtonu.

(Hina) xvm ymaš