Hrvatska danima bez helikoptera za prijevoz unesrećenih
KAKO doznajemo iz pouzdanih izvora, Hrvatska je u periodu od 12. do 16. kolovoza bila bez transportnih helikoptera MI-8, koji se koriste za traganje i spašavanje, hitnu medicinsku evakuaciju te gašenje požara.
Jedini raspoloživi helikopter MI-8, oznake H-202, od subote do ponedjeljka koristio se, kako saznajemo, za prijevoz predsjednika RH.
Iako MORH raspolaže s pet helikoptera MI-8, njih četiri su prizemljena zbog istog kvara i nalaze se na popravku u ZTZ-u u Velikoj Gorici. Naime, na sva četiri helikoptera došlo je do oštećenja sajli koje vode od nožnih komandi do repnog rotora. Kako saznajemo, njihovo puknuće uzrokuje trenutačni gubitak upravljivosti helikoptera i udes u slučaju da se puknuće dogodi u letu.
Takve su sajle predviđene za 1500 sati leta, ali do oštećenja na helikopterima je došlo nakon samo 200 sati leta jer su u remontu ugrađene sajle loše kvalitete. Da stvar bude još gora, takvim neispravnim helikopterima izvršen je prelet za Zagreb, jer je bio problem u Split dovesti opremu i mehaničare. Također, s istim izvođačem koji je ugradio nekvalitetne sajle potpisan je ugovor o remontu još deset hrvatskih helikoptera.
U srijedu smo uputili detaljan upit u Službu za odnose s javnošću MORH-a, u kojem smo zatražili da potvrde ili demantiraju gorenavedene informacije. Odgovor je sadržavao tri rečenice.
"Helikopteri Mi-8 MTV-1 su srednji transportni helikopteri višestruke namjene i u okviru sustava MORH se koriste za transport tereta i prijevoz putnika, za potrebe postrojbi OS RH, za traganje i spašavanje, medicinsku evakuaciju kao i za gašenje požara u sustavu protupožarne zaštite RH. Svakodnevno su u operativnoj upotrebi dva helikoptera, a što je zavisilo o potrebama zadaće. Rutinskom kontrolom su uočena manja oštećenja na tri helikoptera. Razlozi oštećenja se preventivno ispituju pa se u skladu s time navedeni helikopteri nalaze u ZTZ-u na defektaciji i otklanjanju uzroka oštećenja, te će po njihovom otklanjanju oni biti stavljeni u funkciju." – stoji u šturom odgovoru MORH-a, za sastavljanje kojeg je Službi za odnose s javnošću trebalo nešto više od pet sati.
Budući da nije konkretno odgovoreno na pitanja iz prvotnog upita (je li istinita informacija o oštećenju nedavno zamijenjene sajle, u koje su svrhe korišteni raspoloživi helikopteri…), u četvrtak ujutro e-mailom smo uputili još opširniji upit u MORH. No, do zaključivanja ovog teksta nije stigao odgovor. U Službi za odnose s javnošću MORH-a cijeli se dan nitko ne javlja na telefon.
Podsjetimo, početkom kolovoza zbog teške je ozljede glave na Hvaru preminuo petogodišnji dječak Haris McGinley, državljanin Velike Britanije. Iako nije sigurno da bi dječak preživio i da je osiguran helikopterski prijevoz do bolnice u Splitu, MORH ipak nije osigurao helikopter.
Tzv. princip zlatnog sata, prema kojem bi bio zajamčen dolazak helikoptera za najviše 20 minuta do bilo kojeg mjesta u državi, te prijevoz do bolnice u roku od sat vremena, smanjio bi smrtnost ozlijeđenih za 30 posto. Taj se princip primjenjuje u svim europskim zemljama koje imaju raspoređene zračne baze u koncentričnim krugovima.
Unatoč predsezonskim najavama o pet raspoloživih helikoptera, u turističkoj zemlji koja ima na stotine otoka loše povezanih s kopnom još uvijek ne možete očekivati da ćete u slučaju teške nesreće helikopterom biti prebačeni do najbliže bolnice.
Neven Barković
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati