54.224.4.231 US

Novi rekord u otkrivanju najudaljenijih galaktika

ponedjeljak, 1.3.2004. 16:08

FRANCUSKI i švicarski istraživači uspostavili su novi rekord u otkrivanju najudaljenijih galaktika u svemiru, otkrivši galaktiku koja je udaljena više od trinaest milijarda svjetlosnih godina, priopćio je Državni centar za znanstvena istraživanja (CNRS).

Prije samo dva tjedna, na godišnjoj sjednici Američkog društva za razvoj znanosti održanoj u Seattleu, međunarodna skupina astronoma priopćila je da je otkrila najudaljeniju (dakle najstariju) poznatu galaktiku koja je nastala barem milijardu godina nakon Velikog praska, u kojemu je rođen naš svemir.

Do otkrića je došlo zahvaljujući pojavi gravitacijske leće - blizak hipermasivan nebeski objekt otkriva (sukladno predviđanjima teorije relativnosti) galaktiku koja je daleko iza njega, iskrivljujući i pojačavajući svjetlost s te galaktike.

Promatrajući jato galaktika Abell 1835 u bliskom infracrvenom spektru, pomoću jednog od uređaja golemog teleskopa VLT u Južnom europskom opservatoriju (ESO) u Čileu, istraživači su otkrili galaktiku s koje je svjetlost jako skretala prema crvenom dijelu spektra.

Prema uobičajenim teorijama, to je skretanje razmjerno udaljenosti nebeskog tijela, pa bi galaktika Abell 1835 IR916 koju je otkrila francusko-švicarska ekipa i čija je devijacija prema crvenom dijelu elektromagnetnog spektra deset, bila udaljena 13,230 milijarda svjetlosnih godina i stara isto toliko milijarda godina.

Astronomi su promatranjem zaključili da je novootkrivena galaktika prošla kroz razdoblje intenzivnog nastanka zvijezda. Ukupna masa tih zvijezda je deset tisuća puta manja od čitave naše galaktike. Dakle, francusko-švicarska ekipa je otkrila galaktiku u nastanku iz koje će spajanjem s drugim manjim galaktikama nastati divovska galaktika.