54.80.148.252 US

OTKRIĆE GENETSKOGA PREKIDAČA PRUŽA NOVU NADU U LIJEČENJU RAKA

utorak, 4.2.2003. 17:14

Znanstvenici su otkrili kako funkcionira genetski prekidač koji stanicama raka omogućuje diobu i širenje, a to bi otkriće moglo otvoriti vrata novim načinima liječenja čestih tipova raka.

Taj prekidač zadužen je za kontrolu enzima telomeraze.

U normalnim stanicama gen koji njime upravlja dobro je ´zapakiran´ i prekidač je isključen, pa se taj enzim ne proizvodi i stanice se mogu dijeliti ograničeni broj puta.

No britanski i švicarski istraživači otkrili su da stanice raka uspijevaju raspakirati taj gen i aktivirati prekidač telomeraze, a da blokiranje toga procesa prekida djelovanje enzima i stanice raka prestaju se razmnožavati.

´Otkrili smo kako prekidač radi a to, naravno, može utjecati na načine liječenja jer postoji veliko zanimanje za razvoj lijekova koji bi modificirali način rada gena´, rekao je profesor Robert Newbold s engleskoga sveučilišta Brunel.

Rak se razvije kad se u stanici poremeti kontrolni signal i ona mutira. Umjesto da se uništi, stanica se počine nekontrolirano razmnožavati i stvori tumor. Iako postoji više od dvjesto tipova raka, svi počinju na isti način.

Newbold i znanstvenici sa švicarskoga istraživačkog instituta u Lausannei izmijenili su u laboratoriju prekidač telomeraze u kanceroznim stanicama tako da su dodali gene iz normalnih stanica koji su gen telomeraze prisilili da se vrati u kompaktan oblik.

´Ako spriječimo djelovanje telomeraze, stanice raka prestaju se dijeliti. Pitanje je kako to spriječiti´, kaže Newbold čije je istraživanje objavljeno u časopisu Cancer Research.

Znanstvenici vjeruju da bi lijek koji bude ciljao na taj gen i na način kako se on ´pakira´ mogao isključiti telomerazu u stanicama raka.

Budući da je telomeraza aktivna u 85 do 90 posto slučajeva raka, lijek koji bi blokirao proizvodnju toga enzima mogao bi djelovati protiv mnogih oblika raka.

Diljem Europe Newbold nastoji organizirati suradnju između istraživačkih instituta i farmaceutskih kompanija kako bi se stvorio lijek za blokadu stvaranja telomeraze.

U normalnim stanicama ona se isključi kad je plod u maternici star oko dvadeset tjedana. Newbold vjeruje da je prestanak njezina rada zaštitni proces kojim se sprečava rak jer bez toga enzima stanice imaju ´ograničeno trajanje´ - mogu se dijeliti ograničen broj puta.

Zato Newbold misli da se taj mehanizam razvio kako bi ljude zaštitio od raka. ´Ako je evolucija tim putem išla da nas zaštiti od raka, logično je da i mi tim putem krenemo u liječenju´, dodaje.