54.80.54.2 US
 

SAD popustio ograničenja za vlasništvo nad medijima

Piše:
ponedjeljak, 2.6.2003. 19:26
Smanji veličinu slova Tekst Povećaj veličinu slova

AMERIČKO Savezno povjerenstvo za komunikacije (FCC) odobrilo je u ponedjeljak nove propise dopuštajući televizijskim tvrtkama da kupuju nove postaje unatoč strahovanju da će to pojačati monopolizaciju američkih medija i smanjiti raznolikost stajališta koja stoje na raspolaganju gledateljstvu.

Povjerenstvo u kojem većinu imaju republikanci glasovalo je po stranačkoj pripadnosti s 3-2 dopuštajući televizijskim mrežama da posjeduju televizijske postaje koje ukupno pokrivaju 45 posto gledateljstva, što je porast u odnosu na dosadašnjih 35 posto.

Povjerenstvo je također dopustilo da tvrtke mogu posjedovati i novine i televizijsku ili radio postaju u istom gradu, osim na najmanjim tržištima.

Medijske tvrtke su se zalagale za ove promjene navodeći da se medijsko tržište bitno izmijenilo uvođenjem kablovske televizije, satelitskog radio i televizijskog emitiranja i Interneta.

Kritičari u Sjedinjenim Državama strahuju da će olabavljeni propisi voditi u nove kupovine koje će dati nekoliko američkih medijskih giganata još veći monopol nad onim što Amerikanci čitaju, gledaju i slušaju nego što ga sada imaju.

Glasovanju u korist labavljenja propisa suprotstavila se široka skupina zastupnika, potrošača i lobističkih skupina kao i običnih građana koji su svoje protivljenje izražavali oglasima, pismima i prosvjedima ispred televizijskih postaja koje posjeduju velike medijske tvrtke. FCC-jev sustav bio je zagušen ovih dana kada je dobio oko 500.000 e-mailova i dopisnica u kojemu se izražava protivljenje promjenama propisa.

Protivnici izmijenjenih propisa kažu da će nove kupovine televizijskih postaja i mogućnost posjedovanja istodobno novina i televizije smanjiti mogućnost izražavanja različitih stajališta i time ogranišiti američku demokraciju.

Američkim političari su se kao i u FCC-u podijelili prema strankama. Demokrati traže više javne zaštite pred monopolizacijom medijskog prostora u Sjedinjenim Državama, dok republikanci podržavaju promjene.

Dvije velike medijske tvrtke News Corp. i Viacom Inc., izvući će korist iz novih propisa jer su već dospjeli iznad prijašnjeg ograničenja od 35 posto gledateljstva. Te tvrtke zajedno s NBC-jem išle su na sud prošle godine i uspjele dobiti da sud pošalje ograničenje FCC-ju na preispitivanje.

Konzervativni Rupert Murdoch, vlasnik News Corp., koji posjeduje Fox News Channel, 20th Century Fox TV i filmska studija, The New York Post i druge medije rekao je prošloga mjeseca kako ne namjerava kupovati nove medije nakon ovih promjena, osim već najavljene kupovine DirectTV, najveće tvrtke u Americi za satelitsku televiziju.

Promjene dolaze u trenutku dok Amerikanci pokazuju sve više nepovjerenja prema američkim medijima. Istraživanje javnoga mišljenja koje proveo Gallup za CNN i USA TODAY prošloga je tjedna pokazalo da samo 36 posto ispitanika vjeruje da mediji na pravi način prikazuju činjenice.

"Naša akcija će unaprijediti naše ciljeve raznolikosti i lokalnosti", rekao je predsjednik FCC-a Michael Powell. On je ocijenio da su stara ograničenja bila previše zastarjela da bi preživjela na sudu i da je FCC napisao nove propise "u skladu s vremenom".

Demokrati u FCC-u su međutim prosvjedovali protiv promjena rekavši da će novi propisi koncentrirati vlasništvo nad medijima u rukama nekolicine, samnjiti raznolikost stajališta i prigušiti izvješćivanje o lokalnim događajima.

"Danas FCC daje novoj američkoj medijskoj eliti neprihvatljivu razinu utjecaja na ideje i informacije o kojima ovisi naše društvo i naša demokracija", rekao je član Povjerenstva, demokrat, Michael Copps.

Osnival CNN-a Ted Turner nazvao je promjene dramatičnim i rekao da će one proširiti tržišnu dominaciju pet medijskih korporacija koje već i onako kontroliraju najveći dio onoga što Amerikanci čitaju, gledaju ili slušaju. Mada i sam veliki dioničar u najvećoj od tih korporacija, AOL Time Warneru, Turner se usprotivio promjenama rekavši da će one "prigušiti raspravu, sputati nove ideje i isključiti male tvrtke koje nastoje konkurirati". "Da su ovi propisi bili 1970. bilo bi mi praktički nemoguće osnovati Turner Broadcasting ili, 10 godina kasnije pokrenuti CNN", rekao je on.
Pristalice novih propisa argumentiraju da su, sada već bivši, propisi ostaci doba kada su Amerikanci imali pristup samo trima najvećim televizijskim mrežama i nekolicini neovisnih ili javnih televizijskih postaja. Danas u Sjedinjenim Državama 89 milijuna kućanstava ima pristup desetinama televizijskih kanala preko kablovske ili satelitke televizije, što je oko 83 posto kućanstava koja imaju televiziju.

Najveće medijske tvrtke u Sjedinjenim Državama su Viacom, koji posjeduje CBS i UPN, News Corp. koji posjeduje Fox, Walt Disney Co. koji ima ABC, General Electric Co. koji drži NBC i AOL Time Warner koji posjeduje CNN.
Komentari
Komentari na forumu objavljuju se u realnom vremenu i Index.hr ne može se smatrati odgovornim za izrečeno. Zabranjeno je vrijeđanje, psovanje i klevetanje. Upisi s takvim sadržajem bit će izbrisani, a njihovi autori prijavljeni nadležnim službama.
Vezano
Vijesti  |  Tagovi
  • Nema vezanih vijesti
Najpopularnije
Danas  |  Jučer  |  Tjedan
Najnovije