54.161.201.200 US
 

sindikati lučkih radnika: novi zakon mogao bi uzrokovati krah lučkih poduzeća

Piše:
nedjelja, 28.9.2003. 09:37
Smanji veličinu slova Tekst Povećaj veličinu slova



ZAGREB, 28. rujna (Hina) - Iako i novi Zakon o morskim lukama i pomorskom dobru predviđa pravo primarne koncesije za bivša društvena lučka poduzeća, Koordinacija lučkih sindikata upozorava da bi odredba po kojoj bi jedan koncesionar dobio koncesiju za obavljanje samo jedne lučke djelatnosti mogla uzrokovati krah tih tvrtki, zbog čega bi bez posla moglo ostati oko 2.500 radnika.L

Predsjednik Koordinacije Ivica Marević izjavio je za Hinu da novi zakon ne rješava niti pitanje naknade tvrtkama koje su do donošenja važećeg zakona iz 1995. ulagala u podgradnju (izgradnju dokova) i nadgradnju luka.

Tvrdi da su, naprotiv, novim zakonom nasilno i bez ikakve naknade izbrisana stečena prava postojećih lučkih tvrtki.

"Očekivali smo da će novi zakon ispraviti stare nelogičnosti, no on je samo ozakonio otimačinu nastalu zbog nezakonitih koncesijskih ugovora, koje su lučka poduzeća potpisala pod pritiskom lučkih uprava i Fonda za privatizaciju", rekao je Marević.

Komentirajući izjavu ministra pomorstva, prometa i veza Rolanda Žuvanića da novi zakon ne zadire u stečena prava radnika, Marević je kazao da Žuvanić "nastoji lažima prikriti vlastitu odgovornost za stanje u lukama".

Upozorio je da se stručno tijelo za luke, pri Ministarstvu pomorstva, prometa i veza, nije sastalo od prošlih parlamentarnih izbora.

"Očito misle da u našim lukama nema nikakvih problema", kaže Marević.

Koordinacija je u petak hrvatskom predsjedniku Stjepanu Mesiću uputila pismo u kojem od njega traži da ne proglasi novi zakon koji je u Hrvatskom saboru usvojen u četvrtak.

I HSP-ov zastupnik u Saboru Tonći Tadić slaže se da bi novi zakon mogao dovesti do otpuštanja lučkih radnika, jer ukida dosadašnji logični monopol lučkih poduzeća, koja su u održavanje, nadgradnju i podgradnju u lukama uložila znatan novac.

Nevjerojatno je, kaže Tadić, da se pri izradi novoga zakona Ministarstvo nije posavjetovalo s pravnim stručnjacima i upravama velikih luka.

Tadića posebno ljuti Žuvanićeva izjava da je sindikalna jednosatna blokada morskih luka u četvrtak skrenula tijek roba u druge, konkurentske luke, čime su sindikalci izravno ugrozili ne samo državne, nego i vlastite interese.

"Robe u konkurentske luke ne odlaze zbog sindikata, nego zato što ministar ne razumije svu težinu problema i nije se uspio izboriti da pojedini pravci imaju bolji promet, nije investirao u obnovu željeznica, a izostala je i subvencija linijskim brodarima", rekao je Tadić.

Hrvatska bi, po Tadiću, morala 25 posto dionica hrvatskih luka bez naknade prenijeti u vlasništvo HŽ-a po grčkom modelu, što bi HŽ potaknulo na ulaganje u pravce prema morskim lukama, te pripremilo za otvaranje konkurencije u željezničkom prometu 2006.

To bi trebale biti primarne zadaće ministra, a ne izrugivanje sindikatima, oštar je Tadić.

SDP-ovac Tonći Žuvela smatra, naprotiv, da će novi zakon stvoriti preduvjete za zdravu konkurenciju u hrvatskim lukama.

Strah lučkih radnika da će ostati bez posla smatra nerealnim, jer "dokeri bez posla ne mogu ostati zbog zakona, nego samo ako ostanu bez roba, a to se kvalitetnim radnicima i tvrtkama ne može dogoditi".

Komentari
Komentari na forumu objavljuju se u realnom vremenu i Index.hr ne može se smatrati odgovornim za izrečeno. Zabranjeno je vrijeđanje, psovanje i klevetanje. Upisi s takvim sadržajem bit će izbrisani, a njihovi autori prijavljeni nadležnim službama.
Vezano
Vijesti  |  Tagovi
  • Nema vezanih vijesti
Najpopularnije
Danas  |  Jučer  |  Tjedan
Najnovije