Slovenci nas preduhitrili s vinjetama
PROSJEČNI Britanac provede 29 dana godišnje vozeći se od kuće na posao i natrag, ali najgore je u Londonu gdje neki provedu i do 96 dana godišnje u svom limenom ljubimcu. To znači da neki stanovnici Londona, od kojih se mnogi voze čak i do tri sata po gradu, čak 18 godina života provedu u prometnim gužvama.
U Zagrebu su vozači također svjedoci čestih prometnih čepova i kolona vozila koje postaju duže iz dana u dan. Vozila je sve više na gradskim prometnicama, sve više ljudi se doseljava u glavni grad, cijene goriva se povećavaju, a gradske vlasti ne čine ništa kako bi bi se prometni sustav prilagodio ovim stalnim promjenama. Valja se sjetiti slučaja iz listopada 2006., kada se zagrebački gradonačelnik Milan Bandić tramvajem vozio 45 minuta tri tramvajske stanice, nakon čega se razljutio i alarmirao svog šefa prometa i naredio da hitno pošalje prometnu policiju na Trešnjevku. To što je gradonačelnik doživio tog jednog dana, njegovi sugrađani doživljavaju svakodnevno.
Jedino što se počelo raditi u posljednjih nekoliko godina su podzemne garaže, ali to je još daleko od potreba Zagreba koji ima kronični nedostatak parkirališnih mjesta. Ali i kod garaže koja se gradi na Tuškancu i koja će imati 466 mjesta, postavlja se pitanje kako će tramvaji prolaziti kada Ilicom kod Mesničke bude prolazilo više tisuća automoblia dnevno po istom traku kao i tramvaji? Činjenica je da su podzemne garaže na Tuškancu i Kvaternikovom trgu sedma i osma podzemna garaža u posljednjih deset godina, ali se gradski promet nije nimalo poboljšao.
Zagrepčani i do dva sata putuju na posao
Dr. Ivan Dadić s Fakulteta prometnih znanosti za Index je komentirao kako u Zagrebu situacija nije puno bolja od one u Londonu, jer i ovdje velik broj ljudi na posao putuje dva sata, dok prosjek sigurno nije manji od pola sata. Dadić napominjue da se tu ne računaju oni koji na posao u Zagreb putuju iz Varaždina, Bjelovara, Karlovca i sličnih gradova u daljem okruženju Zagreba.
Danas u Zagrebu gotovo da nema neke važnije prometne točke koja ne izaziva čep, a dr. Dadić kaže da je to zato jer je potpuno krivo razvijana gradska prometna infrastruktura, sve je usmjereno u cestovni promet, dok su željeznice i javni promet potpuno zapostavljeni, te da u razvoju prometne infrastrukture zaostajemo i do 20 godina za svjetskim metropolama.
"U Zagrebu se cijelo vrijeme krivo razvija prometna infrastruktura. Dobar primjer je to što Zagreb oplakuje čitav niz autocesta, ali je problem to što je gradski problem jako loše spojen na autoceste. Također, problem je što nikada ne razmišljamo unaprijed. Sada kada gradimo autocestu prema Sisku, trebali bismo razmisliti o uvođenju novog sustava naplate koji se polako uvodi u svijetu, a to je sustav satelitske navigacije. Time bi unaprijed otklonili prometne čepove na ulasku i izlasku s autoceste".
U vinjetama nas pretekli Slovenci
Svako malo u javnosti se pojave neke ideje koje bi trebale riješiti problem prometnog kolapsa, a nikad da se krene s konkretnim projektima. Tako se godinama priča o metrou, naplati za sva vozila koja uopće uđu u centar grada a po novom i sjeverna obilaznica i tunel kroz Sljeme.
"Tehnologiju za naplatu prolaska kroz centar mi na Fakultetu prometnih znanosti imamo već godinama, ali nema volje da se to realizira. U znanju smo prvi, ali smo u primjeni uvijek posljednji. Mi godinama već predlažemo uvođenje vinjete za autoceste, ali nitko to nije krenuo uvesti, da bi nas na kraju sada pretekli Slovenci", kaže Dadić.
Dadić kaže da je veliki problem što Vlada i gradske vlasti ne djeluju zajednički i što nema nikakve strategije ili službenog plana. Postoje radovi fakulteta i instututa, naši znanstvenici predlažu razna rješenja, ali Vlada ništa od toga još nema ni na jednom svom papiru.
Dadić se slaže s idejom metroa, ali ne bi koristio i njegovu tehnologiju, nego bi gradio podzemnu željeznicu od zagrebačke zračne luke do Trga bana Jelačića i dalje do Zvijezde, a u budućnosti i do Stubičkih toplica. Ta bi podzemna željeznica imala stanice na sjecištima s tramvajskim prugama. Dadić poručuje da svakako treba razvijati i gradsku željeznicu u koju se sada ulaže minimalno, a opteretila bi promet prema Karlovcu, Sisku i sličnim gradovima, a to je nešto što su napravili u svim razvijenim svjetskim gradovima.
D.M.
Foto: I.K.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati