U novu protupožarnu sezonu Hrvatska ulazi sa šest kanadera i četiri airtraktora
HRVATSKA u novu protupožarnu sezonu ulazi sa čak šest kanadera (CL-415 i CL-215) i četiri airtraktora (AT-802 i AT-802F). Riječ je o namjenskim avionima za gašenje požara iz zraka.
Pojačanje protupožarne flote uslijedilo je nakon što je prošle godine Hrvatsku potresla tragedija na Velikom Kornatu gdje je živote izgubilo šest vatrogasaca, a jednako toliko ih je kasnije umrlo u dvjema zagrebačkih i jednoj splitskoj bolnici.
Avioni CL-415 poznatiji kao kanader, iz sastava su 855. Protupožarne eskadrile stacionirane na aerodromu Zemunik pokraj Zadra. Istoj eskadrili pripada i jedan AT-802A poznatiji kao airtraktor, kojemu su se ovog proljeća pridružila još tri aviona AT-802AF, naprednije inačice airtraktora poznatije pod nazivom fireboss. Od "običnog" airtraktora fireboss se razlikuje po tome što može slijetati na vodenu površinu odnosno poput kanadera glisiranjem može napuniti spremnike za vodu za gašenje požara.
Avioni CL-215 starija su inačica kanadera i u Hrvatsku su stigli iz Italije u kojoj je stacionirana tvrtka Sorem, specijalizirana za gašenje požara iz zraka. Tvrtke u svom sastavu ima nekoliko aviona tipa CL-215 i CL-415, a u Hrvatsku je, po potpisivanju ugovora o unajmljivanju, poslala dva kanadera koji će požare gasiti u suradnji sa četiri hrvatska kanadera.
Inače, hrvatska je Vlada prošle godine odobrila i kasnije potpisala ugovore o kupnji dvaju novih kanadera i triju firebossova, međutim kanadski Bombardier, koji proizvodi CL-415, nije u mogućnosti isporučiti nove avione prije siječnja odnosno studenog 2009. Zbog toga je odlučeno da će "rupu" popuniti talijanski Sorem koji, osim što kao privatna tvrtka gasi požare za talijansku Civilnu zaštitu, svoje usluge nudi i na europskom tržištu.
Skupocjeni kanaderi
Vijest o kupnji novih kanadera, s pratećom opremom vrijednih oko 62,1 milijuna dolara, naišla je na neodobravanje dijela stručne javnosti koja je kritizirala Vladu zbog toga što je za navedeni iznos kupila dva zrakoplova kanader umjesto znatno jeftinijih firebossova. Bivši vojni pilot i magistar aeronautike Tino Jelavić, tako je prošle godine na svome blogu pisao o potpisivanju ugovora s Bombardierom o kupnji dvaju kanadera te je kritizirao tadašnjeg ministra obrane Berislava Rončevića zbog tog ugovora.
Jelavić je istakao da je Vlada kupnjom skupocjenih kanadera u vjetar bacila novce poreznih obveznika, a tu je tvrdnju opravdao riječima kako je izdvojeno 62 milijuna dolara za dva nova kanadera koji u jednom naletu imaju nosivost od 12 tona vode za gašenje požara, jednako kao i četiri firebossa koji ukupno koštaju 16 milijuna dolara.
Uza sve to Hrvatska za sljedeću protupožarnu sezonu neće imati "svoja" dva nova kanadera već samo jedan koji prema ugovoru s Kanađanima treba biti preuzet unutar 30 dana od 31. siječnja 2009. godine, uz mogućnost produženja spomenutog roka za vrijeme potrebno za izvršenje dogovorenih modifikacija na zrakoplovu, a trebao bi biti spreman za protupožarnu sezonu 2009. Drugi avion treba biti preuzet unutar 30 dana od 30. studenog 2009. godine, uz istu mogućnost produženja, a mora biti spreman za protupožarnu sezonu 2010.
I.K.
Foto: Index
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati