54.80.10.56 US
 

Uprava HAC-a: U Hrvatskim autocestama nema afera!

Piše:
utorak, 20.10.2009. 14:06
Smanji veličinu slova Tekst Povećaj veličinu slova

Tekst: Petar Vidov
Foto: Arhiva

POLICIJA provodi istragu oko ugovora sa Skladgradnjom, luksuznih automobila Uprave i slučaja Josipa Pocrnića, ali u Hrvatskim autocestama nema afera. Zaključak je to današnje press konferencija na kojoj su predsjednik Uprave Jurica Prskalo i članovi Uprave Marijo Lovrinčević, Josip Sapunar i Ivica Mlinarević 45 minuta uvjeravali novinare da HAC sve radi u skladu sa zakonom usprkos brojnim dokazima koji ukazuju na suprotno.

"Mi želimo biti transparentni. Hrvatske autoceste moraju provoditi zakon o javnoj nabavi i mi posjedujemo izvješća državne revizije i komercijalnih revizija koje su dale svoje bezuvjetno mišljenje da se u HAC-u radi u skladu s propisima", izvijestio je Prskalo novinare na samom početku pressice. Uslijedila su zatim novinarska pitanja, na kojima je Uprava HAC-a doslovno bombardirana dokazima da njihovo poslovanje nije transparentno, štoviše, da je vrlo mutno, ali oni nisu odustajali od unaprijed naučenih odgovora koji se mogu sumirati rečenicom "Sve je u skladu sa zakonom".

Transparentni, ali ne šalju odgovore na upite novinara

Transparentnost je pala već na prvom pitanju, kad se ispostavilo da HAC nema naviku slati cjelovite i jasne odgovore na direktno postavljene novinarske upite. "Mi imamo odjel koji se time bavi, koji odgovara na vaša pitanja. Mi imamo informaciju da se na sva pitanja šalju odgovori, ali možda niste imali sreće. Provjerit ćemo i truditi se da se to ispravi", bilo je Lovrinčevićevo objašnjenje.

Objašnjenje otkazivanja ugovora od sedam milijardi kuna: U travnju ove godine nije bilo moguće predvidjeti recesiju

Na red su zatim došli i "predizborni" ugovori o gradnji autocesta koji su potpisani ove godine, a čija je ukupna vrijednost sedam milijardi eura. Te ugovore HAC sad mora otkazati jer potrebna sredstva nisu osigurana, a čime je prekršen i Zakon o javnoj nabavi jer firme ne mogu ugovarati poslove koje nisu sposobne platiti. "Mi smo u javnoj nabavi dužni navesti planirani izvor sredstava, što smo i napravili. To su krediti i naši vlastiti izvori. Ali nismo mogli predvidjeti recesiju", rekao je Prskalo.

Kad smo ga upitali kako nisu mogli predvidjeti recesiju s obzirom da su svi ugovori potpisani ove godine, davno nakon što je Vlada priznala da smo u banani, Prskalo je odgovorio kako se takvi ugovori spremaju i više od godinu dana. Na našu konstataciju da je globalna kriza i cijelu 2008. godinu bila središnja tema hrvatskih (a pogotovo stranih) medija, pa je kao takva bila prilično lako predvidiva, nismo dobili odgovor.

"Kad bi radili ziheraški, u godinu dana ne bi uspjeli napraviti ni tri kilometra autoceste", dodao je Lovrinčević na ovu temu.

Pocrnić "radi u izuzetno bitnim poslovima sigurnosti". Za koje nema nikakve kvalifikacije

Na dnevnom redu bio je i Josip Pocrnić. "On nije 'HAC-ov Buljubašić'. On radi u sigurnosti, zajedno s dva savjetnika Uprave za sigurnost i zbog toga mora stalno biti na terenu", obrazložili su Mlinarević i Lovrinčević, te nastavili tumačiti kako je Hrvatskim autocestama sigurnost izuzetno bitna.

No, na naše pitanje kako Pocrnić, koji za bavljenje poslovima sigurnosti ne može imati kvalifikacije sa samo tri završena razreda srednje škole, može biti dio tako bitne HAC-ove djelatnosti, nismo dobili obrazloženje. "Mi ne možemo znati detalje o svakom od naših zaposlenika. To je informacija koju ja prvi put čujem", kazao je Lovrinčević, iako je samo nekoliko minuta ranije Mlinarević tumačio kako je s Pocrnićevim statusom sve u redu jer je HAC-ova Unutarnja kontrola završila istragu i svoja saznanja proslijedila policiji.

Sve po zakonu: Uprava ne može poništiti odluku povjerenstva za javne natječaje, a Nadzorni odbor ne može poništiti odluku Uprave

Objašnjenje članova Uprave medijskih navoda o namještenim natječajima, s naglaskom na Skladgradnju i bojanje tunela za 43,4 milijuna kuna, posebno je zanimljivo. Oni, kako kažu, s postupkom nabave nemaju ništa, time se bavi povjerenstvo koje je za to osnovano. Ako povjerenstvo u skladu sa zakonskim odredbama odabere ponudu, oni je moraju potpisati, čak i ako se posao može obaviti višestruko jeftinije. Isti taj ugovor ne može osporiti niti Nadzorni odbor, jer i oni moraju prihvatiti odluku povjerenstva koja ne krši odredbe zakona.

Pa čak ni ako u javnom natječaju stoji da izvođač mora imati 200 radnika osposobljenih za antikorozivnu zaštitu. To je, naime, razlog zbog čega se na natječaj za bojanje tunela Sveti Rok i Mala Kapela nije javio nitko osim Skladgradnje - jer nitko drugi nije mogao ispuniti uvjete! I zbog toga Skladgradnja može bojati tunele po cijenama koje su znatno veće od tržišnih.

Lovrinčević Indexu: Recite nam vi koliko bi trebalo koštati pranje tunela

"Iste takve cijene bojanja bile su i u ugovoru iz 2005. godine", tumačila je Uprava. Taj je ugovor potpisan s tvrtkom Carin, i samo je dio dokumentacije koju Index posjeduje. I u njemu je navedeno da priprema obloge tunela Sveti Rok pranjem košta 230 tisuća kuna. Iz troškovnika Skladgradnje, kojeg Index također posjeduje, pak stoji da su oni pripremu pranjem (i pjeskarenjem ako je potrebno) naplaćivali oko 3 milijuna kuna za jednu cijev, odnosno 4,8 milijuna za drugu (i to su cifre bez PDV-a).

Na našu molbu da nam objasni ove značajne razlike u ciframa, Lovrinčević je počeo nabrajati sve stavke koje su navedene u troškovniku, kao opravdanje ukupne cijene radova. Na naše ponovljeno pitanje da nam kaže jesu li u troškovniku navedene cijene od 3 odnosno 4,8 milijuna samo za pranje tunela, Lovrinčević je odgovorio protupitanjem: "A što vi mislite koliko bi to trebalo koštati?"

Skladgradnji je već plaćeno 43,4 milijuna kuna, a dobit će još koji milijun

Skladgradnji je za sve to skupa već plaćeno 43,4 milijuna kuna, što je Uprava i priznala. A što je s aneksom od 8,1 milijun kuna koji je poništen nakon što se javnost zainteresirala za aferu? "Skladgradnji će biti plaćeno ono što su odradili", kaže Lovrinčević, ali ni nakon novinarskog inzistiranja nije želio izustiti cifru. Drugim riječima - Slaven i Jozo Žužul će od HAC-a dobiti još koji milijun za farbanje tunela, čisto da se nađe.

Uprava misli da oni zaslužuju luksuzne automobile

"Ja mislim da mi zaslužujemo Audi A6. Je li to greška ili nije, ostavljam vama na procjenu", kazao je Prskalo, dok je Lovrinčević uporno ponavljao kako te automobile njima kooperanti nisu poklonili, već ih je HAC legalno otkupio.

"Mi automobile kupujemo na taj način jer nam zakon to dopušta, jer ih na taj način financiramo iz jeftinih kredita kojima plaćamo radove na autocesti. Da ih kupujemo preko javnog natječaja morali bi ih plaćati svojim sredstvima", rekao je Prskalo i još jednom rastumačio kako im automobili trebaju jer je Uprava najodgovornija za građenje pa u njima obilazi gradilišta.

"Nema afera, stojimo iza svega što smo napravili!"

Dugo su morali novinari nagovarati članove Uprave HAC-a da jasno i glasno kažu kako u Hrvatskim autocestama nema afera i kako oni stoje iz svojih postupaka. Točno tim riječima, kako bi ih mogle zabilježiti kamere i diktafoni. Uprava HAC-a je takvu izjavu pokušala izbjeći dobar dio konferencije za novinare, ali morali su popustiti.

"Uprava je odgovorna za sve što radimo i iza toga stojimo", rekao je Sapunar. "Mi ne bježimo od odgovornosti i ne vidim nikakav razlog da stavimo mandate na raspolaganje. Ja jamčim za sve što sam napravio u svom mandatu", dodao je Prskalo. Šećer na tortu dodao je Lovrinčević, jedini kojem se omakao trijumfalan uzvik: "Nema afera u HAC-u!"

Komentari
Komentari na forumu objavljuju se u realnom vremenu i Index.hr ne može se smatrati odgovornim za izrečeno. Zabranjeno je vrijeđanje, psovanje i klevetanje. Upisi s takvim sadržajem bit će izbrisani, a njihovi autori prijavljeni nadležnim službama.
Vezano
Vijesti  |  Tagovi
Najpopularnije
Danas  |  Jučer  |  Tjedan
Najnovije