23.20.248.132 US

ZNANSTVENICI NAPRAVILI PRVU 'BAKTERIJSKU BATERIJU'

srijeda, 10.9.2003. 09:10

Nevolja! Mobitel o kojemu vam ovisi posao i društveni život, postao je beskorisna hrpa plastike: krepala je baterija.

Nema problema. Samo posegnite za najbližom staklenkom sa šećerom, rastvorite telefon, napunite bateriju šećerom, žličica će biti dovoljno, pričekajte i eto: ponovno ste povezani sa svijetom.

Ovaj znan-fan scenarij možda i nije stvar tako daleke budućnosti, a sve zahvaljujući dvojici američkih znanstvenika koji tvrde da su izumili prvu 'bakterijsku bateriju' na svijetu.

U programu koji financira Pentagon, istraživači sa Sveučilišta u Massachusettsu Indijac Swades Chaudhuri i Amerikanac Derek Lovley kažu da je izvor energije za bateriju jedna podzemna bakterija koja se hrani šećerom i pretvara ga u energiju i elektricitet.

Njihov prototip radio je bez pogreške i punjenja punih 25 dana i pokazao se jeftinim i stabilnim.

"To je jedinstven organizam", rekao je Lovley za AFP.

Bakterija o kojoj je riječ zove se Rhodoferax ferriducens, pronađena je u sedimentu duboko pod zemljom u Oyster Bayu u Virginiji, a identificiana je kao dobar kandidat za oksidaciju jednostavnih šećera.

Dvojica znanstvenika, čiji je rad objavljen u specijaliziranome časopisu Nature Biotechnology, napravili su mali dvokomorni uređaj s dvjema grafitnim elektrodama odvojenima membranom.

S jedne je strane bakterija R. ferriducens plivala u otopini glukoze, koja se raspadala na ugljični dioksid i elektrone.

Elektroni su transportirani do anode, a onda vanjskih krugom do druge elektrode, katode - to je električna energija.

Ćelije na mikropsko gorivo nisu novost, ali dosad su imale loš omjer cijene i djelotvornosti.

(Hina) vm dgk