54.162.218.217 US

Znanstvenici: Svemirske rupe nisu prazne

ponedjeljak, 17.11.2003. 10:17

ZA MRAČNE, puste dijelove svemira možda vrijede različita pravila, misle britanski astrofizičari.

To je zabrinjavajuće, upozoravaju stručnjaci i dodaju kako mi obično gledamo samo svijetle dijelove čime možda dobivamo iskrivljenu sliku svemira.

Najveći dio svemira sastoji se od neosvjetljenih praznina u kojima se ne mogu formirati zvijezde i galaktike, kaže Jeremiah Ostriker s Cambridgea. No ta tamna područja možda nisu prazna kao što se čini, dodaje britanski stručnjak.

Astronomi su uglavnom mislili da ondje gdje ima više svjetla ima i razmjerno više materije. Dio materije je vidljiv u obliku svijetlih zvijezda i galaktika, a dio čini misteriozna "tamna materija". Nitko ne zna što je tamna tvar zapravo, a otkrivena je zahvaljujući tomu što koristi gravitacijsku snagu osvjetljene materije.

Ostrikerov tim zaključio je, međutim, da svjetlost nije nužno najbolji način za otkrivanje materije. Kompjutorske simulacije strukture svemira upućuju na to da se svjetlo gasi i pali sasvim slučajno, ovisno o ukupnoj gustoći materije.

Ispod određene gustoće materije zvijezde ne mogu nastati, pa stoga nije nužno da su tamna područja svemira potpuno prazna, pretpostavljaju stručnjaci.

"Mračne praznine su dijelovi svemira manje gustoće, gdje ima materije, ali nema zvijezda", kaže Ostriker.

Prema procjenama stručnjaka, ta područja zauzimaju 85 posto svemira.