100 godina Rolls-Roycea
PRIJE točno stotinu godina, u Midland Hotelu u Manchesteru zajedno su ručali mehaničar Fredrick Henry Royce i aristokrat Charles Stewart Rolls
Na taj je ručak Royce stigao prerađenim automobilom, rabljenim dvocilindričnim
Decauvilleom, kojeg je za osobnu uporabu kupio koju godinu prije. Međutim, njegove su ga loše performanse toliko iritirale da je na njegovoj bazi odlučio napraviti svoje vozilo, za koje je iskoristio samo najbolje materijale.
Automobil je imao tri brzine, prednje kočnice i 2.0 litarski dvocilindrični motor sa 10 KS. Cijeli poduhvat koštao je 138 funti. "Teži perfekciji u svemu što radiš. Uzmi najbolje što postoji i učini to još boljim. Ukoliko to ne postoji, dizajniraj ga!"-to je bila Royceova maksima, koja je do dan danas nit vodilja svih automobila proizvedenih od strane tvrtke kojoj je bio suosnivač.
>>Kratke biografije Fredricka Henrya Roycea i Charlesa Stewarta Rollsa
Kad su se aristokrat i inženjer mehaničar sreli u manchesterskom hotelu, ispisalo se jedno od najvažnijih poglavlja u povijesti automobila.
Naime, Charles Rolls bio je impresioniran automobilom i odmah je spremno ponudio da će prodati sve što Royce proizvede, te je time partnerstvo dogovoreno na obostrano zadovoljstvo, a kao znak razumijevanja automobili će se zvati Rolls Royce.
Rolls Royce 10 HP iz 1904, danas izložen u londonskom Nacionalnom Muzeju
Prvi Rolls Royce bio je spreman u prosincu 1904. kada je doživio i internacionalnu prezentaciju na sajmu u Parizu. Interesantno je napomenuti da su zapravo obje tvrtke C.S. Rolls i Royce Ltd ostale nezavisne do 1906. kada je tek službeno nastao Rolls Royce Ltd.
Predstavljeni model imao je dvocilindrični agregat sa 1809 ccm i 10 KS, a inicijalna proizvodnja trebala je krenuti sa serijom od 20 primjeraka. Naposljetku ih je producirano samo 16 do 1906. jer je Rolls smatrao da je dvocilindrični agregat ispod kriterija luksuznog imagea koji su željeli. Stoga je zagovarao liniju više modela sa tri, četiri ili šest cilindara koji su koristili što je moguće više zajedničkih dijelova zbog uštede.
U prvom katalogu iz siječnja 1905. u ponudi su sva četiri modela, točnije šasije, sa preporukom da se za izradu karoserije obrate u tvrtku Barker koja je i autorizirala većinu karoserija do svog zatvaranja 1938.
Kako bi potvrdio kvalitetu i skrenuo pozornost javnosti na automobile, RR 1905. prvi puta sudjeluje na utrci Tourist Trophy na otoku Manu. Te se godine nisu proslavili zbog tehničkih problema, ali zato je 1906. Rolls odnio premoćnu pobjedu koja donosi i ulazak na američko tržište.
Royce je na sugestiju Edmundsa razvio u tom periodu i V8 agregat, koji nije doživio komercijalni uspjeh. Najznačajniji model RR-a je svakako 40/50 predstavljen 1906. u Londonu, a od kojeg i kreće karizma "najbolji automobili na svijetu".
Rolls Royce 40/50 HP Silver Ghost
Kada je u travnju 1907. isporučena šasija br. 13 s karoserijom u srebrnoj boji, Claude Johnson je s ponosom uzviknuo: Silver Ghost! To je ujedno bio i prvi model koji je na sebi imao i famoznu figuricu, The Spirit of Ecstasy.
>>Kako je nastala The Spirit of Ecstasy
Rolls Royce Phantom I Sedanca de Ville by Hooper
Silver Ghost je ostao u proizvodnji sve do 1925. kada dolazi Phantom. Silver Ghost je ujedno bio i jedini model u ponudi marke između 1908. i 1922. sa tjednom produkcijom oko sedam šasija u novoj tvornici otvorenoj u Derbyju.
Ratne potrebe pred marku stavljaju nove izazove. Na zahtjev vojske RR 1914. kreće s izradom vlastite linije zrakoplovnih motora koje imenuju po ptičjim vrstama: Eagle, Falcon, Condor itd. Proizvodnja automobilskih šasija i dalje se nastavlja, ali sada na njima nastaju oklopna i ambulantna vozila. Sa fronta u Egiptu stizale su same pohvale na Rollsove automobile koji su prolazili milje kroz pustinju bez ijednog kvara na motorima.
Poratna situacija vraća RR na staze stare slave, ali sada s obogaćenom ponudom gdje je od 1922. i baby Rolls sa 20 KS koje je davao iz šest cilindara obujma 3127 ccm. Koštao je 40 posto manje od Silver Ghosta, uz zadržane standarde kvalitete izrade i materijala.
Rolls je 1921. otvorio i tvornicu u Americi, jedinu ikada izvan Britanije, koja je izradila samo 2944 automobila do 1931. kada je zatvorena.
Novi Phantom
Ime Phantom danas je obnovljeno nakon više od osam desetljeća, a prvi puta javlja se 1925. kada je predstavljen nasljednik Silver Ghosta. Ponovno šest cilindara i 7668 ccm uz 108 KS nove su karakteristike budućnosti RR-a. Linija Phantoma zadržala se sve do 1939. kada je izrađen posljednji Phantom III sa prvim V12 agregatom u povijesti RR-a. U međuvremenu je marka nudila i model 20/25, 25/30 i Wraith.
Značajan događaj je i akvizicija Bentley Motorsa 1931. kojom RR dobiva i sportski štih unutar marke, a automobile su odmah prozvali "The Silent Sports Car".
Goran Vuzem
Marijo Zrna
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati