Božić ili neutralni blagdan - američka dilema

Piše:
četvrtak, 23.12.2004. 06:24
Smanji veličinu slova Tekst Povećaj veličinu slova

Božić ili neutralni blagdan - američka dilema SNIJEG koji je intenzivnije počeo padati u Sjedinjenim Državama obećava ove godine bijeli Božić, ali sigurno neće rashladiti žestoku borbu koja se rasplamsala u mnogim dijelovima zemlje oko toga treba li Božić imati i svoj kršćanski sadržaj ili ga treba smatrati samo neutralnim blagdanom.

Školske vlasti u nekim okruzima u New Jerseyu i na Floridi zabranile su pjevanje božićnih pjesama.

Gradonačelnik Somervillea u Massachusettsu ispričao se što je "greškom" gradski "blagdanski domjenak" nazvao "božićnim domjenkom".

U šoping centrima diljem zemlje prodavači su upozoreni da kupcima ne kažu "čestit Božić" nego "sretni blagdani" kako neki crni Amerikanci koji obilježavaju Kwanzaa, ili židovi koji slave Hanuku, ili muslimani i ateisti ne bi čuli čestitku koja ne odražava njihove osjećaje.

List Wichita Eagle iz Kanzasa dao je ispravak jer je greškom napisao "božićno drvce" umjesto "općinsko drvce" pišući o zimskom festivalu koji je zamijenio javno obilježavanje Božića.

Niz slučajeva pokazuje trend dekristijanizacije Božića u Americi i njegovo pretvaranje u blagdan ispražnjen od kršćanskog sadržaja.

Božić je pročišćen u školama, na javnim trgovima, u trgovinama i na paradama gdje je Djed Božićnjak prihvatljiv, a Isus Krist nije, "Zvončići" mogu ići, ali ne i "Tiha noć".

Božić je državni blagdan u Sjedinjenim Državama, ali je američka država sekularna i javne institucije i događaji moraju biti slobodni od religijskih sadržaja bilo koje vrste. U školama se može poučavati o religijskim blagdanima, ali ne ih i slaviti.

Sve više Amerikanaca ipak smatraju da se u zemlji u kojoj je više od 80 posto stanovnika kršćana i u kojoj vjerojatno njih 95 posto slavi Božić otišlo predaleko u ignoriranju činjenice da je Božić religijski blagdan u kojem se slavi rođenje Isusa Krista. Mnogi pripadnici većine drže kako ih se zakida u strahu da se manjina ne bi osjećala povrijeđenom.

Kao i mnogi drugi fenomeni u američkom društvu, izmjene u slavljenju blagdana potaknute su strahom od tužbi pred sudom.

I protivnici i zastupnici slavljenja Božića nalaze uporište u prvom amandmanu američkog Ustava koji traži nemiješanje vlasti i religije, ali i jamči njezino slobodno izražavanje.

Liberalne ili manjinske skupine, roditelji djece koji nisu kršćani upozoravaju ili tuže škole zbog religijskih simbola, a kršćanske i konzervativne skupine brane pravo na priznavanje kršćanskog karaktera Božića. Konzervativne radio-postaje sekularizaciju Božića odbacuju kao napad liberala na kršćanska uvjerenja u ime "političke korektnosti".

S druge strane, roditelji učenika u školskom okrugu u Chicagu prinudili su školskog nadzornika da ponovno dopusti božićne pjesme u školskim autobusima nakon što ih je zabranio.

Konzervativna pravnička skupina u Kaliforniji podržala je srednjoškolskog nastavnika koji se usprotivio ravnateljevoj zabrani pjevanja božićnih pjesama poput "Tiha noći".

Kršćanska pravnička skupina iz Arizone tužila je školske vlasti u jednom okrugu u Teksasu jer su zabranili crvenu i zelenu božićnu boju u školama te ne dopuštaju učenicima da pišu čestitke s natpisom "Čestit Božić" američkim vojnicima.

Akcije protiv Božića na javnim mjestima nisu uplašile Božju skupinu iz Chicaga, koja je i ove godine na središnjem gradskom trgu postavila prikaz Kristova rođenja unatoč prosvjedima Američkog saveza za građanske slobode, Američkog židovskog kongresa i Američkih ateista.

Dok se borba oko kršćanskog karaktera Božića nastavlja, mnogi upozoravaju da on neovisno o političkim pobudama i inače sve više gubi svoj duhovni sadržaj i pretvara se u komercijalno slavlje koje zadovoljava jedino trgovce koji ove godine uz božićne blagdane očekuju zaradu od 220 milijardi dolara.

To je natjeralo kolumnista lista Chicago Tribune da se zapita "tko je oteo maloga Isusa", koji je iščezao sa skoro svih mjesta osim crkve. Po njegovim riječima, duboko religijski blagdan pretvara se sve više u komercijalnu orgiju u kojoj se značenje Božića zamagljuje i podređuje zabavama i posjetima trgovinama u kojima se kupuju pokloni svima osim onome čije se rođenje navodno slavi.

A jedan od najvećih poklona Kristu bi bio prekid rata oko simbola Božića i istinsko poštivanje duhovnih poruka blagdana poput mira i ljubavi prema svima pa i onima koji nas progone, kaže kolumnist The Washington Timesa.