ENV - Prvi motocikl s gorivim ćelijama

Piše:
četvrtak, 5.5.2005. 20:00
Smanji veličinu slova Tekst Povećaj veličinu slova

ENV - Prvi motocikl s gorivim ćelijama

BRITANSKA tvrtka Intelligent Energy razvila je prvi motocikl koji pogonsku snagu dobiva iz gorivih ćelija.
 
ENV tj. Emissions Neutral Vehicle idealno je prijevozno sredstvo u gradskim uvjetima, gdje manevarske sposobnosti, cijena prijeđenog kilometra i nivo zagađenja imaju prioritet nad karakteristikama kao što su ubrzanje, maksimalna brzina i doseg. Kao prvo, pogonski sustav koji čine gorive ćelije s vodikom nimalo ne zagađuje okolinu. Krajnji produkt je ništa drugo doli čista voda.

Bez buke i smrada do 80 km/h

Proces dobivanja energije je, za razliku od Otto-procesa kod benzinskog motora, potpuno nečujan. Ustvari, to je i najveći problem, jer buka na razini one ventilatora u osobnom računalu, nije nešto što bi mogli cijeniti ljubitelji motorkotača. Stoga proizvođač planira problem riješiti ugradnjom dodatnog generatora zvuka, čime bi svi bili zadovoljni, od vozača do pješaka. Naime, zbog preniske razine buke ugrožena je sigurnost pješaka, koji ne mogu čuti nailazak "zelenog" motocikla i tako se na vrijeme skloniti.


Atraktivan izgled nije sporan

Na pojavu nekonvencionalnog motocikla reagirala je i britanska udruga motociklista (BMF) čiji glasnogovornik Jeff Stone smatra da je ENV koncepcijom motocikl, ali zbog svoje bezazlenosti i smirenosti pruža nedovoljno užitka za vozača. Ipak, potencijalni predmet sprdnje, kojem se zakleti motociklisti nikada neće prikloniti, ostaje jedan od najpoželjnijih gradskih prometala, kazao je Stone.

Zasad je proizvedeno tek nekoliko prototipova na kojima se provode posljednja testiranja. Dosadašnji rezultati vrlo su optimistični. Motocikl ima kontinuirani prijenos, a postiže maksimalnu brzinu od čak 80 km/h. I ne samo to, s jednim punjenjem ENV ima doseg od čak 160 km (cca četiri sata), što je na razini hibridnih automobila od prije nekoliko godina i sasvim dovoljno u gradskim uvjetima. Na žalost, u Velikoj Britaniji postoji samo jedna stanica koja pruža uslugu punjenja vodikom.


ENV je proizveden u dvije dvobojne kombinacije

Kako god bilo, ENV je hvalevrijedan projekt čiji svrha je ispunjena, a to je reći javnosti da je tehnologija spremna. Motocikli s električnim pogonom i klasičnim akumulatorskim baterijama ne mogu se nositi s ENV-om, a u pogledu "sporednih" stvari kao što je aerodinamika, nije potrebno posebno govoriti. Raspored masa, a time i dinamika, na strani su ENV-a, baš kao i terenske mogućnosti. Da, Intelligent Energy svoj proizvod vidi kao multifunkcionalno prijevozno sredstvo kojem asfalt neće biti nikakva prepreka.

ENV - Budućnost je stigla

Srce osamdesetak kilograma teškog motocikla su gorive ćelije snage, koje putem generatora daju 1 kW snage. Puno zanimljivije je da je tzv. CORE sustav ćelija potpuno odvojiv, pa se može koristiti i u druge svrhe. Primjerice, nakon što se dovezete do pristaništa i prijeđete na čamac, njega opet možete pokrenuti uz pomoć istih ćelija. Isto vrijedi i za energetski sustav vikendice, gdje sve potrebe može zadovoljiti jedna CORE baterija.

Također, punjenje baterija vodikom riješit će se pomoću mobilnog uređaja  ne većeg od kutije za cipele. Već sada se razvija prvi uređaj koji će davati vodik iz bioetanola dobivenog iz soje ili šećerne trske.

 
CORE je srce ENV-a

Okvir ENV-a i vilica napravljeni su od aluminijske slitine koja se koristi u avionskoj industriji. Pogonski motor je 6 kW snažan LEM-170 tvrtke LMC. To je istosmjerni klizno-kolutni elektromotor s permanentnim magnetom i radnim naponom od 48V. Vodik čistoće 99,9 % pohranjen je u specijalnom spremniku od kompozitnih materijala, a proces punjenja traje manje od pet minuta. Kisik se naravno uzima iz atmosfere odnosno zraka, dok za pohranu električne energije služe akumulatorske baterije (4x12V) od 15 Ah. Naime, ENV je i hibrid, pa tijekom ubrzanja energiju koristi iz akumulatorskih baterija i gorivih ćelija, dok pri laganijoj vožnji i na nizbrdici koristi gorive ćelije za punjenje baterija.
 
Danas možemo razlikovati pet tipova gorivih ćelija. ENV koristi PEM tip što je kratica za protonski propusnu membranu (Proton Exchange Membrane). Poznata i kao ćelija sa čvrstim polimerom ili polimernim elektrolitom (PEFC) koji dopušta prolazak vodikovih iona (protona) kao gorivo koristi vodik, a radna temperatura je mnogo manja nego drugih tipova ćelija. To je trenutno najpopularniji tip gorivih ćelija u automobilskoj industriji. Energija se dobiva katalitičkom reakcijom gdje se vodik razlaže na protone i elektrone, te kemijski reagira s kisikom, a konačni produkt je čista voda i toplina.

Dobivena voda je pitka, što su dokazali astronauti na Apollo misijama tijekom 50-tih i 60-tih godina prošlog stoljeća, inače prvi korisnici blagodati sustava gorivih ćelija. Gorive ćelije nemaju pomičnih dijelova, a potrebe za održavanjem su minimalne. Korisnost pri dobivanju električne energije je do 55%, a ukoliko se u obzir uzme toplinska energija, korisnost pretvorbe je čak 90%.

Ubrzanja su slijedeća. ENV postiže 32 km/h za 4.3, 48 km/h za 7.3, a maksimalnih 80 km/h postići će u 12.1 sekundi. Akcijski radijus je, kao što je već rečeno, do 160 km.
  
Uskoro novi proizvodi

Intelligen Energy trenutno razvija nekoliko zanimljivih projekata. U suradnji s Boeningom radi se na projektu lake letjelice s pogonom snage 50 kW (predstavljen 2004. g), a trenutno se razmišlja o razvoju vozila s pogonom snage do 10 kW. Također, razvijene su nove ćelije snage 75 kW, jedine u svijetu koje funkcioniraju na vrlo niskim temperaturama.

Pretpostavlja se da će serijska proizvodnja automobila s fuel cell pogonom biti moguća do 2015. godine. Daimler Chrysler najavio je prvi serijski automobil do 2012. godine, a američka vlada odlučila je pomoći s čak 1,5 milijardi USD.
 
Yamaha ima odgovor

Yamaha Motor Co. je prošlu jesen objavila da je razvila pogon za motocikl putem gorivih ćelija, koje umjesto čistog vodika koriste vodenu otopinu metanola. Testovi će se provoditi do kraja 2005. godine, kada bi trebao biti predstavljen prvi hibridni motocikl.


Yamaha FC06 Proto

Prototip nosi ime FC06Proto, a koristi tzv Yamaha DMFC (direct methanol fuel cell) sustav. Nazivna snaga sustava je oko 1 kW, a prvi su ga mogli vidjeti posjetitelji tokijskog auto-salona održanog 2003. godine.

Miljenko Nikolić

Vezano
Vijesti  |  Tagovi

Najpopularnije
Danas  |  Jučer  |  Tjedan

Najnovije