Saab 9-7X - još jedan luksuzni SUV

Piše:
ponedjeljak, 12.4.2004. 09:47
Smanji veličinu slova Tekst Povećaj veličinu slova

Saab 9-7X - još jedan luksuzni SUV

SAAB na salonu automobila u New Yorku premijerno predstavlja svoj prvi terenski model, kojim će pokušati zadržati status europske premium marke s najvećim rastom popularnosti.

Snažan, a u nekim područjima i agresivan nastup Saaba na sjevernoameričkom tržištu se nastavlja. Popularni švedski proizvođač u SAD-u je pravi hit, pa ne čudi što je za premijeru novog modela odabran baš ovaj auto-salon.

Šveđani ne žele propustiti priliku i proširuju gamu novim modelom. 9-7X je prvi Saab u klasi luksuznih SUV-a srednje veličine odnosno prvi model kojim Saab napada najbrže rastući segment u Americi. U svakom slučaju je riječ o marketinški itekako pametnom potezu što potvrđuju i brojke. U posljednjih šest godina tržište luksuznih SUV-a je skočilo s 50.000 na čak 290.000.

Ono što je još važnije je da potražnja i dalje raste, pa se očekuje da bi u Americi ove godine moglo biti prodano i preko 400.000 ovakvih vozila. Nadalje, Saab je naručio istraživanje profila svojih kupaca koje je pokazalo da 39 % vlasnika Saab-a posjeduje još i SUV, te da je oko 30 % Saabovih kupaca napustilo marku upravo zbog nabavke SUV modela.

Švedska ofenziva je sve ozbiljnija. Nakon godina pritajenosti Saab je u razdoblju od godinu i pol dana predstavio 9-3 Sport Saloon i 9-3 Convertible, da bi prošlu godinu okončao premijerom modela 9-2X. Četiri mjeseca kasnije američka javnost ima prilike prvi puta vidjeti Saabov SUV, a kako stvari stoje, prva će ga imati prilike i kupiti. Da, proizvodnja modela na GM-ovoj GMT360 platformi starta već početkom godine u tvornici u Ohiu, a prodaja će uslijediti nekoliko tjedana kasnije. Poznata je i cijena, model će se nuditi u rasponu od 37.000 do 45.000 USD.

I dalje tipični Saab



Iako SUV, 9-7X je ostao tipičan Saab. Prepoznatljive linije vanjštine nastavljaju se i u putničkom prostoru. Primjera radi, kontakt-brava se i dalje nalazi između prednjih sjedala čime je spriječena mogućnost ozljede vozačevih koljena u prometnoj nezgodi. Na tradicionalnom mjestu su držači čaša, dok su ventilacijski otvori zadržali prepoznatljiv izgled.

Prednjim krajem dominira tradicionalna maska hladnjaka koja je vrlo dopadljivo ukomponirana u rubusnu, ali aerodinamičnu liniju vozila. Sportskoj nastrojenosti doprinose kotači promjera čak 18 cola čime je dobiven sklad linija i privid kompaktnosti vozila. Ipak, kako se ide prema stražnjem kraju stječe se dojam da su dizajneri gubili inspiraciju, pa upravo stražnji kraj djeluje pomalo konfekcijski. Klasičan oblik svjetala u "Lexus" stilu trebao bi biti dovoljan za američki, ali ne i za istančani europski ukus.

Moćni motori

Kako je model namijenjen isključivo američkom tržištu izbor pogonskih agregata je pao na velike i snažne benzinske agregate, dok ponuda dizelaša nije niti razmatrana. U ponudi će biti dva aluminijska motora. Redni šestcilindarski motor iz obujma od 4.2 litre razvija 205/279 kW/KS i 372 Nm (pri 3.600 o/min) što je i više nego dovoljno za ulazni model. Ubrzanje do 100 km/h traje solidnih 8.9 sekundi.  Ipak, najviše simpatija će pridobiti jača izvedba pokretana modificiranim GM-ovim 5.3 V8 agregatom od 224/305 kW/KS i 447 Nm (pri 4.000 o/min). Snažnijoj izvedbi do stotke treba 7.8 sekundi.

U skladu s namjenom 9-7X posjeduje pogon na sve kotače, što omogućava izvrstan kontakt s podlogom. Ovjes je kombinacija klasične sprijeda i moderne (zračni) koncepcije straga, a tvrdoćom odgovara sportski nastrojenim vozačima. Naime, voznim svojstvima model bi trebao ugroziti čak i BMW X5, koji je trenutno neprikosnoven na asfaltnoj podlozi.

I za kraj spomenimo dimenzije. Saab 9-7X je dugačak 4.912 mm, što u kombinaciji s 2.870 mm međuosovinskog razmaka garantira prvoklasni komfor. Recimo još da prtljažni prostor ima zapreminu od čak 1.161 l, dok preklapanjem stražnje klupe (djeljiva 60:40) raste na 2.268 l.
Saab 9-7X je vozilo u potpunosti podređeno američkom ukusu, koje će zasigurno u Americi polučiti veliki uspjeh. Pitanje je, međutim, hoće li isti model barem približno uspjeti i u Europi, gdje se traže neke sasvim druge vrijednosti. Naravno, ukoliko se uopće pojavi ovdje.

Miljenko Nikolić