Tzero - bolid na baterije

Piše:
srijeda, 12.11.2003. 10:46
Smanji veličinu slova Tekst Povećaj veličinu slova

Tzero - bolid na baterije

OBNOVLJENI model pokazuje da vozila na "struju" ne moraju biti spora i dosadna. Naprotiv, Tzero će na semaforu oprati većinu Aston Martina, Ferrarija i Porschea.

Kako je sve počelo?

Nakon razmimolaženja s General Motorsom,  Alan Cocconi napušta tvrtku i razmišlja o osnivanju vlastite tvrtke. Podsjetimo, riječ je o tvorcu prvog veliko-serijskog električnog vozila s logom GM-a, modela Saturn EV1.

Interesantno je da je razlog mimoilaženja bio upravo taj model, čijoj serijskoj proizvodnji se uporno protivio Cocconi. Bilo kako bilo, Cocconi 1992. osniva tvrtku AC Propulsion i već nakon nekoliko mjeseci izlazi u javnost s preradom Honde CRX.

Nekoliko godina kasnije predstavljen je prvi model (AC 150), a krajem prošlog stoljeća proizveden je prvi primjerak modela Tzero.

Prvi Tzero je za izvor energije koristio olovne ćelije. Zahvaljujući ukupnoj snazi većoj od 200 KS, Tzero se nametnuo izuzetnim performansama. Električni bolid je do 60 m/h (96 km/h) stizao za 4.9 sekundi i postizao maksimalnih  145 km/h.

Danas, tri godine kasnije tvrtka AC Propulsion predstavlja obnovljeni model. Tzv. super LIght versION pokreću litij-ionske baterije, koje imaju višestruko bolje karakteristike od olovnih. Riječ je o ukupno 6.800 ćelija, koje su dugačke 65 mm i imaju promjer od 18 mm. Ukupni volumen dobivene 292 kg teške baterije je nešto veći od 0.5 kubična metra, a ušteda u masi u odnosu na olovnu bateriju iznosi nemalih 227 kg.

Cocconi nije izumio ništa revolucionarno, već je primijenio tehnologiju poznatu iz avio-modelarstva i prijenosnih električnih uređaja i prilagodio ju potrebama vozila. Primjena novog izvora energije nije rezultirala samo uštedama u masi, već je povećana i akumulirana električna energija i to čak tri puta.

Manja masa vozila i veća dostupnost energije su osjetno poboljšali performanse. Obnovljeni Tzero do 96 km/h stiže za svega 3.6 sekunde, postiže brzinu veću od 160 km/h. Ključ nije u snazi pogonskog elektromotora, pa čak toliko niti u masi, već u isporuci okretnog momenta.

Naime, za razliku od konvencionalnog motora s unutrašnjim izgaranjem, električni motor se prilagođuje opterećenju u kraćem vremenskom periodu, pa maksimalni okretni moment može isporučivati odmah po upuštanju u rad. U ovom slučaju riječ je o 245 Nm dostupnih u režimu od 0 d 5.000 o/min. Informacije radi, limitator je postavljen tek na 13.300 o/min.

Naravno, s porastom opterećenja pada doseg vozila s jednim punjenjem. Pri prosječnoj brzini od 125 km/h, Tzero može prijeći oko 400 km. Ukoliko govorimo o čestim uzbrdicama ili većem opterećenju, akcijski radijus pada oko 20 %. Zahvaljujući ugrađenom transformatoru napona punjenje baterija se može izvesti putem klasične 110 V odnosno 220 V jednofazne mreže, koju koriste sva kućanstva.

I da sve ne bude idealno pobrinula se jedna stavka, koja se zove cijena. Naime, Tzero u Americi stoji popriličnih 220.000 USD što je neznatno manje od rasnih trkača kao što je Ferrari 575 Maranello čija cijena na cestu je 224.000 USD.



Vezano
Vijesti  |  Tagovi
  • Nema vezanih vijesti

Najpopularnije
Danas  |  Jučer  |  Tjedan

Najnovije