Najveći muljatori: Iako skoro 50 godina kopiraju poznate marke, zarađuju milijune
Foto: Press
MARKE kao što su Adihash, Racbuk, Mike ili Pooma vjerojatno nikada nećete obuti jer osim ako niste financijski prisiljeni na ovakve poteze, očite i manje očite kopije poznatih svjetskih brendova ne samo da nisu vaš prvi izbor već su najčešće i ilegalne.
Štoviše, ponekad ne znate radi li se o originalu ili kvalitetnoj kopiji koja je iz ovog ili onog razloga završila u trgovinama. Kupci diljem svijeta često se susreću s kopijama koje će prepoznati samo stručnjaci dok prosječni kupac vjerojatno nije ni svjestan da je platio punu cijenu za lošu robu.
Naravno, ponekad je trgovac taj koji želi preveslati kupca, ali ponekad su upravo kupci ti koji kopijom neke poznate marke žele uvjeriti ostale da imaju novca za original.
A kopije postaju sve bolje i kao što smo već napisali, sve ih je teže prepoznati. Vrlo često radi se tek o lošijim materijalima i detaljima koje je teško zapaziti. Radi se o velikom problemu za kompanije koje su zaštitile svoj proizvod. Louboutin je zaštitio crvene potplate, Adidas svoje tri crte, a Nike svoj "swoosh".
Jeftino i kvalitetno
I dok se neki muljatori svim silama trude na tržište ubaciti svoje kopije, jedna kompanija to otvoreno radi gotovo pedeset godina.
Kompanija Thom McAn postoji još od 1922., a radi se o trgovini koju su pokrenuli Ward Melville i J. Franklin McElwain. Njihov plan od samog je početka bio jasan, proizvesti što kvalitetniju obuću i prodati je po najnižoj mogućoj cijeni, a samo nekoliko godina kasnije preselili su na njujoršku Treću aveniju. Zahvaljujući niskim cijenama, preživjeli su i Veliku depresiju, a njihov rast nastavio se i tijekom pedesetih i šezdesetih kada su postali najveći lanac trgovina obućom u Americi. Do kraja šezdesetih imali su preko 1800 trgovina.
Do 1972. Thom McAn ostvarivao je godišnju zaradu od 512 milijuna dolara i zapošljavao preko 15 tisuća ljudi, a danas su pod kontrolom Sears Brands, LLC.
Kako isplivati ako je konkurencija puno jača?
Ipak, novo vrijeme donijelo im je nove probleme. U periodu kada su proizvodili samo cipele, konkurenciju su mogli lako podnijeti, no, dolaskom Nikea i Adidasa na tržište, mnogo se toga promijenilo.
Kompanija se našla u nedoumici. Kako se boriti s konkurencijom znajući da nikada neće dobiti velika imena kao što su Michael Jordan i Stan Smith. Odgovor je bio jednostavn. Kopirat će ih, drastično spustiti cijenu i sklopiti ugovore s trgovačkim lancima kao što su Sears i Kohl's.
I dok logotip možete zakonski zaštititi, siluete tenisica druga su priča. Thom McAn odlučio je iskoristiti ovu rupu u zakonu i uz krilaticu "zašto potrošiti više ako kad imate Thom McAn?" odlučili su ući na tržište birajući najpopularnije siluete i proizvodeći jeftine kopije istih.
Ovo su samo neke od njih:
Air Jordan 1
Legendarne "jedinice" i dan danas su među najpopularnijim tenisicama unatoč činjenici da su nastale sredinom osamdesetih. Međutim, Thom McAn nije bila jedina kompanija koja je odlučila kopirati ovu siluetu. Pro-Joggs, Honors Sport, Sang, AAU, XJ9000, Stacy Adams, VTH i Pro Wings imali su svoje verzije popularne tenisice koja se od Nikeovog originala razlikovala samo po izostanku logotipa.
Jedan od podbrandova Thom McAna, Jox, otišao je toliko daleko da su čak iskopirali i vlastitu verziju Jordanova logotipa.
Stan Smith
I danas popularna tenisica od samog se početka našla na meti muljatora koji su u minimalističkom dizajnu prepoznali priliku jer kasnih sedamdesetih mnogi nisu ni primijetili razliku između originala i kopije.
I dok je Adidas želio da tenisači nose njihove tenisice, Thom McAn ciljali su na sve, a to se najbolje odražava u njihovoj poruci: "Ne moraš biti tenisač da bi ih nosio".
Onitsuka Tiger California
California se pojavila 1978. tijekom porasta popularnosti džogiranja u Americi, a Thom McAn odlučio je na brzinu uzeti dio tog kolača.
Njihov "Cross Country" imao je više-manje sve što i original, a uspjeli su iskemijati i vlastitu verziju dizajna koji je bio gotovo identičan, ali dovoljno različit da izbjegnu tužbu. Uz sve to, radilo se o vizualno sasvim prihvatljivoj tenisici.
Nike Air Force 1
Nike je imao Air Force 1, a Thom McAn High Five. Razlike gotovo da i nisu postojale, a da ste na kopiju stavili "swoosh", imali biste gotovo identičnu tenisicu.
Vans Sk8-Hi
Vans je svoje tenisice prvi puta izbacio 1978. i tada su se zvale "Style 38", ali ime je kasnije promijenjeno u Sk8-Hi kako bi bile još privlačnije zajednici skejtera koji su je prigrlili.
Ova klasična tenisica prepoznata je i od strane Thom McAna koji su ih 1982. odlučili ubaciti na podužu listu kopija. Zvale su se Jox Turbo i bile su gotovo identične.
PUMA Clyde
U sedamdesetima košarkaši nisu uvijek nosili visoke tenisice, a PUMA je u to vrijeme (1973.) izbacila model Clyde koji je nosio igrač New York Knicksa, Walt Frazier.
No, Frazier nije bio jedini kojem su se tenisice svidjele. Ekipa iz Thom McAna toliko ih je simpatizirala da su iskopirali i Puminu liniju i za svaki je slučaj ukrasili s dvije crte da netko ne bi pomislio da se radi o istoj tenisici.
Jox Basketball reklamirao se uz slogan: "Karta za vašu najbolju utakmicu košta samo 9,99$". Stoga, nije ni čudo da su ih mnogi izabrali u vremenima kada marka nije predstavljala isto što i danas.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati