Montessori rečenice koje biste trebali češće koristiti u svom domu
Foto: 123rf
AKO vaše dijete ne pohađa Montessori vrtić ili instituciju s Montessori programom, a svjesni ste njegove prednosti za razvoj djeteta, dio učenja možete lako predstaviti u svom domu.
Metoda Montessori pruža djeci mnogo više slobode od klasičnih obrazovnih metoda i postiže odlične rezultate, a važan dio ideje je i način na koji se djecu potiče da razmišljaju bolje, kreativnije, prema svojoj logici.
A zato što je Montessori program svugdje u svijetu prepoznat kao jedna od najboljih metoda za učenje i razvoj djece, s nekim metodama možete ustrajati i u svom domu.
Što je sustav obrazovanja Montessori?
Donosimo vam nekoliko važnih rečenica koje biste trebali uvesti u komunikaciji s djetetom:
Kad se dijete s nečim bavi, nemojte samo doći i pohvaliti ih: "Baš si to lijepo napravio; To izgleda baš super". Umjesto toga, recite im: "Vidim da vrijedno radiš; Vidim da se trudiš postići ono što si zamislila...", zato što je djeci važnije ako pohvalite njihov trud, a ne samo krajnji rezultat.
Kad dijete napravi to čime se bavilo, i opet nemojte samo pohvaliti rezultat već ih pitajte što oni misle o svom radu te ih potaknite da potanko objasne što taj rad predstavlja. Tako će dijete početi samostalno vrednovati i cijeniti svoj trud, umjesto da, kao druga djeca, stalno traži potvrdu i ocjenu drugih o njihovom radu. Tako će prije početi kritički razmišljati o svojim djelima.
Kad dijete nešto izgubi i ne može naći, a vi znate gdje se to nalazi, nemojte im odmah reći gdje je, ili još gore, sami otići po to. Djeca ne uče kako postati samostalna s velikim stvarima, primjerice, da ih ostavite same u kući. Samostalnost se uči od malih nogu, s malim stvarima, pa kad dijete nešto traži, vi ga potaknite da to nađe samo. Potaknite ih pitanjima poput: "Što misliš gdje bi to moglo biti?; Sjeti se kad si to zadnji put koristio ..."
Kad dijete treba vašu pomoć nemojte odmah spremno uskakati pomoći im baš oko svega. Umjesto toga, radije ih pitajte u kojem će dijelu svog procesa trebati najviše pomoći, jer će dijete tako možda i samo sebi otkriti koji ih dio najviše muči, a s kojim dijelom rada/spremanja/izgradnje se može izboriti i sam. Roditelj uvijek mora biti tu kad dijete treba pomoć, ali samo u onom dijelu kad je ta pomoć doista najpotrebnija. Sjetite se, samostalnost se gradi od malih stvari.
Zamijenite naredbe objašnjenjima. Svako je dijete član obiteljske zajednice i time se treba ponositi, ali isto tako svaki član treba znati i pravila ponašanja svoje zajednice. S obzirom na to da u životu s djetetom roditelji stalno moraju izdavati neke naredbe - jedi, operi zube, sjedni, nemoj trčati..., djeci će biti bolje ako im pritom ne izdate samo naredbu, već je potkrijepite objašnjenjem: "U našoj se kući ne trči već hoda; U našoj obitelji svi jedemo za istim stolom..." Tako će dijete početi lakše poštovati pravila zajednice, jer će shvatiti da se sve te silne naredbe ne odnose samo na njega, već na sve.
Još jedna važna stvar kad se dijete zadubi u svoj "posao" jest da ih tada ne ometate. Dječja koncentracija nije toliko jaka kao kod odraslih osoba, pa kad se nečim bave, nemojte ih dolaziti ni hvaliti ni ispitivati. Pustite dijete da napravi svoje do kraja jer bi prekid koncentracije mogao značiti i prekid toga čime se bave. Zamislite to ovako: dijete se trudi nacrtati vam crtež, a vi već na pola slike govorite kako je lijepo... Djetetu će to biti znak da je već postiglo ono što je htjelo i završit će crtež, iako mu je planirao dodati još mnogo drugih detalja.
Promatrajte i dozvolite. Ovo je jako važan dio Montessori ideje prema kojoj svako dijete ima svoj talent, ali ga prvo mora otkriti. Zato je važno djetetu za početak predstaviti mnogo različitih aktivnosti i jednostavno promatrati koja mu najbolje ide, koja ga najviše veseli te čime se uopće želi baviti. Montessori ideja ne ide k tome da svako dijete mora znati sve, već da se dijete treba pronaći u onome što mu ide, a tada su sva "pravila" dozvoljena. Ako dijete želi crtati nogama umjesto rukama, nemojte im odmah objašnjavati da se to tako ne radi, već ih pustite da to rade na svoj način.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati