Što očekujemo u idućih 12 mjeseci: Smanjuje se pesimizam potrošača u Hrvatskoj

Što očekujemo u idućih 12 mjeseci: Smanjuje se pesimizam potrošača u Hrvatskoj

Foto: scx.hu

POSLJEDNJI podaci HNB-a koji pokazuju rezultate mjesečnog anketnog istraživanja percepcije potrošača u travnju zabilježili su poboljšanje kretanja sva tri kompozitna indeksa. Sva tri indeksa koja se i inače nalaze u negativnom teritoriju zabilježili su smanjenje negativnih vrijednosti u odnosu ožujak. Pri tome veće vrijednosti indeksa u odnosu na prethodno razdoblje upućuju na porast optimizma, navodi se u analizi RBA.

Kompozitni indeks očekivanja potrošača (IOP) koji odražava očekivanja potrošača za narednih 12 mjeseci po pitanju financijske situacije u kućanstvu te ukupne ekonomske situacije u Hrvatskoj zabilježio je mjesečni rast za 0,7 indeksna boda pa je tako s -10,2 koliko je iznosio u ožujku narastao na -9,5 u travnju. U odnosu na isti mjesec prošle godine zabilježen je rast za 16,5 indeksnih bodova. Međutim, unatoč poboljšanju i na mjesečnoj i na godišnjoj razini analitičari RBA upozoravaju da spomenuti pokazatelj i dalje nosi negativne vrijednosti, odražavajući posljedice dugogodišnje recesije i izrazito nepovoljnih kretanja na tržištu rada.

Poboljšavaju se očekivanja mogućnosti osobne štednje i ulaganja u kućanstvo

Istovremeno, kompozitni indeks pouzdanja potrošača (IPP) koji pored navedenih komponenti IOP indeksa u sebi sadrži i dodatnu procjenu kretanja broja nezaposlenih u narednih 12 mjeseci te procjenu mogućnosti osobne štednje, porastao je s razine -23,7 koliko je iznosio u ožujku na -22,0 u travnju ove godine. Tako je zabilježen rast za 1,7 indeksnih bodova na mjesečnoj razini dok je na godišnjoj razini zabilježen rast za 14 indeksnih bodova.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Pozitivan doprinos mjesečnom rastu ovog indeksa došao je prvenstveno od rasta očekivanja o mogućnosti osobne štednje, čiji se indeks odgovora s obzirom na prethodni mjesec povećao za 3,7 indeksna boda, navode analitičari RBA.

U travnju je zabilježen i mjesečni rast kompozitnog indeksa raspoloženja potrošača (IRP) koji pokazuje rezultate anketnog ispitivanja na tri razine: ocjenu financijske situacije kućanstva i ocjenu ukupne ekonomske situacije u Hrvatskoj u posljednjih 12 mjeseci te stav o trenutnoj mogućnosti ulaganja u kupnju trajnih dobara za kućanstvo. Ovaj indeks je porastao sa -36,1 u ožujku na -32,5 u travnju dok je na godišnjoj razini zabilježio također pozitivan rast od 15 indeksnih bodova.

Poboljšanje, ali je pesimizam i dalje visok

Pozitivan doprinos mjesečnom rastu ovog indeksa došao je od pozitivne percepcije ekonomske situacije tijekom posljednjih 12 mjeseci (mjesečni rast indeksa odgovora za 5,5 indeksna boda), kao i boljih anketnih rezultata koji se odnose na ocjenu trenutnih mogućnosti ulaganja u kupnju trajnih dobara za kućanstvo (mjesečni rast indeksa odgovora za 3,5 indeksna boda), tako da se s obzirom na prethodni mjesec povećao za 3,6 indeksna boda.

"Unatoč godišnjem rastu sva tri pokazatelja, oni se i dalje nalaze u izrazito negativnom teritoriju odražavajući i dalje visoku razinu potrošačkog pesimizma uslijed izostanka oporavka realnog gospodarskog sektora", zaključuju analitičari RBA.
 

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Učitavanje komentara