INTERVJU Mrak Taritaš: Došlo je vrijeme promjena!
Foto: Index
POGLEDAJTE intervju s kandidatkinjom HNS-a i SDP-a Ankom Mrak Taritaš, koja je uz Bandića i Švaljek jedna od favoritkinja za drugi krug.
Ankete i ciljevi
Rezultati ankete pokazuju da u drugi krug ulazimo Bandić i ja. Karte za drugi krug se miješaju ispočetka. Imam osjećaj da je došlo vrijeme promjene u Zagrebu. Sve je moguće, moramo biti optimisti. Koristim priliku da pozovem sve građane Zagreba da izađu na izbore i izaberu promjene, da gradom zapušu neki drugi vjetrovi.
Ja sam prvo prezentirala program za pametni grad u trećem mjesecu 2015. Nakon toga su bili dvoji parlamentarni izbori na kojima sam preferencijalnim glasovima ušla u Sabor. Mene izbori vesele jer sretnem jako puno ljudi, ljudi vam jako puno govore, a i treba imati cilj. Politika može biti zanimljiva, duhovita i nastojim to pokazati putem društvenih mreža. Cilj ovih izbora, pored dobrog rezultata, je da moja poruka dođe do mladih ljudi.
Zagrebu potrebna promjena
Kad govorim o konkretnim programima, ja imam vrlo jasne programe. Riješit ću otpad, promet i omogućiti funkcioniranje vrtića i škola. Želim da se javno i transparentno upravlja svime i da građani budu uključeni u odlučivanje. Dosad su bili izuzeti iz odlučivanja, sada želim da se uključe.
Kad odlučite nešto uređivati, radi se javni natječaj. Informirate javnost. Ako to funkcionira u svim drugim gradovima, ne vidim zašto ne bi i u Zagrebu. Kaže se koliko će se novaca potrošiti i koliko se potrošilo. Postoji niz metodologija za koje želim da građani o njima odlučuju. Način upravljanja gradom mora biti drugačiji.
Otpad. Građani trebaju plaćati prema količini otpada koji proizvedu, a ne prema kvadratu stana. Nakon toga, otpad treba sortirati kako treba. Tu se zapošljavaju novi ljudi. Mora se sanirati i Jakuševec. On nije saniran, on je samo umjetno saniran. To je kao fasada na lošoj kući. Na Jakuševcu će se barem još deset godina raditi urbano rudarenje. Dosad se na otpad trošilo, a u drugim općinama on se koristi kao dodatna vrijednost.
Karakteristika zagrebačkog prometa je da je zastario, sinkronizirani su samo semafori na Zelenom valu. Treba to popraviti, uvesti horizontalnu signalizaciju, poboljšati javni promet.
Zatim treba praviti garaže. Staviti željeznicu u promet. Dovoljno je dodati samo nekoliko stanica između istoka i zapada grada da se ona može korisititi kao gradski promet. Treba završiti prometnice i rasteretiti velike gradske prometnice.
Treba izgraditi dva mosta koji bi rasteretili promet. Ova dva mosta predviđena su GUP-om iz 1971. godine. Nitko se nije potrudio izraditi projekte ova dva mosta. Ovo je dugoročni projekt. On ne može biti gotov u jednom mandatu, ali ga se može pripremiti.
Pametno korištenje gradske imovine
Puna su nam usta demografije. Mora se imati niz mjera koje će pomoći mladim obiteljima. Da mogu upisivati djecu u vrtiće cijelu godinu, da je cijena prihvatljiva, zgrade prihvatljive, da odgajateljice imaju dobre plaća, da nastava u školama bude jednosmjenska.
Stanovništvo Zagreba je sve starije. Svi se žale na stvari koje su u drugim gradovima normalne, poput dnevnih boravaka. Zagreb nema hospicij koji mu treba.
Rijetko se referiram na Bandića, ali nakon dvocifrenog broja godina njegove vladavine, mislim da je trebao barem minimum standarda ispuniti.
S programima sam završila prije mjesec dana jer sam htjela biti više vremena među ljudima u finišu kampanje.
Suradnja s Bandićem
Uvijek iz svake biografije možete izvući nešto i prikazati to na način na koji želite. Bila sam na čelu Gradskog zavoda za prostorni razvoj kada je gradonačelnica bila Vlasta Pavić. Kada je 2005. Bandić ponovno postao gradonačelnik, na prvoj sam sjednici Gradskog poglavarstva zatražila da me se razriješi.
U vrijeme kad sam u gradu radila, uspjeli smo po prvi put uraditi javni arhitektonsko-urbanistički natječaj za naselje Vrbani III. Za vrijeme svog mandata nisam dala nijednu izmjenu GUP-a jer mi je to bilo nedopustivo. Tada mi se to zamjeralo, ali nisam htjela da se to pretvori u želje i pozdrave.
Gunja
Ne znam otkud su izvučene "četke za wc" u Gunji. Trenutno ne baratam tim podacima, ali cijene kuća mogu se i danas vidjeti na stranicama ministarstva. Odlučili smo u godinu dana obnoviti Cvelferiju. Jedan način je da sve bude gotovo za godinu. Drugi način je da uzmete najjeftinijeg ponuđača koji onda radi godinama. Odlučili smo se za prvi model jer smo znali kakva su iskustva drugih država, npr. Italije nakon potresa. Danas je godišnjica pucanja nasipa, u kolovozu smo krenuli s obnovom škole, a djeca su krenula u školu kad i ostala djeca u Hrvatskoj. U cijenu je uračunat i rad subotom i nedjeljom. Išla sam tamo jednom tjedno i tjerala sam ih da rade preko svojih mogućnosti, ali sve je završeno na vrijeme.
Cijene u Zagrebu
To je pitanje za nekog drugog. Nadam se da ćete mene to moći pitati za godinu ili dvije i da ću moći dati jasan odgovor. Zašto je trenutno stanje takvo, to je pitanje za nekog drugog.
Pročistač otpadnih voda, nekoliko je sličnih slučajeva u Europi. Ugovor se može revidirati i proglasiti štetnim za građane te raskinuti. Nedopustivo je da plaćamo vodu znatno više od svega ostalog. Nemoguće je da je voda skuplja od svih ostalih režija.To je jedan jedini ugovor za koji sam doznala da koncesionar nema obvezu saniranja mulja, nego je to obveza grada Zagreba. Mulj se treba tretirati i koristiti nove metodologije da ga se iskoristi u industriji. On se ne može spaljivati u spalionici.
Porez na nekretnine
Jasno i nedvojbeno sam to rekla nekoliko puta. Bila sam jasno protiv, ministar Linić se jako ljutio na mene. Hrvati godinama štede u nekretninama, ne štede u dionicama i u zlatu. Uvođenje poreza na nekretnine je apsolutno neprihvatljivo. Komunalna naknada i porez nisu ista stvar. Ja sam se zalagala da bude porez na imovinu i da se do određenog iznosa ne plaća porez. Radi se masovna procjena metodologijom koja je poznata. Mi nismo spremni za porez jer nemamo evidentirane nekretnine, ne znamo koliko ih je. Priprema za ovo nije dobro napravljena. Slovenci su deset godina uvodili porez na nekretnine zbog žalbi, a i mi ćemo to sigurno imati. Kad procjenjujete nekretninu, to je element koji možete raditi na različite načine. Morate imati egzaktne pokazatelje. Ovo što smo napravili nismo napravili dobro.
Bandićevi ljudi
Kad malo analizirate, oko 80 posto ljudi će biti ljudi koji korektno rade i radit će i dalje. Ostalih 20 posto je kadar koji se neće prilagoditi. U gradu Zagrebu rade ljudi neodgovarajuće spreme i tu će morati doći do promjena. Te promjene neće biti jednostavne. Pristojno je da svi pročelnici daju svoj mandat na raspolaganje. Ja sam tako napravila i mislim da tako treba biti. Sigurno ima dobrih pročelnika, ali neki će se morati mijenjati.
Kod mene je najvažnija stručnost i radno iskustvo. Cijelo vrijeme to govorim. U mom ministarskom kabinetu su bila tri čovjeka iz stranke, svi ostali su bili nestranački.
Centar
Danas u najužem centru možete vidjeti dostavljače pića tijekom dana. To je prije 15-ak godina bilo nemoguće. Sad sam već počela drugačije gledati neke stvari. Jasno i glasno tvrdim da je to nedopustivo. Zna se kad se što dostavlja.
Obnova žičare
Žičara je 2007. zatvorena. Sad se ruše stupovi žičare. To je predizborna slika. Da bi se krenulo raditi žičaru, mora imati barem građevinsku dozvolu, koju grad nema.
Žičara je 2007. otišla u remont i u remontu je do sada. Sljeme je nama prostor izlaska, na razini emocije. Žičara je prioritet. Na način da se napravi i donji dio, parking. Nikog ne treba tjerati da autom ide na Sljeme.
Grad Zagreb se prema ostatku Hrvatske ponaša kao otok i ne zanimaju ga drugi. Postoje tri projekta žičare u Hrvatskoj, na Biokovu, na Učkoj i ovaj, u Zagrebu. To je primjer kako uzeti novce od EU.
Novci iz EU
Zagreb je od EU novce uzeo samo za ZOO. I za jedan projekt muzeja. U gradu očito nije bilo potrebe za europskim novcima i time se nije bavilo.
Zagreb još nema pitku vodu u svim četvrtima. Za to se može koristiti sredstva EU.
U svom mandatu sam molila grad Zagreb da se informira o projektu Nositelji urbanog razvoja. Nisu otišli ni na konferenciju.
Taksi prijevoz
Mislim da treba dati mogućnost što većem broju ljudi da pružaju taksi usluge. Uber treba definirati zakonski. Svi neka djeluju, ali moraju poštovati zakon. To se mora riješiti na razini države.
Ne treba se dovesti u situaciju da netko sam to kontrolira.
Treba biti fleksibilan. Dati okvire u kojima mogu djelovati svi. Ne možete dopustiti da jedan taksist napada drugog. To znači da nešto ne štima.
Put do aerodroma
Od Zagreba do aerodroma bih išla najboljim putem, a to je željeznica. Treba napraviti 1.800 metara. Željeznica je najbrži i najjednostavniji spoj zračne luke i glavnog kolodvora.
Bologna ima veliki projekt pruge do Milana. Željeznica je neovisna o gužvama i zato je najbolja za korištenje.
Vrijeme je da željeznica postane dio gradskog projekta. Taj projekt trajat će dvadesetak godina, ali ja sam sigurna da je to budućnost Zagreba.
Zagreb na Savi
Prema svim stvarima imam jasan stav i jasno ga kažem. Zagreb se nije razvijao na Savi, nego na ova dva brežuljka. U jednom trenutku je preskočio Savu 50-ih godina. Uvijek je grad od te Save bježao jer ga je ona plavila. Čak ni Savica nije okrenuta prema Savi.
Prostor oko Save vidim kao prostor rekreacije i slobodnog vremena. Tu su Bundek, Jarun, hipodrom...
Velesajam je nastao u periodu kad se po informaciju dolazilo na Velesajam. On i dalje ima potencijal. Paviljoni se mogu koristiti kao prostori za kulturne i sportske sadržaje. Sigurno ne smije biti samo skladište. Dio po dio tog prostora bi se trebao riješiti.
Suradnja u Skupštini
O platformi Zagreb je naš mislim dobro, sviđaju mi se iskoraci i nove ideje i netko treba biti malo glasniji. To nas tjera da budemo bolji. Rado bih ih vidjela kao koalicijskog partnera. Sve osim Bandića, HDZ-a i Brune Esih vidim kao potencijalne partnere. Mislim da je po prvi put Bandić ušao u izbore ravnopravno s ostalim kandidatima. Zamislite kako bi ovi izbori bili zanimljivi da je HDZ u Zagrebu radio ono što je radio u Dubrovniku, Splitu, Varaždinu...
Mislim da elementarna pristojnost nalaže čak i gradonačelniku da izađe pred građane i jasno kaže što će raditi i što je radio, i zašto nije. Rekla sam da bi Zagreb trebao imati Muzej neispunjenih obećanja zbog gradonačelnika.
Ovu kampanju za lokalne izbore zasjenila je priča s Agrokorom i MOST-ovim ministrima. Nekoliko puta sam jasno rekla da HNS u kojem sam ja neće biti partner HDZ-u. Koristim ovu priliku da to ponovim.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati