54.92.194.75 US
 

Kako je Linić izgradio Kalemovo prljavo carstvo

Piše: I.M.
četvrtak, 13.3.2014. 21:18
Smanji veličinu slova Tekst Povećaj veličinu slova

Foto: Goran Kovačić/Pixsell, Podravski list, Index, Hina, Rijekadanas

KONTROVERZNI riječki poduzetnik Jozo Kalem, uz kojeg se vežu brojne afere i protiv kojeg je podignuta optužnica zbog gospodarskog kriminala, dugi niz godina blizak je prijatelj ministra financija Slavka Linića. Toliko blizak da dvojac zajedno provodi godišnje odmore, putuje na luksuzne destinacije i da Linić lobira u drugim kompanijama kako bi Kalem dobio posao.

> Zaustavite Linića!

Linićevog najboljeg prijatelja Kalema tijekom godina se spominjalo u raznim aferama, ali ni jedna do sad za posljedicu nije imala sudsku osudu. Da se klupko ipak počelo razmatati svjedoči činjenica da je Općinsko državno odvjetništvo u Karlovcu, nakon više od četiri godine razvlačenja slučaja "otimanja" tvrtke IGM Tounj, podiglo protiv Kalema i RI Petrola pred karlovačkim Općinskim sudom optužnicu zbog malverzacija teških 103 milijuna kuna.

Kalemov privatni biznis važniji od državnih interesa


Klikom miša na fotografiju možete je vidjeti u većim dimenzijama te pročitati originalni članak

Koliko je Liniću važno prijateljstvo s Kalemom svjedoči i činjenica da je u ljeto 2012. godine Linić u Podravci, tvrtci u državnom suvlasništvu, lobirao za Kalemov biznis - suradnju Podravke s Euro-Petrolom, iako su u to vrijeme već mjesecima iz Vlade stizale najave Linićevog povratka u Nadzorni odbor hrvatske naftne kompanije Ine.

U srpnju 2012. godine Podravski list je objavio kako su se nekoliko tjedana ranije u Koprivnici tajno sastali Linić, Kalem, šef uprave slovenskog Petrola (koji je kupio Kalemov Euro-Petrol i ostavio Kalema za direktora tvrtke) Tomaž Berločnik i Linićev stranački kolega, u to vrijeme novi čelnik Podravke, SDP-ovac Zvonimir Mršić. Neformalno druženje Podravkinim menadžerima i prodajnim operativcima donijelo je Petrolove kartice za gorivo. I Vlada i Podravka po pitanju Linićevog prisustva sastanku su se "branile šutnjom", ne pojasnivši što je Linić ondje radio.

Kalem je kazao kako su se sastali jer Euro-Petrol i Podravka godinama surađuju - oni plasiraju Podravkine proizvode na svojim benzinskim crpkama, a istodobno Podravci prodaju naftne derivate. Naveo je kako su na natječaju pobijedili jer su bili najpovoljniji i kako to nema veze s Linićevim lobiranjem, iako ni on nije pojasnio što je Linić radio na tom sastanku. Je li doista Euro-Petrol ponudio najnižu cijenu, ostalo je nepoznanica.

Iz Podravke su kazali kako su radi uštede proveli natječaj za nabavu goriva te kako odabir ponuđača nema veze s Linićevim posjetom. "Nakon tri kruga natječaja odabrana su tri najpovoljnija ponuđača, a ponude su se mjerile temeljem najpovoljnije cijene i plasmana Podravkinih proizvoda putem maloprodaje tih kompanija. Sam neslužbeni posjet ministra Linića odvio se nakon odabira najpovoljnijih ponuđača", kazao je u to vrijeme za Dnevnik 3 HTV-a Vedran Šimunović, glasnogovornik Podravke.

Cijela priča je još zanimljivija uzme li se u obzir da su se pogodovanjem Euro-Petrolu od strane Ine, u vrijeme dok je Linić bio šef Nadzornog odbora, ranijih godina bavile i nadležne institucije. Tako, po svemu sudeći, tajni sastanak s vodstvom Podravke nije bio ni prvi ni jedini put da je Linić privatni biznis svog najboljeg prijatelja stavio ispred državnih interesa.

Zajednički odmori bliskih prijatelja

Kalema s ministrom financija Slavkom Linićem veže dugogodišnje blisko prijateljstvo. Osim što su zajedno dočekali Novu 2013. godinu u Dubaiju, s Kalemom je Linić prošle godine proveo ljetni godišnji odmor - na jahti su plovili Jadranom. Kalem je o svom druženju s Linićem kazao kako se znaju preko svojih supruga, koje su školske prijateljice.

Poslovno carstvo izgradio na biznisu s naftom

Jozo Kalem rođen je 1960. godine u Dragalovcima u Bosni i Hercegovini. Iz BiH je Kalem s obitelji u Rijeku došao početkom devedesetih godina, a bogatstvo zahvaljuje trgovini naftnim derivatima. Priče o navodnom švercu goriva preko granice tijekom Domovinskog rata nikad nisu dokazane.

Iako mu je posao cvjetao i tijekom ratnih godina, pravi vjetar u leđa dobio je prije nešto više od 10 godina, nakon što je njegov prijatelj Slavko Linić postao potpredsjednikom Vlade i šefom Nadzornog odbora Ine. Ta je priča bila interesantna i mjerodavnim institucijama pa je pokrenuta i istraga o povlaštenoj prodaji derivata i Ininom pogodovanju Euro-Petrolu.

Tijekom 2010. godine Kalema se spominjalo u aferama pogodovanja javnih poduzeća, točnije državne tvrtke Autocesta Rijeka Zagreb i riječkog prijevoznika Autotroleja, njegovom Euro-Petrolu. Tad su niže ponude drugih naftnih tvrtki pristigle na natječaj odbijene iz banalnih razloga, a posao je pripao skupljem ponuđaču Kalemu. No, ni od te priče nije bilo ništa - sve prigovore na zakonitost tog postupka Državna komisija za kontrolu javne nabave je odbacila, iako su i sami priznali da je bilo nekih nelogičnosti.

TEKST SE NASTAVLJA ISPOD OGLASA

Do danas se Kalem riješio Euro-Petrola na kojem je sagradio svoje milijunsko poslovno carstvo - slovenski Petrol je prvo 2008. kupio 51 posto udjela, a potom je 2011. godine posve otkupio Euro-Petrol od Kalema. Ipak, Kalem je ostao i dalje na čelu kompanije, kao direktor Euro-Petrola.

Sve Kalemove tvrtke



Prema podacima dostupnima na Poslovna.hr, Kalem je povezan s čak 14 tvrtki. Polovica tvrtki članice su Petrol grupacije - Petrol d.o.o., RI - Petrol d.o.o, RI - Petrol Veleprodaja d.o.o, RI - Petrol Ugostiteljstvo d.o.o, RI - Petrol Transport d.o.o., Euro - Petrol Transport d.o.o. (u likvidaciji) i Petrol Hrvatska d.o.o. (ugašena 2012. godine).

Osim naftnog biznisa s Petrolom, Kalem se bavi i nekretninama pa tako ima registriranu tvrtku Lovran nekretnine d.o.o., poljoprivredom (Hydro-ratarstvo d.o.o.), drvnom industrijom (Tehno-drvo d.o.o. i Ligneus d.o.o.) i građevinarstvom (uz Industriju građevnog materijala Tounj d.d. koja je završila u stečaju i zbog koje je protiv njega sad podignuta optužnica, vlasnik je i tounjske građevinarske tvrtke Rudar d.o.o.).

Još jedna Kalemova tvrtka vezana uz naftni biznis je RI-Most d.o.o. za trgovinu i prijevoz nafte i naftnih derivata, kojoj su računi u blokadi još od 13. siječnja 2011. godine. Tvrtka od 2011. godine nema zaposlenih, a prema podacima na Poslovna.hr, posljednje je godine poslovala s milijunskim gubicima i uz ogromne obaveze prem dobavljačima - 2010. godinu je završila s gubitkom od 13,8 milijuna kuna uz obaveze prema dobavljačima od 65,1 milijun kuna, 2011. s gubitkom od 6,1 milijuna kuna uz obaveze prema dobavljačima od 3,7 milijuna kuna, dok je u 2012. godini (posljednja godina za koju su dostupni podaci) gubitak iznosio 65,4 tisuće kuna uz obaveze prema dobavljačima od 1,2 milijuna kuna.

Zanimljivo je kako se Kalemova tvrtka RI-Most dugo nalazila na popisu poreznih dužnika kojeg je krajem srpnja 2012. godine po prvi put objavila Porezna uprava, i to zbog duga od 7,7 milijuna kuna. Kalem je demantirao dugovanja prema Poreznoj tada govoreći kako je neplaćeni porez na nekretnine i porez na dobit kojeg se spominje "nepostojeći". Na koji je točno način spor između Kalema i Porezne naposljetku okončan, nije poznato, ali Kalem je kasnije nestao s popisa dužnika.

"Kalem tvrtku IGM Tounj nije kupio nego oteo"



Policija je Kalema krajem 2010. godine osumnjičila za gospodarske malverzacije tijekom preuzimanja tounjskog IGM-a te prijevaru tešku gotovo 27 milijuna kuna. Kalem je, očekivano, sve opovrgnuo i za stanje u IGM-u Tounj krivnju svalio na bivšeg vlasnika i predsjednika uprave Ivana Pađena. Ipak, istraga je pokazala da tamo gdje ima dima - ima i vatre, pa DORH optužnicom o kojoj su danas izvijestili na svojim stranicama Kalema tereti za malverzacije od čak 103 milijuna kuna.

Ogulinski poduzetnik Ivan Pađen je u svibnju prošle godine za Ogulin Info kazao: "Prijatelj Slavka Linića, Jozo Kalem, vrši pritisak Ravnateljstva Policije i PU Karlovačke da mi se natrpaju stvari koje je upravo on počinio. Kalem tvrtku IGM Tounj nije kupio nego oteo. Nije osigurao kredit od 103 milijuna kuna što je bio dužan, a na prevaru se uknjižio na nekretnine u vlasništvu IGM-a. Ovo je samo nastavak trakavice oko IGM-a, no uvjeren sam kako je pravda spora, ali dostižna. S druge strane, Kalem mi je rekao kako pravda u Karlovcu i Rijeci nije ista, pa je preselio sjedište tvrtke u Rijeku. No, protiv njega osobno sam podnio tri tužbe, a i stečajni upravitelj Boris Debetić vodi četiri parnice. Zanimaju me rezultati tog procesa. Kalem je preko tvrtke Rudar iz IGM-a izvukao čak 123 milijuna kuna. Na kraju, apsurd je što mi je tog Kalema doveo Pavle Miljavac. Danas upravo taj Kalem `sjedi` i na Miljavčevoj imovini. Sve je to organizirani kriminal".

O policijskoj istrazi protiv Kalema Index je pisao i prije mjesec dana kad smo iz PU karlovačke dobili potvrdu da se kriminalističko istraživanje protiv Joze Kalema proširuje jer je u međuvremenu protiv njega podnesena nadopuna ranije kaznene prijave, i to nakon svjedočenja karlovačkog poduzetnika Vlade Rožića, vlasnika tvrtke Modibit d.o.o. Iako je Kalem za Index rekao kako poduzeće Modibit nema veze s njegovim preuzimanjem tvrtke IGM Tounj, sudeći po kaznenoj prijavi to nije baš tako. Modibit je, prema prijavi, oštetio za 46 milijuna kuna.

Kako je Linićev prijatelj došao do vrijednog zemljišta na riječkoj obilaznici te izgradio benzinsku pumpu "opasnu po život"



Još jedan zanimljivi slučaj vezan uz Kalema je i gradnja opasne benzinske postaje u Rijeci. Naime, ista se nalazi neposredno iza oštrog zavoja i priključne trake kojom se na zaobilaznicu uključuju vozila s čvora Rujevica pa se na toj traci križaju vozila koji ulaze na pumpu s onima koji izlaze iz čvora Rujevica. Kalemu to ugrožavanje sigurnosti prometa, očito, nitko ne zamjera.

Zemljišta se Kalem domogao na natječaju kojeg je Grad Rijeka raspisao početkom listopada 2012. godine, a rok za predaju ponuda bio je samo sedam dana. Jedna ponuda koja je stigla bila je ona Joze Kalema. Kao poseban uvjet natječaja bio je naveden dokaz o vlasništvu nekretnina, kakvog je mogao priložiti jedino Kalemov RI-Petrol. Također, u natječaju je bila navedena mogućnost zamjene zemljišta, što je također odgovaralo Linićevom prijatelju. Naime, Kalem je ponudio oko 8 milijuna kuna za 7.000 kvadrata gradskog zemljišta, no umjesto gotovine ponudio je u zamjenu zemljište od 10.694 kvadrata koje je baš bilo potrebno Gradu Rijeci jer je razdvajalo dva gradska zemljišta. U konačnici je Kalem zemljište na obilaznici doplatio samo 315 tisuća kuna, a Grad Rijeka pripajanjem njegova zemljišta dobio jedinstvenu vlasničku cjelinu od oko 20 tisuća kvadrata.

Komentari
Komentari na forumu objavljuju se u realnom vremenu i Index.hr ne može se smatrati odgovornim za izrečeno. Zabranjeno je vrijeđanje, psovanje i klevetanje. Upisi s takvim sadržajem bit će izbrisani, a njihovi autori prijavljeni nadležnim službama.
Vezano
Vijesti  |  Tagovi
Najpopularnije
Danas  |  Jučer  |  Tjedan
Najnovije