Krivnja za pad je na Zrakoplovno tehničkom zavodu, piloti prijavljivali da helikopter ne valja
GODINU dana nakon pada vojnog helikoptera MI-8 MTV-1 u Vukovaru Istražno povjerenstvo koje je radilo na utvrđivanju pada helikoptera optužilo je Zrakoplovno-tehnički zavod kraj Velike Gorice za loš remont, "izvan uputa i propisa koje su dali proizvođači iz Rusije".
>"Da se reagiralo na vrijeme, helikopter u Vukovaru ne bi pao"
Pad helikoptera je, naime, uzrokovalo odljepljivanje izolacijske spužve koja je ugrađena u unutrašnjost letjelice. Ona se nalazila iznad putničke kabine, gdje se nalaze i komande repnog rotora. Kada je spužva pala, otkazale su komande i pilot je izgubio nadzor.
Kako je preživio, i sam je pilot potvrdio da je imao problema sa upravljanjem, rečeno je na današnjoj konferenciji za novinare u Ministarstvu prometa, gdje je glavnu riječ vodio ministar obrane Branko Vukelić i glavni državni istražitelj za zrakoplovne nesreće Dinko Vodanović.
Povjerenstvo je također istaknulo da su se postavljene spužve same odljepljivale zbog trenja i vibriranja helikoptera, te da je spužva ugrađena u još jedan helikopter koji se više ne koristi za prijevoz dužnosnika Vlade.
Istražno povjerenstvo nije htjelo govoriti o tome tko je i zbog čega ugradio spužvu, međutim ministar obrane Branko Vukelić je potvrdio da je spužva ugrađena u Zrakoplovno-tehničkom zavodu pokraj Velike Gorice.
Helikopter na remontu zadnji puta bio 2005. godine, piloti se žalili "više od tri puta"
MI-8 MTV-1 bio je 25 godina star i dva puta na remontu - 1997. godine i 2005. godine, kada je preuređen u VIP helikopter koji služi za prijevoz državnih dužnosnika. Tada je ugrađena i izolacijska spužva, "izvan uputa i propisa koje su dali proizvođači iz Rusije", kazao je Vukelić, zbog čega će nalaze Istražnog povjerenstva najkasnije sutra proslijediti nadležnim državnim tijelima.
"Očito je netko pogriješio u ZTZ-u, a istraga će pokazati tko i kako", kazao je Vukelić, dodajući da je odgovornost na onima koji su naredili, izvršili te nadzirali radove na ugradnji spužve. No njegovo prozivanje ZTZ-a je u najmanju ruku čudno, ako se uzme u obzir da je odgovor na pitanje jesu li se piloti žalili na rad helikoptera potvrdan.
"Prije nesreće bilo više od tri pritužbe pilota HRZ-a na otežano upravljanje VIP helikopterom", kazao je Vodanović izbjegavajući odgovor na to koliko je pritužbi zapravo bilo.
Naglasili su da je zadaća Povjerenstva bila istražiti uzroke pada i da ono nije mjerodavno za pozivanje na odgovornost.
Anonimne dojave pilota HSP-u: Nešto nije bilo u redu s helikopterom
Podsjetimo, vraćajući se sa sprovoda vukovarskog branitelja Marka Babića, 9. srpnja prošle godine u helikopter MI-8 MTV-1 pao je netom nakon polijetanja, na 50 metara visine. Poginula je desetnica Ljubica Perišić, skupnik Vjekoslav Ljubo i stožerni narednik i letač-mehaničar Juraj Ruškač. Teže i lakše je bilo ozlijeđeno osam osoba među kojima i generali Slavko Barić i "umirovljenik" Damir Krstičević.
U javnosti su od tada kolale različite teorije je li se tragedija mogla izbjeći, počevši od tvrdnji saborskih zastupnika HSP-a koji su kontaktirali medije zbog anonimne dojave navodno iz avijacije Oružanih snaga. Oni su tvrdili da su dva tjedna prije pada kada je helikopter korišten u Puli, upozorili odgovorne da s helikopterom "nešto nije u redu".
Rončević i Lucić odbacili odgovornost
Današnji ministar policije, a koji je u to vrijeme bio na čelu Ministarstvo obrane, Berislav Rončević, odbacio je tada svoju odgovornost za nesreću, kao i načelnik Stožera oružanih snaga Josip Lucić, koji su najavili da će se izjasniti nakon završetka istrage.
MORH je izvijestio da će Povjerenstvo za istraživanje nesreće vojnog helikoptera Mi-8 održati zbog toga konferenciju za medije u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture s početkom u 12 sati.
I.K./A.B.
Foto: Radio Vukovar, MORH
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati