Otvoreno pismo sindikata HŽ-a Vladi i Ministarstvu prometa

Sindikat strojovođa Hrvatske i Sindikat prometnika vlakova Hrvatske upozorili su danas Vladu i Ministarstvo mora, turizma, prometa i razvitka da ulaganja predviđena Planom poslovanja od 2005. do 2009. neće omogućiti Hrvatskim željeznicama (HŽ) da nakon provedene modernizacije ravnopravno sudjeluju u tržišnoj utakmici koju donosi liberalizirano europsko tržište.

U otvorenom pismu Vladi i Ministarstvu sindikati se protive planu koji predviđa veći iznos za izradu projekata, nego obnovu regionalnih i lokalnih pruga, te modernizaciju "već moderniziranog" voznog parka i popravljanje starih lokomotiva i vlakova, umjesto kupnje novog voznog parka.

Također su nezadovoljni što nije predviđena kupnja novih vlakova za gradski promet, gdje željeznica ostvaruje gotovo polovicu ukupnog prihoda u putničkom prometu, kao i manevarskih lokomotiva bez kojih nema niti redovnog odvijanja teretnog prijevoza.

Podsjećaju da se u Hrvatskoj samo na 13 posto željezničke mreže mogu postići brzine veće od 100 kilometara na sat, a 43 posto pruga omogućuje brzinu samo do 60 kilometara na sat.

S izuzetkom dionice pruge između Novske i Vinkovaca, koja je dvokolosječna, elektrificirana i na nekim dionicama osposobljena za brzine do 160 kilometara na sat, sve ostale pruge imaju zastarjele tehničko-tehnološke parametre, još iz 19. stoljeća, tj. vremena njihove gradnje, upozoravaju sindikati.

Planom poslovanja za 2005. Uprava HŽ-a predviđa ulaganja od samo 18 milijuna kuna u 500 kilometara lokalnih pruga na kojima je redovita brzina svega 25 kilometara na sat, te 22 milijuna kuna za modernizaciju 500 kilometara regionalnih pruga.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Pritom potpuno izostaju ulaganja u najisplativije poslovanje - gradski i prigradski promet u gradu Zagrebu.

Putovanje Intercity (IC) vlaka na relaciji Zagreb - Rijeka traje 3,5 sata (brzina 65 kilometara na sat), a brzog vlaka na relaciji Zagreb - Split čak 9 do 10 sati (brzina 45 kilometara na sat). Tako spore vožnje IC i brzih vlakova nezamislive su na europskim prugama, upozoravaju sindikati.

Slično je stanje i s teretnim vlakovima, čija je brzina na pruzi Zagreb - Rijeka oko 30 kilometara na sat, a na Zagreb - Split ispod 30 kilometara na sat. U Europi se zahtijevaju minimalne brzine prijevoza robe od 50 kilometara na sat.

Iz plana se može naslutiti da su Vlada i Uprava HŽ-a zainteresirani samo za razvoj koridorskih pruga, a željezničke prijevoznike namjeravaju prepustiti otvorenom tržištu bez bilo kakvog osposobljavanja i koncepcije razvoja.

Sindikati stoga apeliraju da Vlada i Ministarstvo predoče jasnu koncepciju razvoja i modernizacije HŽ-a s posebnim naglaskom na ulaganja u regionalne i lokalne pruge, te pripreme plan poslovanja s razvojnim elementima koncepcijom upravljanja ljudskim potencijalima HŽ-a.

(Hina) pp/xmd ymd

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Učitavanje komentara