Stručnjaci tvrde: Tragedija kod tunela Krpani mogla se izbjeći!
Foto: Hina
KIŠA, koja se smrznula pri tlu, najvjerojatniji je uzrok teške prometne nesreće, koja se dogodila u subotnje rano jutro na autocesti A1 kod tunela Krpani, kad je u lančanom sudaru 20-ak vozila smrtno stradalo troje, a ozlijeđeno 17-ero ljudi.
"Pojava koja padala u subotu nije bala takva vrsta kiše. Dakle, nije bilo riječi o prehladnoj, odnosno opasnoj ledenoj kiši nego je bilo riječi o toploj kiši koja je padala na tlo koje je padalo na temperaturu koje imalo temperaturu oko -7 stupnjeva Celzijusa gdje se onda ona zamrzavala u trenutku kada ja padala na tlo te stvarala poledicu", pojasnila je Dunja Macoko Drvar iz Državnog hidrometeorološkog zavoda.
U slučaju takvih meteoroloških uvjeta, obavezno je posipavanje cesta, a brzina se ograničava na 40 km/h. Prema izjavama vozača neposredno nakon nesreće, ništa od toga nije bilo učinjeno. Iz Državnog hidrometeorološkog zavoda napominju kako je njihova suradnja s HAC-om izuzetno kvalitetna i da im dva puta dnevno, a u ovim jesensko-zimskim uvjetima po potrebi i češće, dostavljaju upozorenja na meteorološke uvjete, koji mogu stvoriti ugrozu i opasnost na cestama. Takvo upozorenje izdalo se HAC-u i neposredno prije ove teške prometne nesreće, tvrdi Macoko Drvar:
"Postojala je prognoza u kojoj je pisalo, konkretno na području Like, postoji mogućnost za padanje kiše koja će se smrzavati na tlu, dakle da postoji mogućnost za poledicu upravo zbog tog smrzavanja oborine. Osobito je bilo naznačeno da je najveća mogućnost na nadvožnjacima, vijaduktima i ostalim mjestima gdje se te mogućnosti najčešće i događaju", rekla je Macoko Drvar.
"Počela je padati kiša - senzori bi trebali detektirati i temperaturu i kišu i dati signal onima koji upravljaju sustavom da smanje brzinu"
Iako je predsjednik Uprave HAC-a za održavanje i naplatu cestarina, Alen Kruhak izjavio kako su službe za ophodnju nepunih sat vremena prije nesreće tri puta prošle tim dijelom autoceste i utvrdile da je kolnik suh, te da je ledena kiša nastupila iznenada, do završetka istrage, koju provode paralelno policija i HAC, dodatne izjave o okolnostima i eventualnim propustima, iz HAC-a nismo uspjeli dobiti.
Ipak, prometni stručnjak i profesor na Fakultetu prometnih znanosti u Zagrebu, dr. Ivan Dadić kazao je kako je sigurno da se upozorenjem o smanjenju brzine moglo spriječiti najgore. "Ipak je problem što nije blagovremeno dat signal za niže brzine. Postoje senzori koji promptno mjere temperaturu. Počela je padati kiša - senzori bi trebali detektirati i temperaturu i kišu i dati signal onima koji upravljaju sustavom da smanje brzinu" , kaže Dadić.
Vozači su tadašnje ograničenje od 100 km/h, dodaje Dadić vjerojatno shvatili nonšalantno, jer je takvo ograničenje primjereno za uobičajene uvjete na autocesti. Osobito je opasna brzina kad se već netko zaustavio, te se vozilima kočenjem na ledu više nije moglo upravljati. Tu je očito došlo do nesinkroniziranog djelovanja ljudskog faktora i elemenata, koji su trebali dovesti do toga da se ljude upozori na opasnost, koja je vrebala tog trenutka na autocesti:
"Dugoročno gledajući, nećemo to moći izbjeći ako ne budemo promptno reagirali. Pola sata je predugo vrijeme da bismo nešto prepustili izvan kontrole. Zato na autocestama i postoji skupa oprema, senzori koji mjere i zaleđivanje, oborine i tako dalje", istaknuo je Dadić.
Ipak, činjenica da je sve troje poginulih stradalo izvan svojih vozila, pokušavajući pomoći drugima, govori o tome koliko je u takvim situacijama potrebno razmišljati tako da se drugima može pomoći samo onda kad smo sigurni da smo zaštitili vlastiti život, završava Dadić.
"Dok se situacija ne smiri, da ne idu pomagati ljudima jer jednostavno nije moguće ništa napraviti u tom trenutku, a ti su ljudi bili pokošeni kao pješaci vozilima koja su nalijetala", zaključio je profesor na Fakultetu prometnih znanosti u Zagrebu Ivan Dadić.
HAC: Istraga je i dalje u tijeku, nije istina da štedimo na zimskom održavanju!
"Obzirom da razumijemo pojačani medijski interes o prometnoj nesreći koja se dogodila 30.11.2013. u jutarnjim satima na autocesti A1 na dionici od čvora Sv. Rok do čvora Maslenica ispred tunela Krpani molimo Vas za strpljenje, budući da je još uvijek u tijeku istraga kako od strane policije tako i interno od strane Hrvatskih autocesta odražavanje i naplata cestarine.
Interna istraga provodi se s ciljem kako bi se utvrdilo jesu li sve službe postupile profesionalno i odgovorno u provedbi protokola važećeg Pravilnika i internih propisa vezano za zimsko održavanje autocesta.
U posljednja dva dana u medijima se pokušava javnosti plasirati dojam da je upitna sigurnost na autocestama. Također se nameće i zaključak da se nesreća između ostalog dogodila i zbog štednje soli te nepripremljenosti zimske službe. Stoga bismo željeli obavijestiti javnost da Hrvatske autoceste održavanje i naplata cestarine provode zimsko održavanje autocesta na isti način i istim intenzitetom kao i prijašnjih godina. Ove godine raspolažemo sa 45.000 t Na Cl te 600 t Ca Cl što su dovoljne količine za zimsko održavanje autocesta u predstojećoj sezoni. Slijedom toga ne može se govoriti o štednji i samim time se ne ugrožava sigurnost naših korisnika.
Također je bitno napomenuti kako je sva potrebna mehanizacija za zimsku službu u stanju pripravnosti te je spremna pravovremeno djelovati.
Razumijemo interes javnosti, međutim ne želimo izlaziti s neprovjerenim i polovičnim informacijama, te iz tog razloga trenutačno nismo u mogućnosti dati više informacija.
Još jednom željeli bismo izraziti sućut obiteljima stradalih u ovoj teškoj prometnoj nesreći, a ozlijeđenima želimo brzi oporavak", Hrvatske autoceste održavanje i naplata cestarine d.o.o.
Dionica Sv. Rok - Maslenica otvara se ponovno za promet sutra
Sutra će biti puštena u promet dionica sutoceste A1 Zagreb – Split između čvorova Sv. Rok i Maslenica, s tim da će se prema Zagrebu prometovati nesmetano, a u smjeru Splita, kod tunela Bristovac, samo jednim trakom, doznaje se od direktora HAC-ove tvrtke „Održavanje i naplata cestarina“ Željka Kadijevića.
Institut IGH kao projektant i stručnjaci Hrvatskih autocesta za izvanredno održavanje danas su pregledali stijenu kod tunela Bristovac od koje se u subotu na prometnicu urušila znatna količina kamenja, te će donijeli svoje stručno mišljenje o sanaciji. Do tad, Hrvatske autoceste će osigurati tu lokaciju od novih odrona postavljanjem betonske ograde.
Betonsku ogradu „New Jersey“ postavit će sutra i pustiti promet i prema Splitu, jednim kolničkim trakom. Kadijević je rekao i da će sve biti popraćeno posebnom signalizacijom.
Promet dionicom autoceste od čvora Sv. Rok do čvora Maslenica u prekidu je od subote u 6,15 sati, kada se dogodio lančani sudar u kojemu su poginule tri osobe i 17 ih je ozlijeđeno. Kad je završen očevid i uklanjeni ostaci nesreće, na kolnik je kod desetak kilometara udaljenog tunela Bristovac palo kamenje koje se odlomilo i urušilo sa stijene iznad ceste, pa je ta dionica ostala zatvorena za promet zbog vjetra i odrona.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati