Clooneyeva hagiografska "kamilica" u jurišu na "Oscare"
UKOLIKO je ijednom filmu suđeno da zaustavi "Planinu Brokeback" u njenom naizgled nezaustavljivom pohodu na "Oscare", onda je to "Laku noć i sretno", politička drama Georgea Clooneya.
Razlog za to je prvenstveno u prirodi glasačkog tijela losanđeleske Akademije, kojim dominiraju glumci. Oni su, kao što je to pokazao prošlogodišnji slučaj "Djevojke od milijun dolara", prilično skloni kipiće davati svojim djelima svojih kolega nauštrb kritičarskih favorita. Film također daleko eksplicitnije od "Planine" nastoji liberalne i ljevičarske političke stavove koji tradicionalno dominiraju Hollywoodom. Konačno, među glumcima dominiraju oni starije životne dobi, koji će daleko lakše korespondirati s razdobljem u kojem se događa radnja.
Početak 1950-ih je, s druge strane, često navođen kao jedno od mračnijih poglavlja američke povijesti, odnosno trenutak kada se najrazvikanija demokracija svijeta najviše približila totalitarizmu. Zasluge za to se pripisiju Josephu McCarthyju, republikanskom senatoru koji je, koristeći izbijanje hladnog rata, bjesomučno širio od paranoju od sveprisutne komunističke pete kolone te tako stvorio atmosferu u kojoj su na tisuće vodećih znanstvenika, umjetnika, pa čak i običnih ljudi s ljevičarskim ili iole liberalnim stavovima ostajale bez posla.
Isto je razdoblje označila i pojava televizije kao novog i utjecajnog medija. Jedna od njenih prvih zvijezda bio je Edward R. Murrow (Strathairn), ugledni novinar i komentator čija je tjedna emisija "See It Now" postala jednim od najgledanijih i najutjecajnijih dijelova CBS-ovog programa. 1953. godine Murrow se zainteresirao za slučaj Mila Radulovicha, zrakoplovnog časnika otpuštenog zbog nikad potkrijepljenih optužbi za šurovanje s komunistima. Murrow, usprkos pritisaka od strane vojnih krugova, odlučuje emitirati emisiju u kojoj Radulovichu daje priliku da se brani. Nakon što je Radulovichu vraćen čin, Murrow se odlučuje napasti daleko važniju metu - samog McCarthyja. Ta odluka izaziva nelagodu među Murrowljevim suradnicima, jer bi ih senator mogao optužiti kao komuniste, a Murrowljev šef William Paley (Langella) je uplašen od gubitka korporacijskih sponzora o kojima ovisi njegova komercijalna televizija.
Iako je "Laku noć i sretno" okupio dosta talenata, malo tko je izgledao tako prirodan izbor za taj projekt kao Clooney. U svom režijskom debiju "Ispovijesti opasnog uma" Clooney je pokazao ne samo da se zna snalaziti iza kamere, nego da ima sklonost prema pričama smještenim u pionirsko doba američke televizije u kojem je djelovao njegov otac. Clooney je u ovaj film investirao ne samo talent, nego i ljubav. Rane 1950-e su rekonstruirane s velikom brigom za detalje - od kostima, scenografije, glazbe, pa i "politički nekorektne" činjenice da glavni junak puši kao Turčin, čak i kada se obraća svojoj milijunskoj publici.
Iako mu je radnja smještena gotovo pola stoljeća u prošlost, Clooneyev film se na trenutke prilično eksplicitno bavi američkom sadašnjošću. Tako se povlače paralele između hladnog rata i McCarthyja te rata protiv terorizma i Busha s druge strane, te izražava zabrinutost za stanje građanskih sloboda. Kroz Murrowljeve riječi se implicitno kritizira američka politika prema Srednjem istoku, a jedan segment (Murrowljev intervju s pijanistom Liberaceom) bi se čak mogao protumačiti i kao Clooneyeva podrška kampanji za homoseksualne brakove - nešto čemu se Bush i republikanci žestoko protive. Clooney sugerira kako su se SAD našle pred istim iskušenjima kao i prije pedeset godina, te da jedino divovi slobodnog novinarstva poput Edwarda R. Murrowa mogu spriječiti nepovratno potonuće u totalitarni mrak.
Clooneyeva teza, ma kako uvjerljivo zvučala, je kompromitirana zbog odluke da se glavni negativac u filmu - McCarthy - pojavi tek u obliku dokumentarnih snimaka. Clooney je u intervjuima tvrdio da namjerno nije angažirao glumce, jer bi svaki pokušaj da neki glumac da autentičan portret senatora izgledao kao groteskna karikatura. S druge strane, ružna, netelegenična i patetična pijandura s dokumentarnih snimaka je suprotstavljena uglađenom Strathairnu koji Murrowa tumači kao viteza bez straha i mane. Čak i oni koji ne znaju američku povijest neće imati problema predvidjeti kako će taj sukob završiti.
Clooney i njegov koscenarist Grant Heslov su izgleda shvatili da sukob Murrowa i McCarthyja neće moći ispuniti film, pa su dramsku napetost odlučili začiniti s nekoliko nepotrebnih digresija. U jednoj od njih mentalno nestabilnog CBS-ovog voditelja Dona Hollenbecka tumači Ray Wise, pa nije teško predvidjeti kako se taj lik neće provesti bolje od Lelanda Palmera u "Twin Peaksu". Tu je i romansa dvoje Murrowljevih repotera koji CBS-u moraju tajiti da su se vjenčali.
Naravno, sve to ne postiže ništa osim da maksimalno razvodni film, otupi njegovu oštricu i gledateljima ponudi istu onakvu "kamilicu" kakvu nude rutinerski TV-filmovi. A i neosporni talenti okupljeni ispred kamere su potrošeni zbog hagiografskog tretmana likova koji izgledaju kao sveci, a ne kao ljudska bića. Jedini izuzetak je Frank Langella, čiji lik - rastrgan između savjesti i brige za ekonomske interese svoje korporacije - odaje dojam nekakvih moralnih dvojbi.
No, možda najveći nedostatak filma "Laku noć i sretno" predstavlja to što, kao i mnoga slična holivudska tretiranja povijesti, nastoji jedno mračno, ali i složeno, poglavlje povijesti pojednostaviti na račun njenog autentičnog prikaza. Sam Murrow je tvrdio da se njegov TV-obračun s McCarthyjem dogodio u doba kada je senator svojom antikomunističkom paranojom već bio uspio akumulirati previše neprijatelja, uključujući i američku vojsku koja nije htjela da joj se dogodi ono što je Staljin bio priredio Crvenoj armiji. Hollywood ima itekako razloga za pojednostavljivanje, odnosno retuširanje te žalosne priče, jer je i sam u njoj imao važnu i ne tako blistavu ulogu, odnosno mnoge karijere su bile temeljene na licemjernom i bezdušnom potkazivanju, odnosno denunciranju kolega, prijatelja i ljubavnika.
"Laku noć i sretno" stoga, bez obzira na plemenite namjere svojih tvoraca, ipak ne zaslužuje "Oscara", jer je iznevjerio visoke standarde objektivnosti koje pripisuje svom junaku.
Uloge: David Strathairn, George Clooney, Frank Langella, Jeff Daniels, Patricia Clarkson, Robert Downey Jr., Ray Wise
Režija: George Clooney
Proizvodnja: Warner Independent, SAD, 2005.
Distribucija: Intercomm Issa
trajanje: 93
OCJENA: 4/10 (podnošljiv)
Dragan Antulov
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati