"Indiana Jones i kraljevstvo lubanja": Staromodno efikasna zabava

"Indiana Jones i kraljevstvo lubanja": Staromodno efikasna zabava

MALO je koji film bio očekivan s toliko mnogo nade, ali i straha kao četvrti po redu nastavak filmske sage o Indiani Jonesu. Riječ je bila ne samo o jednoj od komercijalno najuspješnijih franšiza Hollywooda 1980-ih, nego i oličenju svega najboljeg što može proizvesti američka filmska industrija, odnosno njeni suvereni – producentsko-režiserski dvojac Lucas-Spielberg. Na taj film se moralo čekati devetnaest godina, pa su mnogi na temelju duge pauze pretpostavljali da veliki holivudski čarobnjaci spremaju nešto zbilja posebno. S druge strane su Lucasovi prequeli  "Ratova zvijezda" upozorili što se događa kada stare majstore nakon višedesetljetne pauze napusti inspiracija.

Nakon gotovo dva desetljeća Indiana Jones – jedna od najvećih ikona popularne kulture s kraja 20. stoljeća - je u Cannesu konačno imao svoje novo ukazanje na velikom platnu. Rezultati, barem na prvi pogled, nisu bili nešto posebno – kritika se podijelila, a publika je nakon u financijskom smislu više nego pristojnog otvaranja za tjedan dana prednost ipak prepustila "Seksu i gradu".

Dva desetljeća u kojima je ostario tumač naslovne uloge Harrison Ford su razlog zbog kojeg je radnja četvrtog filma iz 1930-ih godina prebačena u 1957. godinu. S obzirom da bjesni hladni rat, pustolovni profesor arheologije Henry "Indiana" Jones se mora suprotstaviti Sovjetima, odnosno elitnom vojno-obavještajnom timu kojeg vodi dr. Irina Spalko (Blanchett), stručnjak za parapsihologiju. Sovjeti se nastoje dočepati kristalne lubanje – artefakta vanzemaljskog podrijetla koji krije tajnu apsolutnog znanja i koji bi trebao dati neopisive moći onome tko ga vrati u drevni grad u peruanskoj džungli. Indiani Jonesu će u nastojanju da spriječi zle komuniste u ovladavanju svijetom pomoći mladi i otresiti moto-mehaničar Mutt (LaBeouf), koji se teško miri s time da mu ostarjeli pustolov predstavlja nekakav autoritet.

Za razliku od Lucasa, koji je u prequelu "Rata zvijezda" režiserske palice dohvatio nakon više od dva desetljeća pauze, Spielberg je stalno bio u poslu i u novom "Indiani Jonesu" se itekako može prepoznati iskusna ruka autora koji je stvorio suvremeni koncept "blockbustera". Iako je tehnologija specijalnih efekata bitno napredovala, u filmu nema ni traga CGI-ja, ni pomodnih MTV-jevskih montažnih rezova te "Kraljevstvo lubanja" po svom stilu izgleda kao vrhunski proizvod 1980-ih. Spielbergu u ostvarenju te iluzije pomaže i njegov stalni suradnik John Williams vješto reciklirajući glazbenu temu Indiane Jonesa - jednu od najprepoznatljivijih u povijesti filma.

Radnja teče brzo i tečno, a omjer akcije i humora je uravnotežen u najvećem dijelu filma. Tu su dakako i brojne povijesne, kulturološke i filmofilske reference na Ameriku 1950-ih, zahvaljujući kojima je Spielberg uspio napraviti Indianu Jonesa sličnog, a istovremeno različitog od prethodna tri ukazanja. "Kraljevstvo lubanja" odaje počast špijunskim trilerima , SF-hororima i omladinskim dramama i drugim B-filmovima 1950-ih na isti način na koji je Indiana Jones 1980-ih odavao počast filmskim serijalima 1930-ih. 

Ipak, najveći Spielbergov adut je Harrison Ford. Usprkos svojih 66 godina, Ford se više nego dobro nosi s fizički ne baš tako nezahtjevnom ulogom, ali i ne krije svoju starost, pa je tako inzistirao da lik Indiane Jonesa u ovom filmu bude sijed. Ako je suditi po "Kraljevstvu lubanje", Ford se još uvijek može nazivati akcijskom zvijezdom.

To se, s druge strane, i ne bi moglo reći za Shiu LeBeoufa, čiji je ulazak prije svega bio svojevrsni generacijski ustupak tinejdžerima koji posljednjih godina čine srž američke kino-publike i koji su dugo vremena bili zaslužni za infantilizaciju holivudskih blockbustera. Njegov Mutt funkcionira manje kao lik – koji bi po nekima trebao biti Indianin nasljednik ako se franšiza nastavi – a više kao kolekcija tinejdžerskih stereotipova iz 1950-ih.

Sa stereotipovima se, pak, daleko bolje nosi Cate Blanchett u ulozi opake, ali fascinantne sovjetske špijunke – slične Rosi Klebb u klasičnoj bondijadi "Iz Rusije s ljubavlju". Ostali glumci, pak, nisu imali sreće sa scenarijem Davida Koeppa – to uključuje nakon prvog filma uglavnom zaboravljenu Karen Allen čiji lik Marion Ravenwood protagonisti vuku po džungli kao vreću kamenja te daroviti Britanac John Hurt čiji lik, pak, većinu filma bleji u kameru kao tele u šarena vrata.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Mnogim gledateljima će od svega toga najiritantnija biti završna scena filma, koja se doima primjerenijom meksičkoj telenoveli nego punokrvnom holivudskom blockbusteru. Spielbergu bi se, s druge strane, daleko više trebalo zamjeriti to što je neke od najefektnijih scena filma potrošio na samom početku filma.

Ipak, kada se sve zbroji i oduzme, "Indiana Jones i Kraljevstvo lubanja" zaslužuje više nego prolaznu ocjenu. Riječ je o ostvarenju dostojnom svoje franšize kao i svojih autora – u njemu će uživati i stari fanovi i oni mladi. Jedinu nelagodu izaziva pomisao na novi nastavak, koji će se možda predugo čekati, a Lucasa i Spielberga bi pri tome – što je vjerojatnije – mogla izdati sreća.

uloge: Harrison Ford, Shia LaBeouf, Cate Blanchett, Karen Allen, John Hurt, Ray Winstone

režija: Steven Spielberg

proizvodnja: Paramount, SAD, 2008.

trajanje: 123 '

OCJENA: 7/10

Dragan Antulov

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Učitavanje komentara