"Tražen": Strogo kontrolirano iživljavanje
KOLIKO su slava i uspjeh prolazni u današnjem Hollywoodu najbolje svjedoči to da su mnogi promatrači holivudskih zbivanja bili iznenađeni filmom "Tražen", odnosno činjenicom da je Angelina Jolie nakon tri godine nastupila u nečemu što se može nazvati hit. Međutim, još veće iznenađenje vezano uz ovaj film su uglavnom povoljne kritike, što je bilo teško zamisliti s obzirom na reputaciju režisera Timura Bekmambetova, Kazahstanca koji je svjetsku slavu stekao s "Noćnom stražom" i "Dnevnom stražom" ruskim blockbusterima koji su kritiku, pogotovo onu van granica negdašnjeg SSSR-a, u najboljem slučaju ostavili hladnim.
Radnja filma "Tražen" temelji se na istoimenom stripu (odnosno, kako se to danas kaže, "grafičkom romanu") Marka Millara - mračnom, nihilističnom djelu koje opisuje distopijski svijet gdje su superheroje zamijenili opaki ubojice. Gledatelji koji upoznaju protagonista ovog filma, barem na početku, teško ga mogu nazvati "opakim". Zapravo, život Wesleya Gibsona (MacAvoy) je vjerojatno sličan onome što čeka većinu običnih ljudi - slabo plaćeni, dosadni i frustrijući posao na kome se trpi iživljavanje od debele šefice, mali stančić kojeg dijeli s djevojkom, koju, pak, "troši" njegov najbolji prijatelj. Da stvar bude još gora, Wesleya muče zdravstveni problemi u vidu depresije i iznenadnih napada panike, pa plaća uglavnom odlazi na lijekove.
Akcija uz koju ovaj put dolazi i zanimljiv lik
Bekmambetov je u "Noćnoj" i "Dnevnoj straži" uspio od romana hvaljenog ruskog fantasy pisca Sergeja Lukjanenka napraviti videospotovsko iživljavanje u stilu "mama, gledaj, napravio sam ruski Matrix". Kada je na red došao njegov veliki holivudski debi - ne računajući kultni gladijatorski film "Arena" koju je legendarni Roger Corman 2001. godine producirao u studijima Mosfiljma - ispostavilo se da su Universalovi producenti sposobniji veselog Kazaha držati pod uzdama, odnosno njegovu kreativnost kanalizirati na pravi način. Osim toga, strip je u pravilu zahvalniji predložak za akcijske filmove od "lijepe književnosti".
Ipak, najvažniji je bio prilično dobar scenarij, koji je u obzir uzeo da i naizgled najbezveznije akcijade mogu biti kvalitetne ako su im likovi napravljeni tako da se publika za njih veže. U slučaju sirotog Gibsona, prisiljenog da trpi kojekakva poniženja i frustracije, to i nije bilo tako teško. Još ispravnija je bila odluka producenata da se za tu ulogu angažira James MacAvoy, mladi škotski glumac kojeg je teško zamisliti kao akcijskog junaka.
Iako je prisiljen da veliki dio filma troši na radnju i likove, Bekmambetov, pak, dobija priliku za "matriksovsko" orgijanje kamerom, kao i maštovite scene nasilja u kojima se maksimalno koriste okviri strožeg cenzorskog rejtinga "R". U tome se ponekad pretjera - kao u sceni auto-jurnjave po Chicagu - a ponekad obračuni znaju biti doista dojmljivi. Možda je najbolji primjer scena u kojoj Gibson kao sredstvo za likvidaciju negativaca u završnom obračunu koristi metode zbog kojih bi mogli prosvjedovati udruga za prava životinja.
Ostatak glumačke ekipe uglavnom nije tako dojmljiv kao MacAvoy. Angelina Jolie - koja je po mnogima trebala biti glavni adut filma - doima se hladnom i nezainteresiranom, a njen lik gotovo nepotrebnim. Morgan Freeman, koji svakom svojom pojavom neki film čini dostojanstvenijim, ovdje neke od najbedastijih koncepata - zapovijedi za ubojstva kao nabori u tkanini - čini uvjerljivim. Ipak, gledateljima će najviše ostati upamćeno to što u filmu koristi neke "sočne" izraze, isto kao što će se najviše pamtiti Jolieno pokazivanje gole stražnjice. Ljubiteljima Bekmambetovljevog opusa će, pak, u oči zapasti Konstantin Habenski, protagonist dviju "Straža" u ulozi jednog od Gibsonovih trenera.
"Tražen" sa svojom kombinacijom strip-akcije i koliko-toliko realnog lika više nego zadovoljava kriterije neobavezne ljetne zabave. Međutim, sjetivši se nekih sličnih filmova, kao što je "Čovjek pauk", će iskusniji gledatelji imati razloga za zabrinutost kada eventualno na red dođe nastavak.
uloge: James MacAvoy, Morgan Freeman, Angelina Jolie, Thomas Kretschmann, Terence Stamp, Marc Warren, Konstantin Habenski, Dato Bahtadze
režija: Timur Bekmambetov
proizvodnja: Universal
trajanje: 110 '
OCJENA: 6/10
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati