Ovako su izgledale prve snimke prototipa Stojadina

Screenshot: Yugopapir arhiva

VRAĆAMO se u 1970. godinu kad se već naveliko govorilo o novom modelu Zastave, luksuznom automobilu koji će motorizirati tadašnju Jugoslaviju.

Danas s vremenskim odmakom od pola stoljeća svi su složni kako je Zastava 101 na Fiatovoj osnovi bio jedan od najmodernijih automobila svoga vremena. Stojadin je postao legenda, ali nažalost nije dobio odgovarajući tretman proizvođača pa se gotovo nepromijenjen proizvodio sve do 2008. godine.  

Prosinac 1970.: Autorevija vam ekskluzivno otkriva novo Zastavino NV (nacionalno vozilo - 1200 kubika, 5 vrata, 135 km/h) - fotografirano krišom! Zna se da je Zastava već odavno najavila da će premijera ovog "Jugo-auta" biti na beogradskom salonu 1972. (iako je u automobilskoj industriji neuobičajeno ovakvo otkrivanje budućih planova!), a kragujevački probni vozači, inženjeri i konstruktori izuzetno su brižljivo skrivali izgled novog automobila.

Bili su toliko uvjereni da mu nitko neće ući u trag da je direktor Prvoslav Raković još na ovogodišnjem beogradskom salonu zadirkivao novinare: "Izvinjavam se što niste uspjeli fotografirati novi auto, iako su to neki pokušavali."

Vjerojatno je mislio i na našeg fotoreportera koji je savio gnijezdo na stablu u blizini Kragujevca.

Dešifrirana tajna

Inače je lov za prototipovima novih automobila omiljena igra između automobilskih tvornica i novinara. Širom svijeta pri tome su u pitanju ogromni novci, jer kupci i pored stare zalihe radije pričekaju da vide hoće li im prirasti za srce oblik i tehnika noviteta.

Zastava nema problema takve vrste. Zapravo, prvorođenče nema braće koja bi mogla da mu ukrade nešto od nasljedstva. Usprkos tome igra je bila veoma zanimljiva. Gonjeni radoznalošću naših čitalaca koji su htjeli saznati kakav će biti taj opjevani novitet, mi se nismo štedjeli pri traganju.

Dakle: "Jugo-auto" bit će dugačak nešto manje od 4 metra, visok 1435 mm i širok 1600 mm. Trag kotača navodno je isti kao kod Fiata 128: 1308 mm. Nije izmijenjen ni međuosovinski razmak (2448 mm). Dok Fiat 128 ima samo troja vrata i po tri bočna stakla, "Jugo-auto" je na četvora vrata, a peta, odostrag, dosežu samo do bokova.

O eksterijeru možemo reći samo još to da su na nosaču zadnjeg stakla otvori za provjetravanje bez propuha, a pored njih okrugli amblem CZ. Nismo uspjeli otkriti ime novog automobila, jer su na zadnjim vratima bile probušene samo rupice gdje će se, očigledno, pričvrstiti natpis.

Prototip je imao radijalne gume Michelin XZ 145-13. Serijski "Jugo-auto" imat će gume jednakih dimenzija, samo što će biti proizvedene u tvornici Tigar po licenci Pirelli.

Unutrašnjost je lijepo opremljena: prototip je bio presvučen crnom umjetnom kožom. Nismo uspjeli utvrditi jesu li sjedala ujedno i ležajevi.

Pošto će biti "Jugo-auto"?

Čini se da je pri donjem postroju Zastava zadržala mehaniku Fiata 128: naprijed jednostruke poprečne poluge i MacPhersonove noge i stabilizator, a nazad isto tako pojedinačno vješanje: poprečne poluge se odupiru o amortizer, a poprečna lisnata opruga pomaže pri vođenju kotača. Navodno su opruge "Jugo-auta" nešto tvrđe nego kod "128" i odnos stupnja prijenosa u diferencijalu povećan je za 8 posto.

Tako smatramo da će motor od 1200 kubika koji pokreće prednje kotače, a ventilima mu upravlja bregasta osovina u glavi (koju pokreće nazubljeni remen), povući automobil najmanje 140 km/h.

Po bučnom cviljenju prednjih guma koje se čulo dok je vozač Zastave vozio preko vijadukta Peračica, čini se da "Jugo-auto" neće morati da se stidi ni ubrzanja - 0 do 100 km/h oko 17 sekundi.

Poslije službenog predstavljanja znat će se više tehničkih pojedinosti.

Tada će se znati i cijena koja je sada veoma, veoma informativna: nešto više od 30.000 dinara.

Nismo saznali kad će biti premijera. U trenutku dok ovo pišemo bojimo se samo da ne bi do Kragujevca "procurio" podatak da su fotografije zasad još tajanstvenog "Jugo-auta" već pripremljene za štampu. Nikad još nismo ovoliko zažalili što izlazimo samo svakih četrnaest dana.

Još detalja

Tabla s instrumentima je kao kod Fiata 128: lijevi okrugli mjerač pokazuje brzinu i pređene kilometre, a u desnom su objedinjena kontrolna svjetla za alternator, temperaturu vode, pritisak ulja i indikator goriva. Lijeva ručica pored upravljača uključuje žmigavce, a desna duga i oborena svjetla.

Prekidač za sirenu je na sredini upravljača. Svjetla i brisače vozač uključuje prekidačima na sredini table s instrumentima, ispod koje su: startni uređaj, poluga za podešavanje leptira za grijanje i prekidač ventilatora.

Ispred sjedala vozača primijetili smo nešto posebno: pretpostavljamo da okrugli mjerači pokazuju jačinu struje, pritisak ulja i temperaturu vode. Ručica mjenjača i ručne kočnice su između prednjih sjedala.

(Auto, 1970.)

Pročitajte više