Fascinantna priča Toma Pettyja: Imao je karijeru kakvu svaki glazbenik može poželjeti

Foto: Press/Getty Images

OVIH dana napisat će se mnogo toga o Tomu Pettyju. Bio je glazbenik, pjevač, tekstopisac, producent, a neki dodaju i autor najboljih uvodnih stihova u povijesti rock glazbe.

“Well, she was an American girl, raised on promises", jedan je od tih savršenih uvoda koji su od samog početka stvorili atmosferu i uvukli slušatelja. Krajem sedamdesetih, Petty je raspredao priče o buntovnicima, odmetnicima i izbjeglicama, a njegove pjesme polako su se počele uspinjati do vrhova top ljestvica. Mnogi hitovi koje je snimio s Heartbreakersima dominirali su Billboardovima rock ljestvicama, a većina albuma dosegla je ili zlatnu ili platinastu nakladu.

Njegov posljednji album, "Hypnotic Eye" iz 2014., nije iznimka pa je odmah po izlasku zasjeo na prvo mjesto.

Klimavi počeci

Thomas Earl Petty rođen je 20. listopada 1950. u Gainesvilleu u Floridi. Sa 17 godina napustio je srednju školu i završio u grupi Mudcrutch koja je u to vrijeme polagano stjecala popularnost, a tamo je upoznao i dvojicu glazbenika, gitarista Mikea Campbella i klavijaturista Benmonta Tencha, s kojima će surađivati narednih 50 godina.

Unatoč rastućoj popularnosti, Mudcrutch se raspao nedugo nakon preseljenja u Los Angeles, ranih sedamdesetih.

Pettyjeva karijera nije se pošteno zakotrljala sve do 1975. kada je s Campbellom i Tenchom te basistom Ronom Blairom i bubnjarem Stanom Lynchom snimio demo album. Nazvali su se Heartbreakers i snimili debi album "Tom Petty and the Heartbreakers" koji se pojavio tek 1976. i isprva nije primijećen. Zapravo tek su tijekom engleske turneje dobili prostor, a album se popeo na vrhove britanskih ljestvica.

Zahvaljujući britanskom uspjehu, singl "Breakdown" doživio je reizdanje, ali ponovno nije osvojio američku i publiku. Uspon je krenuo tek s drugim albumom "You're Gonna Get It!", a potvrda njegova umijeća da napiše hit stigao je u vidu obradu pjesme "American Girl" koju je snimio jedan od njegovih najočitijih uzora, Roger McGuinn iz Byrdsa.

Hitmejker

Unatoč umjerenom uspjehu, Petty je do kraja sedamdesetih ostao bez prebijene pare nakon što je MCA pokušao otkupiti njegov ugovor od ABC Recordsa, a čak devet mjeseci trajalo je sudsko natezanje koje mu je omogućilo da osigura novi ugovor i izbaci najuspješniji albumu karijere, "Damn the Torpedoes" koji je ostvario trostruku platinastu nakladu.

Imao je status hitmejkera, a pozicija je bila toliko jaka da je izdavaču mogao diktirati cijenu albuma. Naime, MCA je želio da album košta 9,98 dolara, što je bilo dolar skuplje, a ta se cifra popularno nazivala "superstar cijena". Petty je to odbio i čak zaprijetio da će album nazvati "8,98". Izdavač je na kraju odustao, a album je nazvan "Hard Promises".

U to vrijeme Petty je napisao i veliki hit za Stevie Nicks, "Stop Draggin' My Heart Around" koji se pojavio na njezinom albumu "Bella Donna".

Grozno razdoblje

Uslijedilo je grozno razdoblje za pjevača. Prvo je bend napustio Blair i to u trenutku kada su naporno radili na albumu "Southern Accents", a to je kod Pettyja izazvalo toliku frustraciju da je rukom udario zid i slomio lijevu šaku. Iduće godine, baš u vrijeme kada su se spremali krenuti na turneju s Bobom Dylanom, Pettyjeva kuća je izgorjela, a sumnja se da je požar bio podmetnut. Izgubio je sve stvari, ali na svu sreću, njegova supruga Jane Benyo i njihove dvije kćeri, uspjele su se izvući.

Drugu polovicu osamdesetih obilježio je komercijalno neuspješni "Let Me Up" i uspješni "Traveling Wilburys, Vol.1" na kojem je surađivao s Dylanom, Royom Orbisonom, Georgeom Harrisonom i Jeffom Lynneom. Album je bio trostruko platinasti, a uslijedio je i njegov prvi solo album "Full Moon Fever" na kojem se pojavio i njegov veliki hit "Free Fallin'".

Krajem osamdesetih okušao se i kao glumac, a njegov prvi film bila je komedija "Made in Heaven". Doduše, kasnije se pojavio i u omraženom "Poštaru" s Kevinom Costnerom, a posudio je i glas Luckyju u animiranoj seriji Mikea Judgea "King of the Hill".

Odličan ulazak u devedesete

U devedesete je uletio na krilima uspjeha "Full Moon Fever". Iako drugi album Travelling Wilburysa nije polučio isti uspjeh kao prvi, u ovom je periodu ponovno ušao u studio s Heartbreakersima i snimio "Into The Great Wide Open" koji je njihov najuspješniji album u Europi. Doduše, Petty je jednom prilikom komentirao uspjeh u ovom razdoblju karijere: "Odjednom smo se našli u biznisu u kojem ste se osjećali loše ako ste prodali samo milijun i pol albuma i snimili neke pjesme koje će živjeti zauvijek".

Petty je u tajnosti s Warner Brosom. potpisao ugovor težak 20 milijuna dolara za šest albuma, a 1992. želio je raditi na svom solo albumu "Wildflowers" i nije želio smetnje sa strane pa je protiv svoje volje morao za MCA snimiti dvije pjesme za album najvećih hitova, a to je bio jedini način da im smiri. No, u to vrijeme grupu je napustio bubnjar Stan Lynch koji se zasitio pozicije unutar Heartbreakersa.

Iako je isprva trebao biti dvostruki album, Petty i producent Rick Rubin skratili su ga na jedan (Rubin je Pettyja i Heartbreakerse kasnije angažirao na albumu Johnnyja Casha "Unchained"), a ta mu je suradnja osigurala i nove fanove. Štoviše, i sam Petty bio je uvjeren da ga je mnogo mlađe publike upoznalo tek na ovom albumu.

Još gore razdoblje

I dok je s jedne strane bilježio uspjehe na poslovnom planu, privatni je život patio. Nakon 22 godine braka razveo se od supruge i preselio u manji prostor koji je u šali nazivao "kokošinjcem". Kako bi od svega pobjegao, okrenuo se heroinu, a psihoterapeut ga je uvjerio da mora na odvikavanje.

Bilo je to mračno razdoblje njegova života, a iz svega je izašao i njegov najmračniji album u karijeri, "Echo" iz 1999. Kasnije nije volio izvoditi mnoge pjesme s toga albuma.

Petty nije bio jedini koji je vodio rat s ovisnošću. Zamjenski basist Howie Epstein također je bio ovisan o heroinu, a problemi su postali toliki da ga je Petty otpustio 2002. Godinu dana kasnije, Epstein je preminuo od posljedica predoziranja. Petty je rekao: "Kao da u dvorištu imaš drvo koje umire. Navikao si se na ideju da umire, ali onda jednog dana pogledaš kroz prozor i vidiš da ga je netko posjekao. I tada jednostavno ne možeš zamisliti da to drvo više nije tamo".

Novo desetljeće donijelo je nove probleme. Naime, glazbena industrija drastično se promijenila, a Petty se teško mirio s novim pravilima. Radio postaje nisu puštale njihove nove pjesme, a bio je to period u kojem su prodavali više karata nego albuma. Iako su u tom periodu izašli odlični "Highway Companion" i "Mojo", ukus masa nije bio prilagođen onom što Petty nudi. Prestao je biti hitmejker.

To je sve što jedan glazbenik može poželjeti

Međutim, to ga je oslobodilo i omogućilo mu da radi što god želi. Tijekom 2008. mnogi su se šokirali kada je ponovno oformio Mudcrutch (s gitaristom Tomom Leadonom nije svirao od 1972.) i krenuo na turneju. Bio je to potez iz čiste ljubavi i to mu je omogućilo da možda i ponovno pronađe žar prema stvaranju. Možda se upravo to odrazilo na rad s Heartbreakersima koji su 2014. izdali prvi album koji je završio na prvom mjestu.

Na turneju su se vratili 2017. kako bi proslavili 40. godišnjicu, a Petty je tom prilikom za Rolling Stone izjavio: "Mislim da je ovo posljednje putovanje državom. Vjerojatno ćemo nastaviti svirati, ali hoćemo li izdržati 50 nastupa u jednoj turneji? Mislim da ne. Lagao bih kada bih vam rekao da ne mislim da je ovo posljednja velika turneja. Svi smo na pogrešnoj stranih šezdesetih. Imam unuku i želim je vidjeti što je više moguće. Ne želim provesti život na putu".

Nakon godina aktivnog rada, Petty se pomirio sa svojim naslijeđem, a u intervjuu za Esquire, rekao je: "Na početku, prepoznaju vas od pjesme do pjesme ili albuma do albuma. Ono što se mijenja je to da mi muškarac koji mi prilazi na ulici zahvaljuje na cjelokupnom radu, soundtracku mog života, kako neki kažu. I to je predivan osjećaj. To je sve što jedan glazbenik može poželjeti".

Pročitajte više