Njegovo veličanstvo BMW M5 je stigao

M5 je uvijek bio sinonim kralja sportskih limuzina. Novi pokazuje da za M seriju granice ne postoje. Pet litara obujma, deset cilindara, 507 KS, 520 Nm, više od 8.000 o/min, to su brojke koje govore same za sebe.

Četvrta generacija modela još jednom postavlja standarde u segmentu moćnih sportskih limuzina, baš kao što je to učinio prvi M5 danas daleke 1984. godine. Dvadeset godina postojanja i više od 20.000 prodanih primjeraka najbolji su dokaz sveprisutnosti projekta koji na najbolji način kombinira komfor i eleganciju limuzine za svaki dan s brutalnošću sportskog bolida. Princip kulminira na novom M5, koji se razmeće najmodernijom tehnologijom i dakako snagom. Tzv. "ekstremni atleta" prezentira možda najinovativniji koncept vožnje, jer što drugo reći za automobil s najboljim odnosom masa/snaga u klasi, vrhunskom upravljivosti i kraljevskim komforom.

V10 zaražen Formulom 1

Najveće iznenađenje je pogonski agregat. BMW je po prvi puta odabrao V10 motor. I to ne bilo kakvi, već pravi tehnološki dragulj pretočen iz Formule 1. To je ujedno prvi slučaj da jedan visokoturažni V10 bude implementiran u serijski automobil. Direktno s trkališta stiže golemi V10 nastao slaganjem dva pet-cilindarska bloka pod kutem od 90 stupnjeva, kojem crveno polje počinje tek na 8.250 o/min. Usporedimo li ga s V8 motorima iz prethodnih izvedbi M5, isporuka snage je u prosjeku veća za čak 25 %, a specifična snaga probija magičnu granicu od 100 KS po litri obujma. 240 kg težak motor postiže maksimalnu snagu od 373/507 kW/KS pri 7.700 o/min, dok 520 Nm okretnog momenta postiže pri 6.100 o/min.

Motor je po dobrom receptu BMW-a oplemenjen najmodernijim tehnološkim rješenjima. Bi-Vanos sustav varijabilnog otvaranja ventila (VVT) pruža optimum u punjenju smjese izgaranja. Posljedica je poboljšanje performansi, povoljnija momentna krivulja i optimalan odziv. Iako zvuči pomalo nevažno, bi-Vanos štedi gorivo, a time smanjuje i količinu ispušnih plinova.

Svaki djelić pogonskog sustava je razvijen tako da u konačnici motor daje najviše što može. Ispušni sustav napravljen od nehrđajučeg čelika ima dvostruki protok plinova, koji nakon prolaza kroz katalizatore (smješteni uz motor) napuštaju automobil kroz četiri cijevi. Usprkos velikoj snazi BMW-ovi stručnjaci su uspjeli zadovoljiti EU4 i US LEV2 standarde kvalitete ispušnih plinova.

Srce motora (ECM- Engine Control Module) je MS S65 sastavljen iz trenutno najsnažnijih procesora ikad korištenih u svrhu upravljanja radom automobilskog motora. Vjerovali ili ne, tri 32-bitna procesora su sposobna izvesti ukupno 600 milijuna operacija u sekundi, ili osam puta više od ECM-a kod modela M3 predstavljenog prije samo četiri godine.  Nadalje, BMW je prednost dao ionskoj struji uz pomoć koje se sprječava bilo kakve nepravilnosti tijekom izgaranja goriva. Tako na primjer, svjećica ima dvostruku ulogu, osim što služi za davanje iskre, poput senzora konstantno nadzire postupak izgaranja.

Za uspjeh je potreban i odličan mjenjač. BMW nudi odgovor u obliku SMG mjenjača razvijenog isključivo za M5. To je ujedno prvi u svijetu sekvencijalni mjenjač s sedam stupnjeva prijenosa sa Drivelogic funkcijom. Zahvaljujući Drivelogicu, vozač može birati između čak jedanaest modova rada, čime se SMG prilagođuje osobnom stilu vožnje. U usporedbi s prijašnjom generacijom SMG mjenjača, izmjena stupnjeva prijenosa je čak 20 % brža.

Do 200 km/h za 15 sekundi

Performanse su doista impresivne. Novi M5 postiže 100 km/h za manje od 5 sekundi, a 200 km/h nabire za svega 15 sekundi. Maksimalna brzina je elektronski ograničena na 250 km/h, ali brzinomjer graviran do 330 km/h pokazuje prave mogućnosti automobila.

Za suvereno ponašanje na cesti brine se M podvozje nastalo preradom serijskog ovjesa. Za svaki slučaj tu je i nova generacija DSC (Dynamic Stability Control) sustava s dva moda rada. M5 posjeduje i EDC (Electronic Damper Control) sustav regulacije tvrdoće ovjesa kod kojeg vozač bira između tri moda rada (comfort, normal, sport). I kočnice su na razini zadatka, zaustavni put s brzine od 100 km/h iznosi manje od 36 metara, dok je za zaustavljanje s brzine od 200 km/h potrebno manje od 140 metara.

I za kraj spomenimo još jednu posebnost. Vozač ima na raspolaganju tipku kojom u gradskoj vožnji može obuzdati motor. Tako recimo u gradskoj vožnji odabire P400 program kada na raspolaganju ima "svega" 400 KS.

1.755 kilograma iznosi masa najpoželjnijeg BMW-a u posljednjih nekoliko desetljeća, a na ostale tehničke podatke trebati strpjeti još nekoliko tjedana.

Miljenko Nikolić

Pročitajte više