Seat Toledo 1.9 TDI Stylance - hrabar korak naprijed

NAJMLAĐI i najsmjelije osmišljen Seatov model unosi svježinu u obiteljski segment nudeći inovativnu koncepciju arhitekture dosad nezabilježenu u ovom segmentu. Novi Toledo testirali smo u najpopularnijoj motornoj izvedbi s bogatim Stylance paketom opreme.

Seat je definitivno raskrstio s konzervativnim svjetonazorom i u najkraćem roku se transformirao u proizvođača modernih, sportski orijentiranih automobila. Svi novi Seati gledaju na svijet s visine. Altea i Toledo čine to sa 1,57 metara visine, a i Leon je blizu.


Osim izražene visine, zajednički im je naglašen sportski karakter potenciran dinamičnim linijama. S druge strane, Toledo je jedinstven prvenstveno zbog dodanog stražnjeg kraja, kojim se svrstava u rang petovratnih odnosno kombi limuzina.

Dizajnerska smjelost ili nešto drugo?

Renault pokušava komercijalizirati peta vrata u višem segmentu već desetljećima. Nakon modela 25 i Safrane uslijedio je Vel Satis, koji se i danas teško nosi s konkurencijom. Ubrzo stiže i Opelov Signum, također relativno neuspjeli model, pa mnogi s opravdanjem pitaju čemu Seatu ovaj na prvi pogled brzopleti i tržišno neutemeljen izlet.


Odgovor se krije u tehničkim podacima i samoj cijeni automobila. Naime, Toledo je pozicioniran u nižem, dakle pristupačnijem, segmentu u kojem je osjetno veći udio potencijalnih kupaca. Od obiteljskog automobila traži se udoban i praktičan automobil, a dinamičan izgled itekako je poželjan. Istovremeno, vanjske dimenzije ne smiju biti pretjerane, a vozačka dinamika mora biti uzorna u svakom pogledu.

U tom ozračju Toledo itekako ima smisla. Dvije trećine vozila gotovo su identične Altei, što je u ovom slučaju značajan plus. Izražena visina donosi obilje prostora, a stražnji dio s ispupčenjem jedan od najvećih bunkera u klasi. U usporedbi s Alteom, Toledo je s 445 cm duljine točno 18 cm dulji, dok su visina (157 cm) i širina (177 cm) ostali na istoj razini.


Novi stražnji kraj ne donosi razočaranja. Stražnje staklo izraženo je zakrivljeno i zadire duboko u bok vozila. Uočljiva je pažnja posvećena detaljima.

Svjetla su maksimalno razmaknuta i horizontalno orijentirana za dojam širine, dok otvor prtljažnika skriven ispod Seatovog amblema i kromiranim slovima ispisano ime u centru vrata u potpunosti prate tradicionalni španjolski ponos. Još jedan zanimljiv detalj je da Toledo spada u grupu rijetkih automobila koji ponosno ističu svoj ispuh, u ovom slučaju s dvije ispušne cijevi.


Komforna unutrašnjost

Kao i u pogledu vanjštine Toledo je pravo osvježenje u segmentu unutrašnjosti. Središnja premisa i ovdje je sportska nastrojenost i sklad modernih linija. Obilje prostora rezultat je gotovo monovolumenske arhitekture, pa i oni košarkaške visine s osmijehom sjedaju u najnoviji Seatov automobil. Ponuda prostora izdašna je i straga, gdje se može komforno smjestiti do tri odrasle osobe.


Ergonomija je prvoklasna, što je već neko vrijeme zaštitni znak u Volkswagen koncernu. Sjedi se povišeno, a uzornoj vozačkoj poziciji doprinose mogućnosti podešavanja sjedala po visini, te upravljača po visini i dubini. Prednja armatura moderno je oblikovana i začinjena detaljima u sivoj boji, dok su svi prekidači optimalno smješteni.
 
Kao što i priliči vozilu ovog tipa, pretinaca ima dovoljno. Međutim, osim odlagališta za naočale i onog u prednjem naslonu za ruke, ostali su nespretno dimenzionirani. Šupljine za smještaj boca nedovoljne su visine, a suvozačev pretinac osim što je premali, nije hlađen i osvijetljen. Zvuči bezazleno, ali na duljim putovanjima može zasmetati.

Efektno crveno osvjetljenje osigurava odličnu čitkost mjernih instrumenata, ali na duljim putovanjima može zasmetati, pa se preporuča korištenje potenciometra za regulaciju intenziteta osvjetljenja.


Pomnim pregledom može se naići na poneku manjkavost u izradi vidljivu na spojevima plastike, ali to je već traženje igle u plastu sijena. Ukupno pak gledano, kvaliteta izrade je iznad industrijskog prosjeka, a time i prosjeka klase. Sve funkcionira besprijekorno, a niti na neravnim terenima nema traga buke generirane rasklimanim dijelovima.

Prtljažnik je priča za sebe. Osim 500 litara osnovne zapremine i dvostruke podnice, valja imati na umu da duljina tovarnog prostora iznosi čak 1.034 mm. Kome niti to nije dovoljno reći ćemo još da skidanjem poklopca volumen raste na 620 litara, a na raspolaganju je i mogućnost preklapanja stražnje klupe.


Bogata serijska oprema

Serijska oprema razine Stylance vrlo je darežljiva. Potpuna elektrifikacija praćena automatskom klimatizacijom i potentnim audio-sustavom s CD jedinicom i šest zvučnika dio su serijske opreme, baš kao i 16-inčni alu naplatci iz serije "Polaris". Kompletnu sigurnosnu opremu čini potpuni set od šest zračnih jastuka, te danas ustaljeni ABS i TCS sustav.

Tu oduševljenju nije kraj, jer vam Seat neće dodatno naplatiti niti korisne "sitnice" kao što su tempomat, putni kompjutor i maglenke. Za doplatu vam jedino preostaju elementi dodatne distinkcije. U slučaju testnog primjerka odabir je pao na zatamnjena stražnja stakla i sport paket koji čine sportska sjedala, podvozje i alu-naplatci.

Motor i vozne osobine

Ispod poklopca motora nalazi se stari znanac i glavna uzdanica cijelog koncerna. 1.9 TDI je slabiji izbor u ponudi, u posljednjoj ediciji razvija 105 KS, a maksimalni okretni moment od 250 Nm postiže već pri 1.800 o/min.

Rano razvijanje snage i vrlo precizan petostupanjski mjenjač čine Toledo vrlo ugodnim u vožnji. Kad bi zvučna izolacija bila bolja, ugoda bi time bila zasigurno veća. Prema službenim podacima 100 km/h dostižno je u 12,3 sekundi, maksimalna brzina iznosi 183 km/h, a potrošnja se kreće od 4,5 do 6,7 l/100 km.


Dojam u vožnji je da je automobil i brži, što nam je s druge strane donijelo nešto veću potrošnju goriva od deklarirane. Prosjek s značajnim udjelom kratkih gradskih dionica iznosio je nešto manje od sedam litara, što je odličan rezultat.

U praksi je španjolska limuzina odličan suputnik. Precizan upravljač i tvrdo podešen ovjes (doplata) olakšavaju držanje optimalne putanje. Sportska sjedala s popisa dodatne opreme zaslužuju najviše ocjene, a isti dojam na nas su ostavile kočnice. Uglavnom, Toledo je odlično složen automobil visokih mogućnosti, pa zahtjevnijim vozačima preporučamo odabir 2.0 TDI izvedbe s odličnim DSG mjenjačem i nažalost osjetno višom cijenom.

U pogledu mehanike odista je teško naći ozbiljnu zamjerku. Koliko se god trudili, mi je tijekom sedmodnevnog druženja s Toledom nismo našli.

Zaključak 

Testni primjerak s ponešto dodatne opreme na cestu stoji točno 23.711 eura ili 171.234 kn. To je iznos koji Seat traži za svoj model u vrlo primamljivoj varijanti čije dvije osnovne karakteristike su odlična motorizacija i vrlo bogata oprema.


Naravno, može se proći i jeftinije. Osnovni dizelaš stoji 19.990 eura (147.726 kn), dok je za benzinsku izvedbu s 1.6 motorom dovoljno prikupiti 131.062 kn. Usporedimo li Toledo s kućnim konkurentom Alteom, razlika u cijeni je dvanaestak tisuća kuna, dok je u performansama gotovo i nema.

Ukoliko tražite dizajnerski originalan, sportski nastrojen obiteljski automobil bogate opreme i uzorne dinamike, Seat nudi dvostruki izbor. Na vama je tek da odlučite je li razlika u cijeni vrijedna osjetno većeg prtljažnika.

>>Ostale fotografije možete pogledati ovdje.

Važnija serijska oprema (Stylance):

Dodatna oprema                             Cijena (kn)


Miljenko Nikolić

Pročitajte više