Pripremite se na zimski kaos: "Olabavili" pravilnik da bi još manje čistili ceste od snijega

Foto: Arhiva

HRVATI su već navikli da snijeg u prosincu i siječnju uspijeva "iznenaditi" zimsku službu, a ove se zime građani mogu samo nadati da su prognoze točne i da je pred nama topla zima s više kiše nego snijega. Ipak, prvi problemi mogli bi nastati već idućih dana za kad su najavljene snježne padaline ne samo u gorju, već i u većem dijelu kontinentalne Hrvatske.

Naime, padnu li veće količine snijega čeka nas pravi prometni kaos diljem Hrvatske jer je tijekom ljeta stupio na snagu novi Pravilnik o održavanju cesta u kojem su "olabavljene" odredbe koje se odnose na čišćenje snijega s prometnica pa će oni zaduženi za to još manje raditi svoj posao.

Iako iz zimske službe svaki put kad padnu veće količine snijega slušamo kako su "svi na terenu" i kako se "radi danonoćno", građani su tijekom proteklih godina svjedočili brojnim bizarnim situacijama poput one da zatrpanom autocestom satima nije prošla ni jedna ralica, da se zaleđenu autocestu posipalo bacajući sol ručno s kamiona, da su stanovnici nekih ulica u centru Zagreba danima bili odsječeni jer su nadležni na njih zaboravili, da se u čišćenje snijega ni ne kreće dok on ne prestane padati da se ne mora čistiti više puta - ma koliko već debeo sloj snijega bio na cestama...

"Imamo nepotrebno visok standard čišćenja prometnica od snijega"

Novi pravilnik donesen u srpnju ove godine ceste definira "prohodnima" ako visina snijega na kolniku ne prelazi 10 centimetara ako je riječ o autocestama i brzim cestama te drugim važnijim cestovnim pravcima, odnosno 15 centimetara kad je riječ o svim ostalim prometnicama. Raniji pravilnik dopuštao je svega 5 centimetara snijega.


Da stvar bude zanimljivija, prema pravilniku prometnice moraju biti prohodne isključivo tijekom dnevnih sati, dok se prohodnost danonoćno mora osiguravati jedino na autocestama i brzim cestama.

"Pod osiguranjem prohodnosti iz članka 37. ovoga Pravilnika podrazumijeva se da je cesta iz I. i II. razine prednosti prohodna ako visina snijega na kolniku ne prelazi 10 cm, a na drugim cestama 15 cm i ukoliko je promet moguć s vozilima koja imaju zimsku opremu", stoji u novom Pravilniku.



Ovakve izmjene pravilnika nadležni opravdavaju riječima kako "imamo nepotrebno visok standard čišćenja prometnica od snijega" te navode kako je ovaj novi pravilnik u skladu s europskima.

Građani će se ubuduće tako morati najviše pouzdati u milostivo vrijeme i kvalitetnu zimsku opremu te dobre vozačke sposobnosti, jer je odgovornost s onih koji održavaju ceste mahom prebačena na same vozače, kojima će zbog izmijenjenog Pravilnika u slučaju nezgode sad biti još teže naplatiti novac od osiguranja.

"Više neće biti nikad onako kako je bilo prije, da bude odmah crno nakon dan, dva, da neće bit zastoja, da neće biti zatvaranja cesta"


"Molimo građane da u svakom slučaju opreme svoja vozila sa zimskom opremom. Da shvate da više neće biti nikad onako kako je bilo prije, da bude odmah crno nakon dan, dva, da neće bit zastoja, da neće biti zatvaranja cesta. Bit će i zatvaranja cesta prilikom poledice i kad to prilike na cesti zahtijevaju, i to je moguće sad. Prema tome i nama će biti teško, i policiji i pogotovo operaterima, imat ćemo sigurno bezbroj poziva", rekao je ravnatelj Županijske uprave za ceste Zagrebačke županije Ivan Mikulčić.

U Zagrebačkoj županiji ove je zimske sezone (od 15. studenog do 15. travnja) za zimsku službu osigurano nešto više od 15 milijuna i tristo tisuća kuna. Za provođenje radova zimske službe osigurano je 26 ekipa, 3.000 tona soli i 3.600 m3 sipine.

U Gradu Zagrebu čak ni u slučaju obilnijih snježnih padalina ne bi trebalo biti većih problema, uvjeravaju nadležni, jer se neće ići u striktnu primjenu Pravilnika kako u metropoli ne bi došlo do prometnog kaosa.

"Nećemo čekati da nam napada 10 ili 15 centimetara snijega"

Da neće striktno primjenjivati novi Pravilnik, uvjeravaju i u karlovačkoj Županijskoj upravi za ceste, ali i upozoravaju građane da ne mogu očekivati da cesta uvijek bude čista.

"Ne možemo uvijek očekivati da imamo crnu cestu. Sada su kriteriji nešto labaviji. Pod osiguranjem prohodnosti iz članka 37. ovog pravilnika podrazumijeva se da je cesta iz prve i druge razine prednosti prohodna ako razina snijega na kolniku ne prelazi 10 centimetara, a na drugim cestama 15 centimetara i promet je moguć vozilima koja imaju zimsku opremu. No, odredbe novog pravilnika nipošto neće dovesti u pitanje kvalitetu rada zimske službe. Ovaj pravilnik nam ostavlja prostora kod postupanja, ali to ne znači da ćemo čekati da nam napada 10 ili 15 centimetara snijega. Mi smo odredili i prioritete, iako to pravilnik ne propisuje. Sve naše građane molimo da se pripreme za zimske uvjete pa ćemo tako svi zajedno imati manje problema", kazao je za Karlovački tjednik direktor Županijske uprave za ceste Boris Kozjan.

Direktor tvrtke Ceste Karlovac, Darko Marković kazao je kako je novi Pravilnik pisao "netko tko je skužio da mi previše trošimo u odnosu na naše susjede, i to ne u odnosu na BiH nego na Austriju i Sloveniju". "Međutim, ako želimo racionalno postupati ne smijemo dozvoliti da ulazimo u ugaženi snijeg. Jasno je da se mora kontinuirano čistiti da se ne bi stvorile veće naslage snijega", dodao je.

 

 

Pročitajte više