Država i dalje troši kao pijani bogataš, kao da smo još u socijalizmu

Foto: Dalibor Urukalovic/PIXSELL

U PRORAČUNU za 2019. godinu ništa novoga - Hrvatska se i dalje ponaša kao Socijalistička Republika Hrvatska. Uzmi onome tko radi dobro i daj onome tko radi loše. Jer treba ulagati u ''strateške djelatnosti'', čitaj: one gdje smo uhljebili hrpu svojih ljudi. Zato ćemo, naravno, uzeti svima, a posebno onima koji se u ovom sustavu usuđuju nešto i zaraditi.

Kada ste se zadnji put vozili vlakom?

Kada ste se posljednji put vozili vlakom? Niste? Nema veze - to uredno plaćate. U prijedlogu Proračuna za 2019. godinu uredno su navedena 442 milijuna kuna za, zamislite, poticanje željezničkog putničkog prometa. Kako je on sve lošiji, a broj putnika pada godinama, tu je država koja:

- uzima vaš privatni novac

- dijeli ga Hrvatskim željeznicama kako bi prazni vagoni i dalje putovali

Zar to nije genijalan model? Zašto bi se netko borio za tržište kada je država tu da vam uzme novac, jer vi zlobni građani ne želite uživati u udobnosti, brzini, čistoći i mirisima vlakova HŽ-a, te da onda vaš zarađeni novac prisilno usmjeri HŽ-u! Nećete se voziti? Tko vas šiša, novac ćemo vam uzeti svejedno!

Zanimljivo, država to čak i ne shvaća kao nešto privremeno, dok Hrvatske željeznice ne stanu na noge (iako se čini da propadaju otkako je nestala Austro-Ugarska), nego se to davanje planira i povećavati. Tako se u projekciji za 2021. godinu za ''poticanje željezničkog putničkog prometa'' planira dati 474 milijuna kuna. Valjda se očekuje da će biti manje stanovnika pa će se vlakom voziti još i manje, a onda će prazne vagone trebati subvencionirati još i više… A zašto sve to ne bi bilo regulirano tržišno: ima putnika - vlak ide, nema putnika - vlak ne ide? Što s tim ima država? Kakva bi to bila revolucija u mentalnom sklopu!

No to nije sve. Za ''upravljanje, organizaciju i regulaciju željezničkog prometa'' godišnja subvencija je planirana na okruglo 450 milijuna kuna. Zašto to ne uzmu od prijevoznika? A ako ih nema, zatvore butigu jer nisu potrebni?

Jeste li se ove godine vozili prepunim trajektima? Čekali u redu i gužvi? Čekali naredni brod jer nije bilo dovoljno mjesta? E pa to nije dovoljno. Imamo mi i stavku ''Poticanje redovitih pomorskih putničkih i brzobrodskih linija'', u iznosu od 316 milijuna kuna godišnje. Ni to nije rentabilno. Uza sve turiste. Državo, pomozi!

Subvencije za nekretnine digle cijenu nekretnina

Ako ste začuđeni rastom cijena nekretnina unatoč činjenici da gubimo stanovništvo, uzrok je opet država, koja uzima svima da bi nekima subvencionirala kupnju stanova. Dakle, svi plaćamo, a neki dobivaju subvenciju, kao u lijepa stara vremena socijalističke Hrvatske kada su svi uplaćivali u stambene fondove, a samo neki dobili stanove. Međutim, kako tržište ima neka pravila koja naši socijalistički vođe ne uspijevaju prevariti, onda je nekretninama, u krajevima gdje se više traže, a to su gradovi, naglo porasla cijena. Zbog subvencija se povećala kupovna moć dijela stanovništva (dio kredita će im nekoliko godina plaćati država), a kako se time povećala potražnja, onda je ponuda podigla cijene stanova.

Jednostavna osnovnoškolska matematika je nepoznata našim političarima. Tamo gdje date subvenciju, za toliko ste poremetili odnos ponude i potražnje. Drugim riječima, za toliko će se prodajne cijene podignuti. Stoga, ako spadate u one koji stan ne kupuju ni prodaju, budite sretni, jer svojim novcima sufinancirate one koji imaju stan viška i one koji imaju dovoljno novca za njegovu kupnju. To se valjda naziva socijalna država, mada je u biti Superhik-država - uzmi sirotinji koja nikako ne može do kredita za stan i daj onima koji ipak mogu. Ponajviše će tu dobiti banke, koje će uredno uzeti kamatu, što je princip dobro poznat iz kockarnica. Banka i kockarnica uvijek dobivaju.

Koliko dobivaju udruge

Koliko dobivaju razne udruge? Ima toga u više stavki, no one financirane od Nacionalne zajednice za razvoj civilnog društva imaju 46.005.977 kuna od igara za sreću. Postoje i neke posebne stavke.

Zanimljivo, udruge branitelja, koje se često prozivaju kao rastrošne, ukupno od države primaju, odnosno dobit će, prilično skromnih 18.974.428 kuna. Sigurno nešto primaju i od lokalne samouprave, ali treba biti precizan - koštaju braniteljske mirovine, ne udruge. S braniteljskim udrugama se možemo politički slagati ili ne, ali brojevi su brojevi.

Plaćate autoceste iako se njima ne vozite

Hrvati se izgleda premalo voze autocestama pa je država odlučila da ih morate plaćati koristili ih ili ne. Ima već dosta godina da je uvedena posebna trošarina iz cijene goriva koja ide HAC-u. Tu je naredne godine planirano 482.500.000 kuna. Dakle, možete cijele godine ne doći na autocestu, ali je i dalje plaćate! Još zanimljivije su subvencije koje idu iz proračuna drugim koncesionarima. Subvencija za provedbu ugovora o koncesiji Bina-Istra je 350.000.000 kuna, za provedbu ugovora o koncesiji Autocesta Rijeka-Zagreb subvencija je 40.960.000 kuna, a za provedbu ugovora o koncesiji Autocesta Zagreb-Macelj 89.400.000 kuna.

Sada pogledajte još jednom. Planirane subvencije za Bina-Istra i Zagreb-Macelj su samo malo manje nego za cijeli HAC. Tko je to tako ugovorio i zašto?

Subvencijska država

Nema stranice u državnom proračunu iz koje ne bliješte riječi tipa ''subvencija''. Nema područja gdje se država ne petlja, nema djelatnosti gdje se nekome ne uzima kako bi se političkim putem dalo drugome.

U hrpu područja država i političari se groze vašeg ponašanja: ne vozite se vi zli građani vlakovima pa ih treba subvencionirati, vozite se lokalnim cestama pa vam treba izravno uzeti kako bi se dalo autocestama… Nitko ne želi postaviti stvari kako bi ih trebalo postaviti: ''Izgubili ste prihode, snalazite se na tržištu!'' Uvijek je tu neki političar koji će socijalistički uzeti dobrima da bi dao lošima. Nećemo ni spominjati goleme mirovinske transfere u zemlji gdje je ispod 20 % umirovljenika u punoj starosnoj mirovini.

Ukratko, Socijalistička Republika Hrvatska, pod najvećom strankom hrvatskih socijalista – HDZ-om, hrabro ide dalje, sve dok ima i zadnje kune za izmusti poreznim obveznicima. Dok ide, ide, a kada stane, bit će zanimljivo. I to već prve godine u kojoj turizam ne bude toliko izdašan.

Pročitajte više