Havarija starog turskog broda na Jadranu: U njega opet prodire voda, tegljenje zaustavljeno

Foto: Hina

TEGLJENJE turskog teretnog broda "Haksa", koji je jučer ujutro doživio havariju u arhipelagu otoka Jabuka, zaustavljeno je u noći na ponedjeljak jer je morska voda ponovno počela prodirati u trup broda, pa su petorica članova posade, među njima i kapetan koji su ostali na brodu, ipak prevezeni u Split gdje su se pridružili preostaloj osmorici članova posade.

"Tijekom tegljenja u pravcu brodogradilišta u Trogiru s nedjelje na ponedjeljak članovi posade koji su ostali na ovom brodu izvijestili su kako voda ponovno prodire u njegov trup, pa je tegljenje zaustavljeno 12 milja sjeverozapadno od Drvenika, a članovi posade su se iskrcali s tog broda i prevezeni su u Split", izjavio je Hini kapetan u splitskoj Lučkoj kapetaniji Davor Vidan.

Izvijestio je kako su na na poziciju gdje je zaustavljeno tegljenje turskog broda poslani vatrogasci s pumpama za ispumpavanje vode te ronilac, radi utvrđivanja mjesta na brodu kroz kojeg voda prodire i mogućeg začepljenja kako bi se prodiranje zaustavilo.

"Vjerujemo kako će tijekom dana biti moguće nastaviti tegljenje ovog turskog broda do trogirskog brodogradilišta", rekao je Vidan.

Prodor vode u trup ovog broda prvotno je bio zaustavljen u nedjelju, nakon što je na otvor kroz koji je ulazila voda nalijepljena aluminijska ploča te je organizirano njegovo tegljenje remorkerom Brodospasa.

Na pitanje postoji li mogućnost potonuća, Vidan je za N1 televiziju odgovorio: "Uvijek postoji. Zato smo pozvali vatrogasce."

Drama počela usred noći

Prva informacija o havariji na brodu Haksa zaprimljena je jučer u 4:16 ujutro. Posada je zatražila pomoć i dojavila o prodoru mora u potpalublje teretnog broda dužine 85 metara s 13 članova posade (11 državljana Turske i dva državljana Indije), koji plovi pod zastavom Turske.



Zapovjednik odlučio ostati na brodu

Odmah je pokrenuta spasilačka akcija u koordinaciji hrvatske i talijanske središnjice za usklađivanje traganja i spašavanja na moru, kojom je posada evakuirana i nitko nije ozlijeđen, a trenutno nije uočeno onečišćenje mora. Evakuirani članovi posade stigli su u Split, ali zapovjednik broda je s još četiri člana posade odlučio ostati na brodu dok god to bude moguće.


Evakuirani članovi posade stigli su u Split. Foto: Pixsell/Ivo Cagalj

Inspektori Hrvatskog hidrografskog zavoda te ronioci su obavili pregled trupa turskog teretnog broda te ustanovili da postoji otvor kroz koji je prodirala voda između skladišta broj dva i strojarnice.


Dolazak policijskog plovila sa spašenim članovima posade u Split. Foto: Pixsell/Ivo Cagalj

U pomoć prvi priskočio talijanski tanker

Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture priopćilo je kako su prvu informaciju o havariji na brodu Haksa u 4:16 ujutro zaprimili službenici Središta za nadzor i upravljanje pomorskim prometom (VTMIS Split).


U 4:25 u MRCC Rijeka zaprimili su poziv pogibelji s turskog broda, slijedom čega su putem obalnih radio-postaja započeli emitiranje obavijesti o havariji svim sudionicima u pomorskom prometu. Potom je pokrenuta koordinirana spasilačka akcija u suradnji s MRCC u Italiji, jer je pozicija havariranog broda u arhipelagu otoka Jabuka, konkretno u Jabučkoj kotlini, u području koje dijelom izlazi iz obuhvata hrvatskog teritorijalnog mora.
 

Budući da je motorni tanker Valcadore pod talijanskom zastavom u trenutku nesreće plovio na oko četiri nautičke milje od pozicije havarije, MRCC Rijeka je isti preusmjerila u spasilačku akciju, a na tu je poziciju doplovio u 5:10.

U međuvremenu su iz MRCC Rijeka u spasilačku akciju angažirali splitsku Lučku kapetaniju i Pomorsku policiju, čije posade su odmah isplovile prema poziciji havarije. Središnjica je u akciju uključila i remorkere tvrtke Brodospas, a o svemu je obaviještena i Obalna straža RH, čiji brodovi su stavljeni u pripravnost. 


Foto: MRCC
 

Načelnik splitske Postaje pomorske policije Joso Vujić rekao je ranije na konferenciji za novinare u Gradskoj luci kako je osam članova posade turskog broda, šest turskih državljana i dva Indijca, uz pomoć Crvenog križa odmah zbrinuto po dolasku u luku, dok je kapetan broda s još četiri člana posade ostao na brodu u koji prodire voda.

"Smjestili smo ih u naše prostorije, učinili smo sve što je potrebno, omogućili tuširanje, dali im hranu, a pripremili smo im i robu, ali oni su rekli da im roba nije potrebna", rekao je Vujić i dodao kako su agent koji zastupa turski brod i zapovjednik broda rekli da ovih osam članova posade ne mogu davati izjave medijima.

"U razgovoru s agentom agencije Capris, koja je dobila dozvolu vlasnika plovila da preuzme daljnje radnje na saniranju i tegljenju ovog trgovačkog broda, dogovoreno je da će brod biti dotegljen u trogirsko brodogradilište tijekom sljedeće noći", kazao je Vujić.

Havarija se vjerojatno dogodila zbog starosti broda  

Na novinarska pitanja što se dogodilo s brodom, odgovorio je kako turski brod, koliko je njemu poznato, ni u što nije udario, nego se havarija vjerojatno dogodila zbog "zamora materijala", odnosno starosti broda.

"Ovaj brod je 1993. godište i plovio je iz Turske u slovensku luku Kopar te je vozio 3.000 tona magnezita", rekao je Vujić i izrazio zadovoljstvo što je plovilo policijske ophodnje iz Splita sudjelovalo u ovakvom pothvatu pomoći u spašavanju.

"Ovakvom akcijom pokazali smo da su sve državne službe koje rade na traganju i spašavanju spremne i mogu odgovoriti svim izazovima na moru, pokazujući Hrvatsku kao sigurnu destinaciju za turizam", poručio je te naglasio kako zasad nema nikakvog onečišćenja, niti mogućnosti za prodor veće količine vode koja bi uzrokovala njegovo potonuće. Dodao je kako je na turskom brodu ostalo pet članova posade, među kojima i kapetan, kako bi dočekali remorker koji će ga tegliti.

Zasad ne postoji opasnost od onečišćenja mora 

I Mario Omelić, zapovjednik policijskog ophodnog broda Sv. Juraj, kojim je s havariranog turskog broda prevezeno osam članova posade, rekao je kako zasad ne postoji opasnost od onečišćenja mora ili eksplozije na mjestu havarije.

Pohvalio je koordinaciju s talijanskom Nacionalnom središnjicom za traganje i spašavanje na moru u spašavanju posade ovoga broda.

Pročitajte više