HRVATSKI TURIZAM

Hrvatska turistička zajednica rasipa stotine milijuna kuna, treba li nam uopće?

Foto/montaža: Index/Krešimir Žanetić/Pixsell/Goran Stanzl/FaH

HRVATSKA turistička zajednica ove godine planira potrošiti 330 milijuna kuna, a taj novac prikupljen je uglavnom od boravišne pristojbe i prisilne članarine koju plaćaju gotovo svi poduzetnici, od kojih većina nema nikakve veze s turizmom.

Iako imamo samostalno Ministarstvo turizma, što nemaju mnoge zemlje s velikim prihodima od turizma, a čiji godišnji rashodi su oko 200 milijuna kuna, netko je nekad odlučio da je potrebno imati i Hrvatsku turističku zajednicu, iako se čini da je jedna od tih dviju institucija višak. Jer ako izvršavanje nekakve strategije turizma vodi HTZ, što će nam Ministarstvo, i obrnuto?

HDZ-ovac na čelu organizacije koja troši stotine milijuna naših kuna

Šef Hrvatske turističke zajednice - što je vjerojatno najbolji posao u Hrvatskoj jer se sastoji uglavnom od putovanja po zemlji i inozemstvu i zbrajanja noćenja i dolazaka turista - prije dvije godine postao je Kristijan Staničić, HDZ-ovac koji je široj javnosti postao poznat kao kandidat za gradonačelnika Rijeke.

Nakon što nije prošao na tim izborima, postaje direktor Glavnog ureda Hrvatske turističke zajednice.

HTZ plaća milijune za reklamu turizma u domaćim medijima, odbijaju reći bilo što konkretno o tome

HTZ ima sličan način financiranja kao, na primjer, Hrvatska gospodarska komora, u smislu da su im prihodi osigurani, a usprkos objavljenim izvješćima, transparentnost trošenja novca je upitna. Na primjer, poznato je da HTZ isplaćuje milijune medijskim kućama u Hrvatskoj, iako je nejasno koja je svrha reklamiranja hrvatskog turizma u domaćim medijima. Prema našim informacijama, dnevnim tiskovinama plaća se oko 7 milijuna kuna godišnje, dok se, za usporedbu, na oglašavanje na najznačajnijem, njemačkom, tržištu troši 17 milijuna kuna.

Kako u izvješćima nema pojedinačnih iznosa koliko je koja medijska kuća dobila novca, poslali smo upit HTZ-u i zamolili da nam pošalju brojke, no umjesto odgovora, dobili smo izmotavanje.

“Suradnja s pojedinim hrvatskim medijskim kućama vezana uz promociju turističkih proizvoda i hrvatske turističke ponude planirana je kroz nekoliko projektnih aktivnosti navedenih u Godišnjem programu rada HTZ-a. Godišnji program rada HTZ-a usvojen je od strane Turističkog vijeća Hrvatske turističke zajednice, ali i Sabora Hrvatske turističke zajednice (20.12.2018. godine i dostupan je na našim internetskim stranicama). Sukladno važećim propisima Hrvatska turistička zajednica početkom godine objavljuje Godišnje financijsko izvješće za prethodnu godinu sa svim realiziranim aktivnostima”, odgovorili su nam iz HTZ-a na pitanje koliko koji medij od njih dobiva novca.

Troškovi Glavnog ureda u samo tri godine porasli za 3,5 milijuna kuna

Prema Godišnjem programu rada, HTZ ove godine planira potrošiti nešto više od 330 milijuna kuna. Zanimljivo je usporediti kako se kreću neki troškovi u posljednjih nekoliko godina pa je tako ukupni trošak Glavnog ureda HTZ-a 2016. godine, prije dolaska današnjeg direktora Staničića, iznosio 18,4 milijuna kuna, da bi plan za ovu godinu bio 21,9 milijuna kuna. Radi se o rastu od 3,5 milijuna kuna u tri godine. Glavni ured HTZ-a zapošljava oko 80 ljudi.

Glavni izvor financiranja HTZ-a je boravišna pristojba koja bi ove godine prema planu trebala iznositi 184,4 milijuna kuna. Slijedi članarina koja bi prema planu trebala iznositi preko 66 milijuna kuna. Također, HTZ očekuje da će 2019. dobiti i oko 55 milijuna kuna iz proračuna.

HTZ troši sve više našeg novca

Što se tiče ukupnih rashoda, oni su u posljednje tri godine značajno porasli pa su tako 2016. iznosili oko 265 milijuna kuna, da bi prema planu ove godine trebalo biti potrošeno 65 milijuna kuna više. Rashodi su podijeljeni na sedam glavnih stavki, od kojih je najveća “Jačanje snage brenda” koja je “teška” oko 122 milijuna kuna.

Među tim troškovima je i trošak web stranice HTZ-a koja očito nije jeftina jer će se na nju ove godine potrošiti 2,1 milijun kuna, dok je prošlogodišnji plan za istu svrhu iznosio 2,8 milijuna kuna. Održavanje web stranice očito je poskupjelo jer je 2016. na nju potrošeno oko 1,5 milijuna kuna.

Milijuni godišnje za stranicu HTZ-a koja ne zna za "Game of Thrones"

Da stvar bude još jasnija, radi se o istoj onoj web stranici čija engleska verzija na upit "game of thrones", dakle ime serije preko koje je sva sila stranih turista čula za Hrvatsku, vraća ravno nula odgovora.



Trebamo li uopće HTZ?

Zanimljiv je i trošak međunarodnih predstavništva HTZ-a kojih ima 17, a čiji se ukupni troškovi kreću oko 29 milijuna kuna.

Treba li Hrvatska imati Ministarstvo turizma i, paralelno, Hrvatsku turističku zajednicu, “kraljeve slučajnog turizma”, kako ih je nazvao Paul Bradbury, Britanac koji godinama živi u Hrvatskoj i koji kaže da bez HTZ-a ne bi došao nijedan turist manje?

>> Britanac koji živi u Hrvatskoj: Da sutra ukinete HTZ, ne bi došlo manje turista

Pitanje je to na koji bi odgovor trebali dati hrvatski građani.

*Index koristi third party aplikacije za realizaciju anketa, kako bi smanjili mogućnost manipulacije anketom od strane korisnika, ali i potpuno odagnali mogućnost Indexovih manipulacija rezultatima. Svejedno, online ankete ne mogu se smatrati znanstveno utemeljenima, niti vjerodostojno predstavljaju većinu hrvatske populacije. Index, naime, relativno rijetko posjećuju potpuni idioti, koji pak u ukupnoj hrvatskoj populaciji imaju značajan udio.

Pročitajte više