Kako možemo znati da Markićkini ljudi nisu lažirali potpise za referendum?

INICIJATIVA Narod odlučuje, iza koje stoji Željka Markić, objavila je da je do nedjelje u ponoć prikupila dovoljan broj potpisa za referendum o izmjeni Ustava prema kojem bi se u izborni zakon unijele odredbe o smanjenju broja zastupnika na 120, glasanju s tri preferencijalna glasa te oduzimanju prava zastupnicima manjina da glasaju o proračunu i povjerenju vladi.

>> ZA I PROTIV Što zapravo narod odlučuje?

Trebalo im je nešto manje od 375 tisuća potpisa, odnosno 10 posto ukupnog broja birača, a tvrde da su u dva tjedna prikupili 450 tisuća. Točan broj objavit će sutra.

Nitko danima ne zna što se događalo s potpisima

Međutim, zbog nedorečenih pravila o prikupljanju potpisa nijedno neovisno tijelo ne zna što se s potpisnim knjigama događalo ni u vrijeme prikupljanja potpisa ni od nedjelje u ponoć do trenutka kad ih treba predati saboru. Organizatori referenduma sami tiskaju i uvezuju potpisne knjige te ih do predaje saboru sami kontroliraju.

Kada je Markićkina udruga U ime obitelji prikupljala potpise za referendum o unošenju u Ustav definicije braka kao životne zajednice muškarca i žene, čekali su čak tri tjedna od završetka prikupljanja potpisa do predaje saboru. Tada su prikupili 710 tisuća potpisa. Na prozivke da s predajom potpisa čekaju predugo izgovarali su se organizacijskim poteškoćama. Izgovarati se, zapravo, nisu ni morali.

Nema propisanog roka za predaju

''Ne postoji rok za predaju potpisa. Propisano je samo vrijeme u kojem se potpisi moraju prikupiti'', rekao je Peđa Grbin. 

Teoretski, a ne tvrdimo da se to i dogodilo, organizatori referenduma su mogli tajno prikupljati dodatne potpise i nakon što je petnaestodnevni rok prošao. To bi bilo ozbiljno kršenje procedure, no moguće je. Bilo bi riskantno. Takav prekršaj bio bi dovoljan razlog za odbijanje referenduma. 

Dvije potpisne knjige

Također, kako su se potpisi prikupljali u dvije potpisne knjige, moguće je da su neki listovi prebačeni iz jedne u drugu knjigu, što je gotovo nemoguće otkriti. Ova posljednja mogućnost je manje vjerojatna jer se s velikom sigurnošću može pretpostaviti da je najveći broj onih koji su potpisali za jedno referendumsko pitanje potpisao i za drugo.

Neće provjeravati sve potpise

Ministarstvo uprave provjeravat će prikupljene potpise, odnosno podudaraju li se imena i prezimena potpisnika s njihovim osobnim identifikacijskim brojevima. Neće provjeravati sve potpise nego će izuzeti uzorke iz različitih potpisnih knjiga i provjeriti samo manji dio. Uoče li nepravilnosti, provjeravat će dalje. Pritom nije nevažan podatak da organizatori posjeduju golemu bazu imena, prezimena i OIB-a iz referenduma o braku. Moguće je, ne tvrdimo da se to i dogodilo, da su neki podaci jednostavno prepisani u nove potpisne knjige. 

Puno prostora za manipulacije

Manjkavost propisa o referendumu ostavlja, dakle, prostor za manipulacije. Umjesto da se potpisne knjige predaju čim se popune, ili najkasnije u danu nakon isteka roka za prikupljanje, što je lako izvedivo, organizatorima je ostavljeno da s njima rade što hoće. Na koncu se sve svodi na poštenje organizatora referenduma, odnosno na sposobnost državnih službenika da kvalitetno provjere potpise. Ni jedni ni drugi nam ne ulijevaju veliko povjerenje.

Pročitajte više