Ovo su argumenti za i protiv teorije da su Prigožinov avion srušili raketama

Screenshot: Twitter

Stanovnici Tverske oblasti snimili su pad aviona u kojem je, pretpostavlja se, bio Jevgenij Prigožin. Očito je da je pilot izgubio kontrolu i da je avion u slobodnom padu. U isto vrijeme, sudeći po zvuku, barem jedan motor nastavlja raditi, iza aviona ostaje oblak dima. Neki dijelovi, poput krila i repa, pali su zasebno.

Sve to jasno govori da je padu prethodila eksplozija, piše neovisni ruski medij Meduza u svojoj sažetoj analizi nesreće. Ostaje samo jedno pitanje: je li se eksplozija dogodila unutar zrakoplova ili izvan njega, odnosno kao posljedica pogotka projektilom?

Predstavnici ruske Federalne agencije za zračni promet navodno već tvrde da se u avionu dogodila eksplozija, odnosno da nije oboren. Prema drugim izvorima, razmatraju se sve opcije.

Postoje argumenti protiv ove verzije:

  • Na jednom od videa vidi se oblak nalik tragu protuzračnog projektila.
  • Očevici na snimci govore o dvije eksplozije koje su prethodile padu. Lansiranje dvaju projektila protuzračne obrane na isti cilj standardna je praksa koja povećava vjerojatnost pogotka cilja.
  • Na nekim dijelovima letjelice vidljivi su tragovi slični rupama koje nastaju prilikom udara protuzračnog projektila. Ali rezolucija fotografije je niska, pa je nemoguće točno procijeniti prirodu tragova. Na olupini koja je pala odvojeno od letjelice nema nikakvih tragova.

Postoje i argumenti u prilog unutarnje eksplozije:

  • Prema portalu Flightradar24, zrakoplov se popeo na visinu od 28.000 stopa (više od 8.5 kilometara) prije nego što se srušio. Ne mogu svi sustavi protuzračne obrane oboriti zrakoplov na takvoj visini. Zbog toga se odmah može odbaciti teorija da je avion napadnut prijenosnim protuzračnim raketnim sustavima (koje bi teoretski mogli koristiti diverzanti), pa čak i sustavima protuzračne obrane kratkog dometa. Potreban je minimalno sustav srednjeg dometa (npr. Buk), koji bi trebao biti smješten blizu rute kojom zrakoplov leti.
  • Snažni projektili takvih sustava nanijeli bi mnogo ozbiljniju štetu zrakoplovu nego što se vidi na snimkama: u slučaju pogotka bojeve glave od 70 kilograma zrakoplov ove veličine bi se vjerojatno raspao na puno veći broj fragmenata.
 

Pitanje uzroka eksplozije ima očite političke implikacije. Ako je zrakoplov ipak oboren protuzračnom raketom, tada će se moći nedvosmisleno govoriti o umiješanosti ruskih snaga sigurnosti. Eksplozija u unutrašnjosti dopušta gotovo sve verzije, a ne isključuje moguću upletenost ruskih vlasti.

Prema pravilima Međunarodne organizacije civilnog zrakoplovstva (ICAO), nesreću bi trebalo istražiti lokalno ovlašteno tijelo, u slučaju Rusije Međunarodni zrakoplovni odbor, uz sudjelovanje proizvođača zrakoplova, brazilskog Embraera SA.

Pročitajte više