Ovo su uređaji koji se najviše kvare. Je li isplativiji popravak ili kupnja novog?

Foto: Hrvoje Jelavic/PIXSELL

VEĆINA građana primorana je kupiti novi elektronički uređaj jer im je popravak neisplativ, pokazuju istraživanja. Pri kupnji građani očekivano najčešće gledaju cijenu, trajanje uređaja, duljinu jamstva i dostupnost servisa. 

Na vrhu elektroničkih uređaja koji se najviše kvare u Hrvatskoj su mobiteli, tableti i printeri, dok su mikrovalne peći, digitalne kamere i hladnjaci u kategoriji malo dulje trajnosti, piše HRT.

"Najčešći posao TV servisera je popravak ekrana, pozadinske rasvjete, gdje možete očekivati popravak između 1300 i 1500 kuna. Ako ste takav televizor platili 7500 kuna i on je riknuo nakon 2 godine, je li isplativo slati na popravak?" pita se Zoran Stašević, Udruženje obrtnika grada Zagreba, Sekcija RTV mehaničara.

"Neke perilice koje su kupljene prije 20-ak godina i dan-danas su popravljive i još uvijek dobre. Dok današnji uređaji teško da će doći do tog vremenskog razdoblja da će biti i popravljivi i da će biti isplativ sam popravak", kaže Mladen Leš, Udruženje obrtnika grada Zagreba, pročelnik Sekcije električara.

Ljudi se prije odlučuju za zamjenu nego za popravak

"Kod današnjih uređaja se popravljaju samo manji dijelovi, grijač, termostat ili nešto slično, dok su ove druge komponente dosta skuplje. Ljudi se odlučuju prije za zamjenu nego za sam popravak", dodaje.

Uz to su rezervni dijelovi skupi, a njihovu cijenu diktira proizvođač. 

"Znači tu imamo problema, ako je cijena aparata u startu niska, onda nema smisla popravljati pogotovo zbog dijelova kojih ima ili nema", kaže Stašević.

"To je uglavnom mlađa populacija koja se vrlo lako odlučuje za zamjenu uređaja, stari ne, oni gledaju da se to na neki način popravi", dodaje Leš.

Rezolucija EU

Parlament EU bi na proljeće trebao donijeti rezoluciju o pravu na popravak, a Komisija bi nakon toga trebala donijeti i zakon. U tome sudjeluje i hrvatska izvjestiteljica.

"Ako bude sve onako kakao sam zamislila, mi ćemo kazniti zapravo proizvođače jer ćemo ih natjerati da rade drugačije, da se usmjeravaju na mrežu servisa i rezervnih dijelova", kaže Biljana Borzan, zastupnica u Europskom parlamentu.

"Oko 35% svih pritužbi u 2021. godini su se odnosile na neku vrstu ranog zastarijevanja proizvoda i probleme koji se javljaju kod popravaka", kaže Branka Augustinović, načelnica Sektora za zaštitu prava potrošača u Ministarstvu gospodarstva.

Borzan uz to predlaže da se na aparate uvede oznaka popravljivosti. U nekim zemljama dobrovoljno je ističu proizvođači. 

"Kada sam razbila ekran, potpuno nov uređaj, rekli su 'ne možete ga popraviti, trebali ste gledati, oznaka popravljivost za taj uređaj je 1'. Niti je na uređaju postojala takva oznaka, jer da jest, vjerojatno bih triput razmislila prije nego što ga kupim", kaže Borzan.

Pročitajte više