Prizemljeni svi avioni Boeing 737 MAX. Kako će to utjecati na putovanja?

Foto: EPA

U POSLJEDNJIH 24 sata ubrzano raste zabrinutost oko Boeingovog modela zrakoplova 737 MAX 8. Tako je američki predsjednik Donald Trump u srijedu najavio kako će pod hitno prizemljiti svu flotu Boeinga 737 MAX 8 i 9, a kompanija Boeing napisala je u izvješću kako preporučuje privremeno globalno suspendiranje svih modela zrakoplova 737 MAX, piše CNN.

Prisjetimo se, cijela panika oko spomenutog modela zrakoplova nastala je jer su se u posljednjih 6 mjeseci dva zrakoplova Boeing 737 MAX 8 srušila nedugo nakon polijetanja. Ove nedjelje srušio se Boeing etiopskog avioprijevoznika Ethiopia Airlinesa, pri čemu je poginulo svih 157 putnika i članova posade, a u listopadu prošle godine Boeing kompanije Lion Air srušio se iznad Javanskog mora i pritom je poginulo 189 osoba.

Crne kutije

Etiopske vlasti pronašle su obje crne kutije koje bi tijekom današnjeg dana trebale biti dopremljene u Pariz na analizu. Stručnjaci se nadaju da će nakon sustavnog pregleda sadržaja crnih kutija saznati neke dodatne odgovore o uzrocima tragične nesreće.

Francuski stručnjaci naveli su kako se u crnim kutijama nalaze parametri leta i snimke razgovara u kabini.

"Ako crne kutije nisu oštećene, odnosno ako nema oštećenja na hard disku i snimkama, vrlo je lako doći do podataka. No zna se dogoditi da je tijekom nesreće upropaštena skoro cijela snimka", rekao je glasnogovornik francuskog Zavoda za istraživanje i analizu sigurnosti civilnog zrakoplovstva.

Etiopija je zatražila pomoć Francuske pri analizi podataka s crnih kutija jer sama ne posjeduje odgovarajuću opremu.

Zemlje koje su prizemljile Boeing 737 MAX 8

Mnoge zemlje su i prije priopćenja Boeinga prizemljile kontroverzne zrakoplove 737 MAX 8. Sveukupno im je do daljnjega zabranjen let u 50 zemalja. To su: Australija, Austrija, Belgija, Bugarska, Bermudi, Kanada, Kina, Hrvatska, Cipar, Češka, Danska, Egipat, Estonija, Finska, Francuska, Njemačka, Grčka, Mađarska, Indija, Indonezija, Irak, Irska, Italija, Kuvajt, Latvija, Libanon, Litva, Luksemburg, Malezija, Malta, Meksiko, Mongolija, Nizozemska, Novi Zeland, Oman, Panama, Poljska, Portugal, Rumunjska, Singapur, Slovačka, Slovenija, Španjolska, Švedska, Švicarska, Tajland, Turska, Ujedinjeni Arapski emirati, Ujedinjeno Kraljevstvo, Sjedinjene Američke Države.

Što prizemljenje flote znači za putovanja

Boeing 737 MAX je model aviona koji se najbrže prodavao u povijesti Boeinga, a više od 100 različitih aviokompanija u svijetu naručilo je preko 4500 primjeraka tog aviona, javlja BBC, javlja BBC.

No ipak ovaj model čini tek mali udio letova u svijetu. 

U svijetu je samo ovoga tjedna zakazano 700 tisuća komercijalnih letova, a od toga je 6,548 trebalo biti obavljeno avionom Boeing 737 MAX, odnosno oko 1% letova. 

To znači da putovanja ipak ne bi trebala biti značajnije ugrožena prizemljenjem flote ovog modela aviona, no moglo bi utjecati na putovanja u nekim regijama gdje se najčešće koristi, poput SAD-a i Kanade. 

Pad vrijednosti dionica

Nakon najave predsjednika Trumpa o prizemljenju svih zrakoplova Boeinga 737 MAX modela diljem zemlje značajno je pala vrijednost dionica kompanije, odnosno vrlo brzo nakon njegove izjave dionice Boeinga pale su za 3%. Sveukupno, dionice te kompanije, nakon avionske nesreće u Etiopiji izgubile su 10% svoje vrijednosti, što je koštalo tvrtku 25 milijardi dolara.

Boeing 737 MAX 8 - poboljšana verzija

Kao što smo već pisali na Indexu, Model 737 MAX 8 unaprijeđena je verzija modela koji dominira nebom već desetljećima. Originalni 737 vuče korijene iz 60-ih godina prošlog stoljeća, a tijekom godina radilo se na poboljšanju njegovih funkcija i dizajna; tako se u raznim modelima mijenjao raspored sjedenja, snaga motora i slično. 

Boeing 737 MAX 8 se u komercijalnim letovima počeo koristiti 2017.

Jedna od važnijih dodanih vrijednosti kod modela 737 MAX 8 bila je motor LEAP-1B, koji je trebao ostvariti 20-postotno poboljšanje u iskoristivosti goriva u odnosu na prethodne modele. 

Za razliku od modela 737 MAX 7, osmica je duža i može primiti 40-ak putnika više.

"Motor se nalazi malo više sprijeda i više je pozicioniran u odnosu na krila kada se usporedi s prijašnjim modelima, što utječe na ravnotežu zrakoplova", rekao je Gerry Soejatman, zrakoplovni analitičar iz Džakarte, a prenosi BBC. 

Problem sa senzorima

No poboljšani motor nije bila jedina promjena kod novog modela 737. U novi zrakoplov uveden je i drugačiji sustav senzora.

Prvotno piloti nisu bili obaviješteni o promjenama u funkcioniranju senzora i povezanog softwarea kod novog modela 737 MAX 8, ali je, nakon pada zrakoplova avionske kompanije Lion Air, tvrtka koja proizvodi novi model izdala priručnik za pilote kako bi bili upoznati sa svim promjenama koje se uvedene kod najnovijeg modela.

Ne zna se uzrok

Trenutno nema dokaza koji bi upućivali da je zrakoplov Ethiopia Airlinesa imao iste poteškoće kao i Boeing 737 MAX 8 kompanije Lion Air.

"Važno je napomenuti da se u oba slučaja radilo o novom zrakoplovu i o istom modelu. Također, nesreća se dogodila u istoj fazi leta, nedugo nakon polijetanja. No potrebna je detaljna provjera kako bi se utvrdio točan uzrok posljednje nesreće", rekao je John Strickland, zrakoplovni analitičar iz tvrtke JLS Consulting, za BBC.

Pročitajte više