Slavni automobilist prije 50 godina dao savjete za kupnju auta, vrijede li još?

Foto: YugoPapir

POČETAK je 1969. godine, a Jovica Paliković, višestruki prvak tadašnje države, pokušava savjetima pomoći čitateljima u procesu kupovine automobila. U suradnji s Yugopapirom donosimo vam njegove savjete od kojih su mnogi i danas aktualni.

Savjeti za kupnju automobila prije pola stoljeća

Siječanj 1969: Jovica Paliković, višestruki državni prvak u moto sportu, savjetuje vam kako treba kupovati automobil...

Kupujete automobil? Da! Imate li novca? Naći će se. Što ćete kupiti? To zaista ne znam. Ne mogu se odlučiti.

Takvi ili posve slični razgovori vode se svakodnevno i premda se čini da je najteže skupiti novac da bi se čovjek okrenuo za nečim na četiri kotača ispada da je ipak veći problem izabrati četiri prava kotača.

Zašto? Naprosto zato, što gotovo nitko prethodno ne izvaže sve "za" i "protiv" jednih kola nego "zapuca" na ono što mu se na jednom modelu posebno dopada, pa makar zbog toga kasnije imao mnogo glavobolja, a ponekad, kako se ono kaže, morao odnijeti i gaće na štapu.

Da vam se to ne bi dogodilo evo nekoliko savjeta koji će vam, nadamo se, pomoći da izaberete auto po vašoj pravoj mjeri bio on nov ili polovan. Za one međutim koji svoj auto žele prodati bit će također nekoliko savjeta jer su i oni naši čitaoci, zar ne?

Krenimo od kupovanja posve novih kola.

Više "konja" više muzike

1. Broj i uzrast članova vaše porodice, gradska vožnja ili duga i česta putovanja, kampiranje i slično odredit će koliko vam je potrebno sjedišta i koliki prtljažni prostor. O tome kako želite ulaziti i izlaziti iz auta ovisit će izbor modela s dvoja ili četvora vrata. Uz istu cijenu model s dvoja vrata, osim što mu je karoserija sama po sebi čvršća, ima sigurno bolje i neke detalje. Možda čak i bolji motor.

2. O brzini s kojom se želite voziti na otvorenoj cesti ovisit će klasa vaših budućih kola. Jer, veća putna brzina traži i više "konja". U pravilu, ako od deklarirane maksimalne brzine nekog automobila oduzmete jednu trećinu do jednu četvrtinu dobit ćete njegovu pravu putnu brzinu. To znači, da ćete s kolima koja s gasom do daske ostvare 120 km/h najbolje putovati brzinom od oko 80 km/h i slično. Naravno, više "konja" znači i veću cijenu, veće osiguranje, porez, troškove održavanja itd, a o svemu tome će ovisiti i njihova ekonomičnost u što se, ne zaboravite, ne ubraja samo potrošnja benzina, nego i ulja, guma, rezervnih dijelova i koječeg drugog. Zato, prije nego se odlučite za neki model, pitajte znance koji taj model imaju kakva su njihova iskustva. Mogućnost servisiranja pri tome neka za vas ne bude beznačajan podatak.

3. Od izvjesnog značenja je i odluka o nekim tehničkim detaljima. Motor sprijeda i pogon na prednje kotače donosi više prostora za putnike i prtljagu, ali i veću potrošnju guma. Sa zračnim hlađenjem motora nećete imati problema s antifrizom, hladnjakom i vodom, ali ćete se zato zimi slabije grijati u gradskoj vožnji. Sigurnosni volan i dvokružni kočioni sistem su prednosti o kojima ne treba diskutirati, kao i dvobrzinski brisač ili mjenjač sa svim sinkroniziranim "brzinama", pa i te elemente uzmite u obzir kod odluke "za" ili, "protiv".

4. Konačno, zavirite i u svoj džep. O tome imate li u njemu samo dinare ili i devize, računate li na kredit ili plaćate u gotovom ovisit će mnogo toga, pa i najuži izbor.

Ako na kraju balade ispadne da je za vas najidealniji auto "fićo" nemojte se razočarati. Jer, mnogo ćete veće razočaranje doživjeti kad ustanovite da ste izabrali neka kola od 1.700 ccm zapremnine, a ona vam samo služe za to da se svakog dana odvezete na posao i da jednom godišnje odete do Rijeke.

Zavirite i - mirno spavajte

Ali, ostavimo se novih kola i recimo nešto i o kupnji polovnih.

Evo "telegrafskih" pravila kojih se treba držati:

- Postavite se uz krajeve automobila kojeg ste izabrali i dobro osmotrite karoseriju. Uleknuća i tragovi naknadnog ličenja znak su da je vozilo vjerojatno pretrpjelo sudar.

- Vrijednost opruga i amortizera provjerit ćete tako da zanjišete karoseriju. Ako se njihanje nastavi i poslije vašeg pritiska bit će potrebni popravci.

- Dlanom pređite po površini guma. Neravnine će otkriti da treba izvršiti balansiranje ili podesiti trag kotača.

- Rubovi oko vrata, na mjestima gdje se odbojnici spajaju s karoserijom, pragovi, mjesta oko brisača i rubovi uz prozore otkrit će vam da li je korozija već napala karoseriju i signalizirati da je ona možda već u veoma lošem stanju.

- Provjerite otvaranje i zatvaranje vrata i prozora i usporedite broj prijeđenih kilometara na brojčaniku sa stanjem guma na papučicama, presvlakama na sjedalima i tapecirungom na vratima. Ako su neki detalji odviše novi znači da brojčanik "laže". Poneki novi dio pod poklopcem motora također vas može upozoriti da stanje stvari nije baš onakvo kakvim ga vlasnik želi prikazati.

- Kad pokrenete motor pogledajte ispušne plinove. Ako je dim suviše bijeloplavi znači da mašina guta mnogo ulja ili da treba popraviti ventile.

- U vožnji osluškujte rad motora pri različitim brzinama i nadzirite rad instrumenata. Ne zaboravite isprobati vožnju unatrag.

- U zavojima isprobajte da li se volan automatski vraća u normalan položaj, dok kočnice isprobavajte i naglim skakanjem na njih. Ako "tonu" ili ako škripe i cvile znači da je popravak neophodan a često i skup.

- Svakako zavirite i ispod auta. Ispušna cijev i prigušivač mogu biti u lošem stanju isto kao i gumeni zaptivači na poluosovinama. Svježa boja na podu kola često skriva jako korodirana mjesta. Na kraju, najbolje je kupiti polovni automobil koji nije stariji od dvije godine.

Napisao: Jovica Paliković (Start, 1969.)

Pročitajte više