Tražimo najbolju među najgorima: 11 femme fatale likova američkog filma

Foto: Profimedia

U novonastaloj tradiciji "naj od naj" listi koje vam iznosimo svakog tjedna došli smo do ambicioznog projekta da se odaberu najbolje od najgorih, a subjekti su femme fatale dame američkog noir i neo-noir filma, i to njih pedesetak, konkretno 51, jer okrugli brojevi su za dosadnjakoviće. Kao što kaže jedna replika iz Ubojica Roberta Siodmaka, "to su bile žene koje su odisale hladnoćom leša" (i to uglavnom glavnog lika).

Ipak, samo figurativno, a oči u oči, nos u nos su poput svih najsmrtonosnijih otrova mirisale predivno. Duge haljine, duge cigarete, jaki ruževi, šeširi s ukusom i srce samo kao organ, to je nešto čega će biti na tone u narednih pet tekstova, jer to je način da se oda počast omiljenom od svih žanrova (pravaca, stilova), što jest noir.

Što je noir? Pogledajte filmske udžbenike ili barem neko kratko objašnjenje na Wikipediji, a što je femme fatale? Hajde, tu već možemo malo pripomoći definicijom s upravo Wikipedije u nekoliko rečenica, jer red je barem da predstavimo pojam koji je centralna tema čitavog serijala. 

Ovako piše tamo:

"Fatalna žena je lik koji se često pojavljuje u književnosti i na filmu. Obično je to zavodnica koja koristi svoju moć kako bi zarobila junaka. Pojam se prvi put pojavio u francuskom jeziku (franc. la femme fatale), dok se pojam Vamp ustalio 1920-ih u Hollywoodu, a potječe od seksualnosti vampira.

Iako su ispočetka prikazivane kao zle, seksualno nezasitne i podle, fatalne žene su se često javljale i kao antijunakinje, pa i pokajnice. Danas je taj arhetip dobio značaj žene koja se stalno koleba između dobra i zla, ali u oba slučaja postupa bezobzirno. Zlo je uvijek prisutno, bilo u samoj fatalnoj ženi, bilo u ljubavniku ili nekoj drugoj povezanoj osobi, a javlja se kad se tradicionalna uloga žene kao pokorne ljubavnice sukobi s drugim ciljevima.

Moglo bi se reći da je fatalna žena tragičan lik zato što razlozi njenih postupaka ostaju skriveni svima, pa i njoj. Njena ličnost je tajna za muškarce, zbog čega ih privlači, ali i za nju samu."

Kad smo završili formalni dio, vrijeme je da prijeđemo na onaj daleko zabavniji, a to je poredak. U ovom tekstu vam predstavljamo posljednjeplasiranih 11 dama, dakle od 51. do 41. mjesta, pa ćemo u svakom narednom ići ka vrhu, deset po deset.

51.  Audrey Totter kao Adrienne Fromsett - film Lady in the lake / Dama u jezeru (1947.)

 

Od svih filmova rađenih po romanima Raymonda Chandlera, Lady in the lake je možda i najčešće previđen. Robert Montgomery je režirao i igrao glavnu ulogu, a snimljen je kamerom "iz prvog lica", tako da lik junaka možemo svega par puta vidjeti u ogledalu, ali nikako drugačije. Klasična čandlerovska ženka, Totterova je bila odlična, high class i beskrupulozna.

50. Mimi Rogers kao Claire Gregory - film Someone to watch over me / Detektiv i dama (1987.)

Ridley Scott je poslužio iza kamere za ovu standardnu priču o detektivu (Tomu Berengeru) što se zaljubljuje u bogatašicu koju štiti, iako ima finu ženu i sitno dijete kući, a bogatašica je Mimi. Scene seksa su fenomenalne, kemija radi između nje i Berengera (s njim bi radila kemija i Jadranki Kosor), a Mimi je super iznijela ucviljenu damu. Jedino što nema baš istinskog zla u njoj, već joj fatalnost prirodno dolazi uz privlačnost, nešto o čemu Tomov lik već sve zna.

49. Lauren Bacall kao Marie "Slim" Browning - film To have and have not / Imati i nemati (1944.)

Lauren je jedna od najvećih glumica ne samo noira nego i ukupno američkog filma, ali njenim najboljim likovima fali također pokvarenosti za nešto viši plasman, jer prepredenosti, visprenosti, dovitljivosti i šarma ima za izvoz. Tako je i zavodila i zavela Bogarta u Hawksovom filmu, a "Znaš kako zviždati, zar ne, Steve? Samo skupi usne i puši" replika je koja se i danas citira. Da je samo sveukupan status dovoljan, Bacall bi išla u top 10 odmah, ovako je i skoro pa počasno mjesto sasvim korektno.

48. Martha Vickers kao Carmen Sternwood - film The big sleep / Veliki san (1946.)

Opet Hawks, opet Bogart, opet Bacall, ali iznad Bacall bila je ona. Veliki san je služio da se Lauren digne kao zvijezda, međutim zato što ju je ova mala prešišala, Vickersovoj su se scene morale većinski izbaciti iz filma i vrijeme smanjiti na minimum. I za taj minimum je Marthica odigrala preslatko svoju razmaženu tinejdžericu, a od njenih malo riječi i nikad na platnu više seksepila i danas, 80-ak godina od izlaska filma, publici oči ostaju otvorene i voda polako kreće na usta, ali je nedovoljno dugo na ekranu da bi čujnije bilo gutanje te vode. I zaista, kakva šteta za ovu glumicu... Hollywoode, zločinu koji traje.

47. Nicole Kidman kao Suzanne Stone-Maretto, film To die for / Umrijeti za (1995.) 

Ovo djelo Gusa Van Santa je crna komedija, drama, krimi triler, mockumentarac, neo-noir i svašta još, a nošeno je pričom o mladoj novinarki, ambicioznijom od Tonyja Montane, smrtonosnijom od istog čovjeka. Poput gotovo svih njenih kolegica, i ona je morala imati prezimena skoro kao ovaj film žanrova, a svojom letalnom ženskom energijom i sjajnom izvedbom Kidmanove (druga već žena Toma Cruisea na spisku, zanimljivo) zaslužila je mjesto u ekipi u kojoj se našla.

46. Marcia Gay Harden kao Verna Bernbaum - film Miller's crossing / Millerovo raskrižje (1990.)

Iako zaštitnički nastrojena prema burazeru, ljigi zvanoj John, Turturrov lik u ovom filmu, ipak je Vernina femme fatale odrednica ispravna, jer se poigrala previše puta s našim (anti)herojem Gabrielom Byrneom, a prije svega s njegovim šefom i šefom cijelog grada Albertom Finneyom. Ona koja to može je ona koja mora biti sudionica liste, a također je neophodno napraviti omaž podcijenjenom remek-djelu čitavog žanra i posebno podcijenjenom kada se priča o ostvarenjima braće Cohen.

45. Marlene Dietrich kao Lola Lola - film Blue angel / Plavi anđeo (1930.)

Toliko opasna da su je morali dvaput krstiti. Nema potrebe posebno predstavljati Marlene Dietrich, definiciju coola, magnetizma i zajebanosti u ženskim krugovima, iz bilo kog filma da smo je odabrali, pripadala bi ovdje. Poput čuvene promotivne slike s cigaretom i cilindrom, poput onog performansa na bini, poput nje same, kultnost probija plafon u slučaju najslavnije Njemice. Također je najstariji film u pitanju od svih koje smo odabrali i pošteno je donekle Marlene nazvati majkom svih fatalnih kćerki holivudske svite.

44. Kathleen Turner (glas) kao Jessica Rabbit - film Who framed Roger Rabbit / Tko je smjestio Zeki Rogeru (1988.)

Iako je svaka posebna na svoj način, rijetko tko je u nečemu jedini među ovim damama, jer su im metode vrlo slične, ali ona je eto jedina animirana među mesom i krvi ostalih kandidatkinja. Također megapoznata faca pop-kulture, maštobudna, glasna Kathleen Turner i pomalo kardašijanske figure, koja je ne tako davno bila karikaturalna, ali je eto danas sve češće željena kod mnogih djevojaka. Kao da sama po sebi nije kao stvorena za maštu ne baš zdravih momaka, animatori su proturili da joj se čak vidi međunožje u jednom trenutku, tako da se nije štedjelo na seksualizaciji crtanog lika i, objektivno govoreći, operacija je uspješno izvedena.

43. Barbara Stanwyck kao Martha Ivers - film The strange love of Martha Ivers / Čudna ljubav Marthe Ivers (1946.)

Barbarina druga najpoznatija slična uloga, odmah nakon Double indemnity, mada ima ih još nekoliko jakih. Standardno proračunata, žilava, kobna za muškardine, a prije svega za junoša Kirka Douglasa u svojoj debitantskoj ulozi... ni Van Heflin nije ništa manje impresioniran. U svakom slučaju, Phyllis Dietrichson je ostavljena za krem pozicije, Martha zaslužuje svoje mjesto jer, em je naslovni lik, em je film povijesno bitan zbog Kirka, a i Barbara jednostavno mora barem dva puta krasiti listu.

42. Rachel Ward kao Fay Anderson - film After dark, my sweet / Poslije mraka, moja draga (1990.)

Rachel je vrijednim radom zaradila svoje mjesto u krugu noir miljenica, koliko zbog ove toliko i zbog uloga u Against all odds (remake filma Out of the past) i jedinoj legitimnoj parodiji žanra, Dead men don't wear plaid sa Steveom Martinom. Ovdje je supruga Brucea Derna i zavodi iz ludnice puštenog i za Oscara uskraćenog Jasona Patrica, a naravno da je cilj eliminirati starog... kad nije bio? Naslov super zvuči na engleskom, a je li Poslije mraka, moja draga baš dobar prijevod, procijenite sami. Vjerojatno je distribuiran s više različitih varijanti, a da neke nemaju veze s originalnim nazivom... što nije nužno nepoželjno.

41. Jan Sterling kao Lorraine Minosa - film Ace in the hole / As u rukavu (1951.)

Storija Billyja Wildera o granicama dokle ide senzacionalizam u novinarstvu, ali eto i dokle ide pohlepa kod žena, po cijenu da proda život vlastitog supruga za šaku bakšiša i slave (koje ne bi dobila, naravno). Ništa neobično, otkad je žene, otkad je i muškarca, otad je i sličnih osjećaja, a gospođa Minosa malo se razlikuje od većine gospođa s liste, u tom smislu što su njene metode i sam stil nešto barbarskiji, drugim riječima jednostavno se ne pravi damom kao ostale. Pa tko voli...

Završili smo prvih 11, u narednom tekstu idemo s pozicijama od 40. do 31. mjesta, a potom nadalje. Hvala na pažnji, ako je je bilo.

Pročitajte više