Kako su ove simpatične igračke postale biznis težak preko 600 milijuna dolara

Foto: Press

ČAK I ako ne spadate u skupinu kolekcionara figurica (a velika većina čitatelja vrlo vjerojatno ne spada), morali ste barem negdje nabasati na simpatične plastične figure poznatih likova iz svijeta filma, glazbe, videoigara, ali i javnog života. 

Plastične su, imaju veliku glavu, velike crne oči i tematski su vezane za pop kulturu. 

Vjerojatno niste ni trošili vrijeme da biste doznali o čemu se radi, ali radi se o Pop Vinyl figurama i iza njih stoji Funko Inc., kompanija s 20-godišnjim stažem u ovoj industriji. Figure se popularno nazivaju "Funko Pops" i, prema riječima vlasnika, trenutno postoji 8.366 različitih figura, od Abrahama Lincolna, preko Tupaca, pa sve do Meghan Markle i morskog psa iz filma "Sharknado". 

Svi su fanovi nečega

Filozofija kompanije je jednostavna: "Svi su fanovi nečega". 

I dok bi se nekima moglo učiniti kako se radi o specifičnoj niši koja nema toliko veliku popularnost da bi se pretvorila u unosan biznis, Funko je prošle godine prodaju povećao za 33 posto ili 686 milijuna dolara, s tim da su upravo ove figurice činile 82 posto ukupne prodaje. Kolekcionari čine 36 posto mušterija, a oko 31 posto su povremeni kupci koji su popušili dizajn koji je također rezultat prave "znanosti simpatičnosti". 

"Doslovno postoji jasno određena visina i razmak između očiju, dok glava mora činiti dvije trećine cijelog tijela. Kao mladunčad životinja s velikim očima koje su razmaknute. Mislim da je to nešto u nama zbog čega nas takve stvari privlače iako nisu svi željeli da im se ove stvarčice svide. Kupili su jednu figuricu, zatim još jednu i onda su se navukli", govori kreativni direktor Sean Wilkinson. 

S druge strane, ima i onih koji iskreno mrze ove figurice: video naslovljen "I Hate Funko Pop Vinyls" skupio je više od milijun pregleda na YouTubeu, a čak i neki zagriženi fanovi tvrde da su neke od njih pomalo jezive, ali u isto vrijeme i zanimljive. 

Ono što je također bitno jest da Funko ima licence za sve, od "Golden Girls", preko "Star Warsa" pa sve do Harryja Pottera i Stranger Thingsa. Iako i danas postoje franšize do kojih je teško doći (Pokemoni), ljudi u industriji danas traže njih da njihovo intelektualno vlasništvo pretvore u svoje figurice. 

Što donosi sutra?

Kao i sve ostale kompanije koje se bave sličnim biznisom, i Funko bi se mogao naći u situaciji da njihove igračke jednostavno prestanu biti trendi. No, kako stvari stoje, apsolutno ništa ne ukazuje na pad interesa. Upravo suprotno. Unatoč činjenici da figurice na tržištu postoje već niz godina, interes za njima veći je nego ikad prije i moglo bi se reći da su postale dio mainstreama pa se biznis širi i na ostale terene (videoigre, animirani filmovi, podcasti). 

Zahvaljujući fanovima koji o njihovim figurama pričaju na svojim popularnim YouTube kanalima, iz dana u dan sve je više onih koji ih otkrivaju, a neki od njih postaju fanovi koji na njih troše tisuće dolara. 

Kompanija interes dodatno potiče limitiranim edicijama koje dodatno potiču najzagriženije fanove. 

Bilo bi ih izuzetno nespretno nazvati "igračkama za odrasle", ali zanimljivo je spomenuti i da je prosječna starost mušterija oko 35 godina, a podjednako ih obožavaju i muškarci i žene.  

Ono što je sigurno jest da interes ne jenjava. Prije desetak godina Funko je bio kompanija koja se borila za opstanak proizvodeći figurice koje su interesirale sve manji broj ljudi. Nakon što su započeli proizvoditi ove figure, situacija se preokrenula i danas stoje iza jednog od najprepoznatljivijih popkulturalnih proizvoda. 

Ljubav će u svakom slučaju uvijek dobivati na konvencijama kao što je Comic-Con gdje fanovi ne skrivaju koliko vole Funko Pops. 

"Ne znam mnogo ljudi, možda samo liječnici i vatrogasci, koji dobivaju toliko ljubavi za ono što rade. Ponekad se moram uštipnuti jer osjećaj je predivan. Čak i nakon toliko godina. Nisam oguglao na sve ovo. Bila je to predivna priča", zaključuje Wilkinson. 

Pročitajte više