Najkontroverzniji hrvatski performansi: Goli su jahali konje, vrištali ispred HNK...

Foto: Tomislav Miletic/PIXSELL

PERFORMANS koji su u centru Zagreba izvela dva umjetnika Igor Zenzerović i Bojan Ban privukao je pažnju javnosti, no kroz hrvatsku povijest još je takvih sličnih umjetničkih performansa podizalo medijsku prašinu, a jedan od prvih takvih slučajeva zabilježen je 1981. godine, kada je u centar pozornosti dospio umjetnik Tomislav Gotovac.

"Zagreb, volim te"

U petak, 13. studenoga 1981. godine, točno u podne, Tomislav Gotovac izveo je performans "Zagreb, volim te" tako što je potpuno nag, na znak gričkog topa, krenuo iz haustora u Ilici 8 prema tadašnjem Trgu Republike. Gotovac je uzdizao ruke i lijegao na tlo ljubeći ga. Na ulasku na Trg zaustavio ga je policajac zbog remećenja javnog reda i mira, čime je akcija okončana sedam minuta nakon što je počela.

Gotovac se smatra začetnikom performansa u Hrvatskoj, a među prvim je umjetnicima kod nas problematizirao odnos umjetnosti i svakodnevnog života.

Preminuo je 2010. godine, a tri godine nakon smrti u Zagrebu je dobio i svoju spomen-ploču.

Jedna od pionirki ženskog performansa u Hrvatskoj zasigurno je provokativna konceptualna umjetnica Vlasta Delimar.

Vlasta je 2001. godine centrom Zagreba projahala gola na konju, a javnost ju je upamtila kao Lady Godivu. Konja je ponovo u društvu prijatelja gola zajahala i 2012. godine.

2017. godine izvela je performans Pravo na orgazam nakon 60, a 2019. ponovo je nakon 40 godina izvela performans Pokušaj poistovjećenja.

Foto: Davorin Visnjic/PIXSELL

Pijenje vlastite krvi

Umjetnik Marko Marković 2008. godine je u okviru Dana otvorenog performansa splitskoj publici predstavio rad Eksponat ispisujući tekst na zidu sadržaja: "Ovim radom izlažem sebe kako bih zaradio novac koji mi je potreban za životne troškove i neplaćene račune / kao zaposlenik u ovoj galeriji moj posao nalaže čuvanje eksponata u izložbenom prostoru / na radnom mjestu u doglednome radnom vremenu ja čuvam samoga sebe kako bi zaradio na samome sebi / to i jest svrha ovoga rada, čista zarada."

Godinama kasnije, u performansu iz ciklusa Samojed, Marković je u Splitu iz slamčice, koju je prikopčao na venu, pio vlastitu krv. Cilj je bio upozoriti kako nam u ovoj državi preostaje jedino strategija preživljavanja pijenjem vlastite krvi.

2020. godine ispred zagrebačkog HNK vrištao je u deliriju i ekstazi jer Hrvatska predsjeda EU-om, a u performansu mu se pridružio i Ćiro Blažević.

Stado.org

Jedan od poznatijih konceptualnih umjetnika današnjice je Siniša Labrović. On je 2005. godine pokrenuo multimedijalni projekt Stado.org, o kojem su se raspisali gotovo svi svjetski mediji. Projekt je zapravo bio reality show čiji su akteri ovce. Njihov život pratio se putem interneta 12 dana, a gledatelji su mogli glasati za svog favorita.

2016. godine privukao je pažnju performansom uoči Božića, kada je na transparentu napisao "Ja sam nevjernik i komunjara" te je uz Trešnjevački plac tražio milodare.

Foto: Dalibor Urukalovic/PIXSELL

Gola na džamiji

2020. godine hrvatska umjetnica Nina Kamenjarin gola se popela na džamiju u centru Zagreba. Umjetnica je performans izvela kao hommage prethodno spomenutom Tomislavu Gotovcu, koji je također gol na istom mjestu stajao 1996. godine i svoje djelo nazvao Straža na Rajni. 

Foto: Marin Tironi/PIXSELL

Vizualizacija Brexita

Iste te godine umjetnik Hrvoje Gospočić pod pseudonimom Vaso New Picasso na zagrebačkom Trgu bana Jelačića izveo je performans Vizualizacija Brexita, Stop the War in former European Union. Performans je privukao brojne poglede znatiželjnika, prije nego što su trg okupirali brojni prosvjednici protiv Bandića.

Goli život

U svibnju ove godine u zagrebačkom kinu Urania održan je performans Goli život. Tijekom performansa gole ženske figure tražile su svoj prostor među publikom, na pozornici i uz zidove prostora.

Izvedbom je dominiralo sjeckanje povrća tijekom kojeg su performerice gratale mrkve, tikvice i krastavce u seksualno sugestibilnim pozama, predstavljajući ženu kao kućanicu i seksualni objekt u istom činu.

 

Studija jednog zagrljaja

Igor Zenzerović i Bojan Ban danas su se točno u podne razdvojili nakon 24-satnog grljenja koje nije prestalo ni kad je krenuo pljusak. Kraj performansa došli su podržati deseci građana, a Zenzerović i Ban su se na kraju uhvatili za ruke s osmijehom na licu. Zenzerović je ranije rekao da je cilj performansa bio istražiti blisku prisutnost dva muška tijela u javnom prostoru.

 

Pročitajte više