U EU vole raditi za sebe, u RH za strance. Evo što zaboravljamo kad pokrećemo posao

Foto: Shutterstock

Sadržaj nastao u suradnji s: A1 Hrvatska 

EUROPLJANI najradije rade za sebe, a Hrvati za druge i, po mogućnosti strane, tvrtke. Unatoč tome, broj poduzetnika nastavlja rasti, a većina ih posluje dobro. Evo kako pokrenuti stabilan posao.

U Europi su najsretnije samozaposlene osobe koje zapošljavaju druge osobe. Iznimke su Hrvatska, Cipar i Rumunjska, u kojima su sretnije one osobe koje rade za strane tvrtke, pokazali su podaci Eurostata iz 2022. godine, a prenosi Europski centar za podatkovno novinarstvo.  

To je na tragu ranijih istraživanja koja su pokazala da su samozaposlene osobe uglavnom mnogo zadovoljnije svojim poslom nego osobe koje rade za druge. Kreativnije su i imaju više autonomije u obavljanju posla, rezultati su istraživanja objavljenog u časopisu Journal of Business Research 2014. godine.

Samo su samozaposleni u Grčkoj i Bugarskoj bili manje zadovoljni svojim poslom od kolega koji su radili za druge poslodavce. U ostale 23 europske države koje su bile uključene u istraživanje nije bilo tako. Ondje su samozaposlene osobe bile vidljivo sretnije svojim poslom, navodi se u zaključku.

Dug je put od pokretanja posla do uspjeha, ostvarenja dobiti i sreće, no i to je moguće uz dobre temelje. Svaki poslovni pothvat na tom putu proći će faze izgradnje, rasta, diferencijacije i konsolidacije. Neke od njih i više puta. Nakon uspješnog prolaska, veće su šanse da trajno opstane na tržištu.

Foto: Shutterstock

Podaci pokazuju da najviše dobiti u Hrvatskoj ostvaruju veliki poduzetnici, oni s preko 250 zaposlenih, dok su mikropoduzetnici, koji obično imaju manje od 10 zaposlenih, prošle godine poslovali s gubitkom. Veliki poduzetnici u 2022. su godini ostvarili neto dobit od 17.4 milijarde kuna, srednji od 15.12 milijardi, a mali od 15.14 milijardi kuna, objavila je Fina. 

Ništa bez dobrog plana

Na razini Europske unije, najviše je malih i srednjih poduzetnika. Oni čine 99 posto ukupnog broja od preko 24 milijuna, pokazuju podaci izvješća Europske komisije za 2022. i 2023. godinu. 

U Hrvatskoj je 2022. godine poslovalo preko 150 tisuća poduzetnika. Od toga je najviše bilo mikro (preko 134 tisuće) i malih (preko 14 tisuća). Srednjih je bilo nešto više od 1700, a velikih 404.

Protekle godine najviše je bilo registrirano malih poduzetnika, što je rast u odnosu na dvije prethodne godine kad ih je bilo oko 12.6 tisuća, pokazuju podaci koje je prikupila Fina. 

Brojke pokazuju da je važno postaviti pravilne temelje kako bi posao rastao, a s tim i prihodi te u konačnici i dobit. U tome uvelike pomaže kvalitetan poslovni plan koji služi kao vodič kroz faze razvoja. Zadaća mu je definirati jasne ciljeve za trgovačko društvo, a omogućuje razumijevanje tržišta na kojem se radi i razumijevanje financijskih posljedica donesenih odluka te bolje prelaženje prepreka u poslovanju.

Titl

To su osnove. Poduzetnici, osobito početnici, često preskaču važne korake i zanemaruju svoje snage i slabosti. Trebaju prepoznati svoje prednosti i prihvatiti da ne mogu biti stručnjaci u svemu. To ih često tjera da preuzmu različite uloge, ali trebaju biti oprezni, da ne preopterete sebe. 

Ključno je da razvijaju vještine i razumiju svoje slabosti kako bi uspješno upravljali svojim poslovanjem.

Iza toga slijedi planiranje poslovanja u kojem treba početi s jednostavnim poslovnim planom i razvijati ga prema potrebi i novim uvidima. Jedna od prvih stvari koje trebaju učiniti novi poduzetnici jest izrada poslovnog plana. On je temelj i ključni dokument koji ocrtava buduće zadatke i obaveze. No ne treba ulaziti u detalje tijekom ranijih faza razvoja ideje. Časopis Forbes preporučuje da se najprije definiraju ključni čimbenici poslovanja, uključujući ciljeve i opis proizvoda.

Treba pronaći strast i potražiti pomoć kad treba

Sasvim je u redu početi s malim stvarima. Kraći plan, od otprilike jedne stranice ili 500-600 riječi, može dobro poslužiti za utvrđivanje smjera a da ne morate odgovarati na pitanja na koja nećete moći odgovoriti sve do kasnijih faza procesa. Treba se fokusirati na proizvode ili usluge, ciljno tržište i klijente, osnovne cijene i troškove te pretvaranje ideje u stvarnost.

Osim toga, nije se naodmet informirati o svim mogućim potporama koje se nude poduzetnicima. Mnogi poduzetnici zaboravljaju na ovo. Kako bi pomogao malim poslovnim korisnicima, A1 Hrvatska predstavio je unaprijeđene mobilne tarife i fiksne pakete za njih. Tvrtka je, kako bi povećala sigurnost i lakše upravljanje mobilnim uslugama, ponovo omogućila MultiSIM uslugu.

Foto: Shutterstock

Riječ je o jedinstvenom rješenju na hrvatskom tržištu, uz koje korisnici svoje uređaje, poput laptopa, tableta ili pametnog sata, mogu povezati s glavnom mobilnom tarifom i tako unaprijediti produktivnost.

Glavna prednost je da se korisnici koji često putuju u druge zemlje mogu opustiti i manje brinuti jer su njihove tarife nadopunjene s više međunarodnih i roaming minuta.

Iako je na većini javnih mjesta i ugostiteljskih objekata Wi-Fi dostupan, spajanje na mreže na kojima se nalazi velik broj korisnika nije uvijek potpuno sigurno. Stoga je u ponudu uključen i podatkovni promet u regiji, kako bi korisnici mogli lakše poslovati u svim susjednim državama.

Mali poduzetnici mogu koristiti A1 Wallet, virtualni novčanik u koji se transparentno dodaje sav budžet ostvaren prilikom aktivacije mobilnih linija. Riječ je o fleksibilnom rješenju za pametno upravljanje vlastitim budžetom, koji se može koristiti za nabavku novih uređaja kad god to korisnik poželi. Osim toga, od sada za male poslovne korisnike vrijede i dodatne MOZAIK pogodnosti, kroz koje ostvaruju dodatne uštede.

Međutim, čak i kad se sve dobro osmisli, moguće je napraviti pogrešku. Jedna od njih je nedovoljno dobro istraženo tržište i potrebe. Moguće je razviti izvrsnu poslovnu ideju i primijeniti je na pogrešnom području. Stoga je važno dobro shvatiti područje i ciljane kupce. Ideja koja bi mogla izuzetno dobro uspjeti u velikom, gusto naseljenom području jednostavno možda neće privući potreban promet ili broj kupaca negdje drugdje.

Foto: A1 Hrvatska

Analiza tržišta za proizvode ili usluge vrlo je važan korak koji nipošto ne bi trebalo preskočiti, a u ozbiljnim i razvijenim tvrtkama ponavljaju ga periodično. Traženje potencijalnih konkurenata i procjena kako bi vaše poslovanje hipotetski funkcioniralo mogu bolje usmjeriti ideju.

Kako posao bude napredovao, poslovanje će krenuti u idejnom smjeru i poslovni plan će se moći proširiti. Stići će preciznije procjene, stvarni troškovi, dugoročne projekcije i drugi elementi.

Nije se lako naučiti nositi s novim odgovornostima i radnim opterećenjima. U tome mogu pomoći dobar fokus te strast za poslom na koji se osoba odluči.

Imati strast prema nečemu ne znači nužno da je to nečija najdraža aktivnost, nego da poduzetnik neće brzo izgubiti interes za vođenje tog tipa poslovanja. Osim toga, moguće je da će tada moći iskoristiti svoje postojeće znanje ili povezane vještine.

Povezivanje te potrebe s onim što osobu inspirira, zanima i motivira može rezultirati značajnim poslovnim rastom.

Nekad nije naodmet baciti oko na posao konkurencije. Nije loše tražiti inspiraciju od konkurenata. Posjet trgovinama, pregledavanje web stranica i marketinških materijala te druge inicijative za prikupljanje informacija mogu vam pomoći da ugledate priliku ili poboljšate svoje slabosti.

Sponzorirani sadržaj donose Index i A1 Hrvatska u skladu s najvišim profesionalnim standardima

Pročitajte više