Zbog nje je postalo normalno pričati o ženskom užitku. Zašto ju je svijet zaboravio?

Foto: Profimedia

Ovih dana nije neobično vidjeti slavne osobe ili izmišljene filmske i TV junakinje kako raspravljaju o radostima stimulacije klitorisa. Cara Delevingne u BBC-jevom dokumentarcu Planet Sex. Phoebe Waller-Bridge u Fleabagu. Emma Stone u filmu Jadnici, nagrađenom Zlatnim globusom i kandidatom za Oscara... To je hit tema.

Početkom sedamdesetih godina, međutim, na takvo se nešto nije gledalo blagonaklono. Knjiga seksologinje Shere Hite iz 1976. pod naslovom The Hite Report donijela je revoluciju u način na koji razmišljamo o ženskom užitku. Pitanje koje se otvara u novom filmu glasi: zašto Hite onda nije poznato ime?

U filmu Nestanak Shere Hite, redateljica Nicole Newnham prati vrtoglavi uspon intelektualke iz radničke klase. Hite je rođena u Missouriju, no à la Holly Golightly ponovo je pronašla sebe u New Yorku. Konvencionalno prekrasna, radila je kao model za Playboy kako bi financirala doktorat iz društvene povijesti na Columbiji. Na kraju je odustala od studija i snimanja kad je otkrila feminizam (Gloria Steinem, Kate Millett i Florynce Kennedy bile su prijateljice), piše Independent.

58 pitanja

Potaknuta raspravama unutar ženskog pokreta, Hite je zaključila da je potrebno više istraživanja kada je u pitanju ženski orgazam. Osmislila je i poslala idiosinkratičnu anketu od 58 pitanja na koju je anonimno odgovorilo preko 3000 Amerikanki. Većina žena rekla je da im je lakše postići vrhunac samozadovoljavanjem nego uobičajenim snošajem. Također su podijelile svoja stajališta o kunilingusu, vibratorima i lažnim orgazmima, istražujući svoje strahove i fantazije na način koji čak i sada djeluje provokativno.

Gotovo je slučajno njena otkrića preuzela velika izdavačka kuća. Prema Newnham, šefovi iz Macmillan Adult Booksa bili su u nevoljama s američkim feministkinjama u to vrijeme. U pokušaju da poprave svoj mačo imidž, glavni šefovi imenovali su Reginu Ryan za prvu glavnu urednicu tvrtke. Ryan i Hite bile su praktički susjede, a kad su im se putevi ukrstili, Hite je spomenula svoj projekt. Bila je to upravo ona vrsta knjige koju je Ryan htjela progurati, a njezina "uređivanja" nisu mogla biti jednostavnija (njezin je suprug bio taj koji je predložio naslov). Ostalo je povijest.

Iako u Macmillanu nisu bili sretni zbog toga (čini se da su učinili sve što su mogli da osujete njezin uspjeh), knjiga je postala bestseler. Još uvijek 30. najprodavanija knjiga svih vremena, promijenila je milijune života. Kao što otkrivamo u filmu, jedna suradnica koja je pisala o njezinoj ljubavi prema "uradi sam" orgazmima ležerno je pokazala svoje odgovore svome dečku. Ne znajući da je ona autorica, rekao je: "Odvratno!"

Reakcije

Sljedeće dvije knjige Hite (Izvještaj Hite o muškarcima i muškoj seksualnosti; Žene i ljubav: Kulturalna revolucija u nastajanju) nisu bile toliko uspješne. Unatoč tome, zadržali su Hite u javnosti i omogućili joj da kupi stan na njujorškoj Petoj aveniji, koji je uredila u velikom stilu (barok joj se jako sviđao).

Do ranih osamdesetih godina, međutim, krenula je reakcija javnosti. Stalno je bilo prigovaranja oko Hiteine metodologije, dok su je njezini protivnici prozvali "antimuškom" (iako su tisuće muškaraca ispunjavale njezine ankete i zahvaljivale joj što im je dopustila da se otvore). Kad je Hite došla u chat show Oprah Winfrey, morala se suočiti s publikom sastavljenom isključivo od ljutitih tipova. Hite je zamolila Janet Wolfe, kliničku psihologinju i jednu od njezinih najboljih prijateljica, da sjedne iza scene. U trenutku istovremeno dirljivom i komičnom te uključenom u dokumentarac, vidimo Hite kako gleda okolo i uz mali drhtaj u glasu mrmlja: "Gdje je Janet?"

Tijekom sljedećeg desetljeća, kako su kritike i osobne uvrede rasle, Hite je postala "gotovo nevidljiva". Newnham kaže: "Bilo je to gotovo kao da se povlači od svega što ima veze s društvenim svijetom. Kad je morala prijeći u ta intenzivna razdoblja medijske eksponiranosti, bilo joj je jako teško. Jedna od Hiteinih pomoćnica pojavila bi se u njenom stanu u 10 ujutro i pronašla bilješke koje ju upućuju što da radi tijekom dana. Vidjela bi svoju šeficu u 17 sati, na 40 minuta, prije nego što bi Hite otišla obaviti intervjue."

Newnham se ljuti kada ljudi pitaju zašto se Shere Hite nastavila izlagati ovim medijskim kušnjama: "Morala je preživjeti. Morala je platiti dugove. I imala je poruku za prenijeti. Bila je izrazito usmjerena na poruke. Pa je, naravno, nastavila. Iako su glavne novinske kuće koordinirale napade na nju."

Hiteini konzervativni neprijatelji željeli su slomiti njenu veselu vibru. Odlučni da prikažu Hite kao bogatu kučku/histeričnu vješticu, iskoristili su svoj trenutak 1987. godine, kada se Hite nije pojavila na intervjuu uživo, preskočila snimanje i iste večeri (navodno) napala vozača limuzine koji joj je dodijeljen nakon što ju je oslovio s "draga". Vidimo kako Hite upada u zasjedu u televizijskoj emisiji A Current Affair, dok intervjuer Maury Povich objašnjava da je njegov gost iznenađenja spomenuti vozač. Uz mnogo dostojanstva Hite kaže: "Voljela bih razgovarati sa ženama u publici." I miče mikrofon.

Mentalno zdravlje, prijetnje smrću...

U mjesecima koji su uslijedili, danak po njeno mentalno zdravlje, kaže Newnham, bio je ogroman. Osim što su joj izdavači odbili sljedeću knjigu, počela je primati i prijetnje smrću koje je očito smatrala traumatičnim. Osim toga, Newnham je nikada nije htjela prikazati kao tragičarku: "To je bio rizik, zbog intenziteta aspekta uspona i pada u priči. Ali znam da Shere sebe nije smatrala žrtvom."

Zato je Newnham bila oprezna u scenama o Hiteinoj obitelji. Saznali smo da je Hitein otac jedva bio prisutan u njenom životu, a da je njezina majka - koja je imala samo 16 godina kad je rodila Shere - bila teškog karaktera. Hite su često slali živjeti kod bake i djeda koji su se svađali ili tete koja je živjela na Floridi. Napisala je da se često osjećala "bezvrijednom" kao dijete, poput "komada smeća".

Čak i kao odrasla osoba, Hite je trpjela odbacivanje. "U starijoj dobi bila je u kontaktu s ocem, kratko, ali ne na zadovoljavajući način", kaže Newnham: "Njena mama je bila jednako nedostupna. Može se vidjeti kako je ta psihička rana utjecala na Sherein rad i njezin život. Kako ne bi? Ali željela sam postići pravu ravnotežu, jer nisam htjela da gledatelji provedu cijelo vrijeme psihoanalizirajući Shere."

Što ne znači da njezin osobni život nije bio fascinantan. "Što je motiviralo Shere Hite, seksualno? Kakav je bio njen seksualni život?" pita Newnham: "O tome se može snimiti cijeli film. Kao djevojčica, Shere je imala osjećaje zbog kojih se osjećala krivom. Ti osjećaji su, naravno, bili prirodni. To ju je natjeralo da shvati koliko su naši 'privatni' životi pod velikim utjecajem politike. Za nju je seksualnost bila fluidan spektar. A takav je bio i rod. Ona sama živjela je preko tog spektra."

Hite je o jednom ljubavniku rekla sljedeće: "Ne mogu se sjetiti kako smo vodili ljubav, ali se sjećam boja koje smo stvarali zajedno." Newnham je također bila impresionirana dijelom Hiteina teksta koji je istraživao njezinu aferu s mnogo starijim muškarcem: "Prelijepo je. Bila je vrlo mlada žena u tom trenutku, koja se jako trudila osloboditi ga njegovih vlastitih smetnji i nesigurnosti u vezi s njegovim starim tijelom."

LGBT strana priče

Hite je rekla prijatelju da se otvoreno identificirala kao biseksualka. "Iako to nije izjavila u televizijskim emisijama i nije pisala kao biseksualna žena, imala je veze sa ženama. Znala sam kakve je veze imala, ali iz raznih razloga nijedna od tih žena nije htjela otvoreno govoriti o tome pred kamerama. Da su bivše ljubavnice bile voljne razgovarati, uključila bi ih u film", kaže Newnham za Independent.

Hite je bila instinktivno intersektivna. Godine 1977. platila je aktivistici Kay Whitloc da ode na Floridu i suprotstavi se homofobnoj kampanji pod nazivom Spasite našu djecu, koju je vodila kraljica ljepote i pjevačica, koja je postala anti-gej aktivistica, Anita Bryant. "Bila sam jako uzbuđena staviti to u film", primjećuje Newnham, "jer mi je Kay to rekla samo u prolazu. To je vrsta detalja koje povijest inače nikad ne bi pamtila. Anita Bryant iskorištavala je svoju ljepotu za ovaj grozni cilj. Bilo mi je zanimljivo staviti nju i Shere - te dvije istaknute ženske figure - jednu pored druge".

Odrekla se državljanstva

Uspješno prisiljena na egzil, Hite se 1995. godine odrekla svog američkog državljanstva. Preselila se u Njemačku sa svojim prvim suprugom Friedrichom Horickeom, da bi se na kraju nastanila u Londonu sa svojim drugim mužem Paulom Sullivanom (imala je kuću u Tottenhamu). Hite je uspjela objaviti svoje knjige u Europi i nastavila je održavati medijski profil. S francuskom fotografkinjom Iris Brosch imala je snimanja na kojima je lunjala ispred Eiffelovog tornja i nosila prozirne majice.

Hiteina in-your-face estetika je bila jednako kontroverzna među muškarcima. Sredinom osamdesetih, kad se Hite vratila na Sveučilište Columbiju u nadi da će završiti doktorat, njezini uglavnom muški vršnjaci tretirali su je kao autsajdera. Newnham je intervjuirala sociologa koji sada živi u Irskoj i koji je rekao: "Svi smo živjeli u svijetu nakon Shere Hite. Svi smo mi čitali Izvještaj Hite i svi smo ga iskoristili za bolje odnose sa svojim djevojkama. To je iz temelja promijenilo strukturu našeg društva. Ipak, svi smo se smijali na seminaru, govoreći: 'Zašto ona nosi tu smiješnu šminku i tu smiješnu odjeću?'"

Hite je umrla 2020. u 77. godini života. Provela je cijeli život boreći se da bude shvaćena. Možda je to razlog zašto se Newnham toliko zaštitnički ponaša prema njoj i tako želi pridobiti nove obožavatelje: "Urednici na Sundance Film Festivalu oduševili su se kad su to vidjeli. Rekli su: 'Za nekoliko godina vidjet ćemo mlade žene kako se oblače u Hite za Noć vještica!'" Newnham se smije: "To može zvučati trivijalno. Ali to bi značilo da se vratila kao kulturalna ikona."

Biografski film o Hite je u izradi. 

Pročitajte više