Kraj igračaka koje promoviraju stereotipe? Dolaze nam rodno neutralne igračke

Foto: 123RF

NIZOZEMSKA ministrica obrazovanja Ingrid van Engelshoven pozvala je proizvođače igračaka da pažljivo preispitaju što stvaraju, s namjerom da stane na kraj rodnim stereotipovima u industriji igračaka. Bila je to njena reakcija na dogovor francuskih proizvođača igračaka da odustanu od igara ili igračaka koji promoviraju stereotipe za djevojčice i dječake. Francuska je ministrica gospodarstva Agnès Pannier-Runacher rekla kako mnoge igračke projiciraju "podmukle" poruke, piše BBC.

"Na fotografijama koje naša djeca svakodnevno vide djevojčice se igraju lutkama, dok dječaci vrše eksperimente. Djevojčice su brižne, a dječaci su avanturisti. Kad se takve slike urežu u mlade umove, gotovo ih je nemoguće promijeniti kad djeca odrastu", objasnila je ministrica Ingrid van Engelshoven.

Van Engelshoven se požalila i na reklame koje pokazuju djevojke u kuhinji, a dječake kako rade teške poslove. Dvije ministrice pokušavaju pokrenuti raspravu o takozvanim seksističkim igračkama upravo u vrijeme kad Mattel, proizvođač lutke Barbie, lansira novu liniju rodno neutralnih lutki.

Nizozemska ministrica rekla je na TED-u u prosincu prošle godine da mediji i oglašivačka industrija i dalje prikazuju muževe kao glavne hranitelje, a žene kao domaćice, naglasivši da to ima trajan učinak na djecu.

"Ako mediji pozovu stručnjaka za radio ili televiziju, u 88 posto slučajeva će to biti muškarac. Kad se na novinskoj fotografiji pojavi muškarac, jedan od četvorice bit će u radnom okruženju. Kod žena je taj omjer 1 prema 14. Od odraslih se može očekivati da budu otporni na takve prispodobe, ali djeca su osjetljiva. To je ozbiljan problem", rekla je Van Engelshoven.

Francuska ministrica Pannier-Runacher rekla je kako je nova "povelja za rodno uravnoteženu zastupljenost u igračkama" sklopljena s namjerom da djevojčicama i dječacima "pruži pristup svijetu koji otvara niz mogućnosti".

Povelja, koja je najavljena uoči božićne ponude igračaka, pokriva cijelu industriju u Francuskoj. Nacionalna asocijacija za igračke priopćila je kako se zalaže za poduzimanje mjerljivih nastojanja za poboljšanje rodne neutralnosti igračaka. Prodavači u trgovinama s igračkama dobit će upute da pitaju što dijete zanima, a ne je li igračka za dječaka ili djevojčicu. Na Twitteru je Pannier-Runacher napisala da je važan element mašte koju igračke prenose na djecu. Pritom je istaknula tri nove Barbie igračke.

"Djevojčica će možda poželjeti biti liječnica, ne nositi odoru medicinske sestre. Možda će odabrati biti vitez koji jaše u bitku, a ne princeza. Dajmo im bitno bogatiji svijet, koji ih neće stigmatizirati", rekla je ministrica na francuskom radiju.

Naglasila je kako na računalnom kodiranju radi samo 10 posto žena, odnosno da 90 posto zaposlenih na algoritmima čine muškarci. Proizvođači igračaka sada će se fokusirati na prenošenje poruka poput "ponašajte se poput odraslih", a ne na odabir između tate i mame. Francuski proizvođači rekli su kako je prerano za revidiranje božićne ponude, ali da će promjene u natpisima u trgovinama, kao i u tretmanu osoblja prema dječacima i djevojčicama biti vidljive odmah.

Van Engelshoven nije pozvala nizozemske kompanije da odbace igračke koje se mogu označiti kao rodno stereotipne, ali njen je glasnogovornik za BBC rekao kako želi da tvrtke pažljivo razmotre situaciju. Nekoliko je političara, međutim, kritiziralo njenu intervenciju. Jedan je parlamentarni zastupnik rekao kako je iznenađen što ministrica ima vremena za ovakav hobi, s obzirom na to koliko posla ima u sektoru obrazovanja. Emancipacija je dio portfelja ministrice obrazovanja.

"Rodni stereotipi imaju snažan utjecaj na naše živote. Potiho, a da toga nismo svjesni, oni dokidaju slobodnu volju i oblikuju naše ponašanje. I nakon nekog vremena počnemo vjerovati da samo muškarci mogu biti stručnjaci i da sve žene vole biti u kuhinji i čistiti dok njihovi supruzi ganjaju karijeru", zaključila je Ingrid van Engelshoven.

Pročitajte više